Trollstein, trollperler….og religiøse symbolverdier.


Forleden var det en som spurte meg… HVA må til for å bli trollsmed…? Jeg kunne ikke svare for vedkommende hadde sperra for svar på fjesboka.. HUH?

Men i mitt stille tenkte jeg.. man må være blitt hivd ut av kirka av en maktsjuk og arrogant prest, ha langt fremskreden fingerkløe og være akkurat nok fandenivoldsk.

Man bør ikke kaste stein i glasshus. (OK, jeg laget noen i søle..)

Det skjedde med meg da jeg var 14… ut av kjerka altså..

…ikke engang en PREST som skal predike kjærlighet og lokke folk til å tro…forkynne en eller annen form for sannhet burde kaste stein – det er feigt og respektløst – selv om disse forkynnerne kaster edder, trusler og forbannelser alt i ett så folk blir skikkelig skremt..  til å tru på dem. Det være seg imamer eller prester eller religiøse av alle slag. La folk i FRED!

Religion bør være personlig, og jeg begriper ikke hvorfor de må gaule med symboler så tydelig som disse hodeplaggene man lager sånt bråk om. Kjerringfakter og feige skalkeskjul!

Kan de ikke bære sine religiøse symboler inntil hjertet sitt, på en personlig og grei måte? Og ikke plage andre med gudsfrykta si?

solkors5

Vel… det var ikke så alvorlig å bli utkasta av kjerka som det høres ut til.  Jeg skulle bare være med vennene mine og se dem trene på overhøringa før de skulle konfirmeres. Jeg deltok ikke i det selv… men vi skulle no greier etterpå. Prestefaen likte ikke at jeg var der siden jeg ikke hadde ombestemt meg og ville konfirmeres.. og geleidet meg rett ut. Husj, ugudelige unge.. vekk med deg… Sånn var det i 1970…

For en fantastisk høy dør og vid port! Men han gjorde meg en stor tjeneste.. og den lukka kjerka si en bjørnetjeneste, siden jeg blir ganske intens i det jeg gjør. Tenk om jeg hadde blitt frelst…hæhæhæ…

Neida.. ingen fare… Jeg er ikke medlem av noe TROsamfunn og det gir meg fri til å ha pespektiv. … jeg får lov å tenke sjøl. UTEN vegger og normer av gamle remser av ord og regler.  Jeg vet hva jeg vet og føler meg trygg på mine universelle verdinormer.

grovleire4

På alle mine reiser i Afrika har ingen ting provosert meg så mye som misjonærene, som slår seg til på den beste dyrkajorda.. på de beste stedene å bo..med lys og strøm. DET har ikke de innfødte  —  Og bytter tro og bibel og sjeler mot noen timer i glødende lampelys, litt mat,  og noen bokstavkunnskap. Hvorfor er de ikke ute i bushen der det er riktig ille? Ikke fullt så behangelig kanskje… Misjonsstasjonene blir som sosialkontor,., litt dovenskap og glans i bytte mot en truende og gnålete gud?

Hellighet ui det ytre er bare så falskt! Jeg var i vatikanet i høst. SKREKK og gru!

Jeg ser hvordan mange religiøse fanatikere presser svadaen sin på andre fordi de tror seg bedre… kirka er ikke mye hellig nei, den gjør ikke annet enn ritualer… Jeg lurer på om kjerringene i burka føler seg beskytta bak tøyet så ingen ser de hedenske tankene de har om oss..eheh. Ingen blir noe bedre menneske av å gjøre ting UTAPÅ! I allefall ikke for noen form for gud.

Tror jeg må tromle disse perlene gitt.. polere frem sjela …?

Tror ikke det går, men jeg har testa og prøvet grove grove leirer for å lage perler.. De blir tøffe sammen med noen lekre håndlagde glassperler! JA! Konraster tiltrekker hverandre… (sorry, det er litt engelsk her altså, men de bildene var til et annet forum..)

Jeg har heldigvis andre lidenskaper enn å bekymre meg for gudene mine. Jeg elsker å kreere, finne ut om materialer, teste dem.. de skal være redelige og stå som det de er. Mulig det kan lokkes frem noe mer av dem… Gi dem liv.. skape.

Mennesket er den eneste reelle skaperen. VI tenker noe.. gjør det.. ergo vi skaper.

Hm… perler…igjen. Lages smykker av?

Perler skal jo være noe fryktelig fint. Det første som slår tanken er hvite vakre ferskvannsperler. SÅ kobler hjernen inn alle de andre fargene. De blanke og fine…polerte…

Men jeg vil ha noen andre og. Noen litt røffere…. Litt ærligere. Ikke bare pynt.. Noen med litt ekstra KNURR..

Rettere sagt.. trollperler…

Disse skal jeg hive i bål i påska…. og der skal de få ligge noen uker. Hoppe rundt bplet med utslått hår og bli solbrent og brenne ostesmørbrød over dem. Flo og fjære skal få farge dem med naturens egne farger sammen med tang og tare. SÅ skal jeg tromle dem litt.

I mellomtida… mens jeg venter til mai når jeg skal begynne å smelte glass.. får jeg lage lass på lass med perler, hoho! For jeg tror jo at NÅ skal jeg lage et skikkelig fargerikt fellesskap og blande alle typer perler helt respektløst.

Hedensk, religiøst eller ikke.

Har du ..nemmeligen… tenkt på en ting???

ALLE religioner bruker perler, for å huske bønnene sine og samle tankene om det de TROR på… tenk det!

For å HUSKE bønnene og trua si ??!!!!!!

Haleluja…

OK. Dette smykket har afrikanske perler av resirkulert glass.. og selvfølgelig noen rufsete porselensperler.

Nå henter vi glassperlene vi bytta vekk der for et par hundre år siden tilbake igjen! Fra ..»hedningene!..»

… men nå!! Jeg vil smelte glass og trylle med flammer !!!! .. MORO skal man ha! Og ikke noe er så gøy som å få til noe kreativt.. syns jeg. SÅ får de som ahter perleblogger sitte der med tankene sine… knegg.

Hm. Det er kanskje ikke så rart man er Trollsmed likevel…

16 responses to “Trollstein, trollperler….og religiøse symbolverdier.

  1. Visste jeg det ikke. Du er egentlig dypt shit rellisjøs Trolla hahahaha. Har egentlig ikke tenkt på dette med perler som symbol, jeg slapp for du tenkte det for meg 🙂 Og si meg – slik rosenkrans eller hva de nå heter – er det treperler – vet du?

    Anyways – jeg er så fed up av så mye for tiden. Skikkelig JÆKK fed up av folks skrikende, masende og krevende whining om sine spesielle behov med hensyn til tro. Troen sitter verken i tøyet eller i Gudshuset eller templer – det sitter i hjertet. Nå skjønner jeg jo da at vi ble skapt NAKNE, men at noen hadde en rad perler på seg også? :0
    ______________

    svar fra snurre
    ..eh.. Sandri… Om du ble født naken, så har jeg det mye verre… jeg ble født skalla også, bare så du veit det!

    Rosenkranser er jo brukt i utrolig mange religioner i ymse utgaver. De blir laget i det materialet den religiøse har råd til. Egentlig er det viktige antallet perler så de husker bønnene, og rekkefølgen på dem, ser du…
    Du kan få dem i gull med de edleste steiner, og du kan kjøpe dem for en tier på gata i juggel og plast.
    Så de fine vi kjenner med kors og madonna er en versjon, muslimene har en versjon, indere, urfolk, gærninger, og indianere og shamaner har jo ymse… bare se på dem… alle går med perler. Noen henger på SINE bønner og talismaner, andre pugger ferdtigtenkte lekser.
    (tror jeg er mest tilhenger av å lage sin egen jeg gitt…)
    Jeg har observert at folk har begynt å samle på SINE perler og trer dem på seg… en eller flere. Nå som mange lager keramikk, glass, porselen og steinperler og verden er åpen er det tilgang til dem for å samle.
    Den mest kommersielle er jo trollbeads..faktisk. der kjente designere lager modellen og man kan samle.

    Når du tenker godt etter så har du nok dratt med deg en og annen stein hjem fra skogen og villet henge rundt halsen du og… den snakka litt til deg… og minnet deg om noen gode sekunder i skogen med fine tanker..
    Mulig vi skal sende noen av disse hysteriske til skogs og la dem finne litt fred og frihet for tankene sine..så de hører fuglekvitteret og ikke bare jammeret fra synagogene og politikerne.. er det rart verden blir gal..

  2. Tøffe perler du har laga – blir kult å blande med glassperler da, og så like jeg utrolig godt blåfargen på de siste perlene. Godt du er deg selv, hvis ikke hadde det ikke kommet så mange fargerike innlegg her:)

    ___________
    svar fra snurre
    ..hoho, tøffe er de nok, jeg skal lage dem LITT mindre neste gang..jess! Og blåfargen må bli LITT mer indigofiolettaktig… man vet ikke sånt med glasurer før de er brent!!
    Det er vel en lang prosess å finne frem til seg selv, både religiøst og kreativt. Og jo mer vi vet, jo større blir friheten og perspektivet…
    Og så kal man jo IKKE frykte sine indre sider, … igjen hverken kreativt eller i trua!!! Man må finne sine egne farger..
    DET er det store!

  3. Kreative sjeler gjør verden litt vakrere. Selv er jeg vel mest kreativ med ord, og beundrer alle dem som kan tegne, male, lage kunsthåndtverk av alle slag. For å få en pause fra alle ordene er jeg ofte innom bloggen din for å se alt det fine det går an å lage. Flink er du!Takk for titten og ha ei super helg:-)

    __________
    svar fra snurre
    Tenk hvordan verden ville sett ut uten fine hager, bilder, malerier, vegger, former….
    Tenk hvordan bokhyllene og heimene ville sett ut uten ord…

    JESS vi trengs!
    Jess!

  4. tøffe og trollete perler:=)
    gøy å prøve noe nytt
    har nok en del smykker på tørk jeg også nå:)
    ___________
    svar fra snurre
    Trollete var jo målsettinga..knegg…
    HJELP smykker på tørk? Nå som jeg har tenkt å rappe hardangersømmen din..hehe… i perrrrlerrr…

  5. Jeg har en fin stein som ser ut som et hjerte som jeg fikk av en av ungene mine en gang for leeeenge siden. Den ligger i smykkeskrinet mitt og er aldri blitt til et smykke….og det er jo synd. Vet ikke hvilken type stein det er, men tror egentlig bare det er stein….ja, stein er stein liksom….og meg….skulle polert den, og laget den til et fint smykke…sammen med litt sølv….Hva gjør jeg da, Snurre?? Ja, jeg spør deg, da jeg ikke har non Gud å spørre…..
    ____
    svar fra snurre
    Vi finner jo sånne steiner..av og til.. og samler på dem… men det spørs hvor mye de blir brukt når vi sager i dem og borer i dem og duller dem til. Ofte er guds steiner vakrest som da de ble skapt gjennom tusener av år…. når de har en sånn form.
    da tror jeg at jeg ville latt naturens hejrtestein være som naturen skapte den jeg…..
    Lagt den i vinuskarmen og fanghe litt lys og hygge deg med den som den er. Å slipe og pusse en sånn er en lang prosess og de blir jo lissom bare blanke. Fukt den istedet litt av og til og se..

  6. for meg skulle det selvfølgelig være

  7. ingasteinajoh

    Hmm, ja, knegg,kraftige meninger her, haha!
    Leste dette grytidlig i dag, men var ikke våken nok til å få alt med meg. Liker kjempegodt disse craftcrank erlene dine og venter spent på at du skal begynne å grille glassperler. Likte alle perlene dine og spesielt set smykket nederst. Er enig med deg om at indigo hadde blitt fint, namm, indigo. En veldig spirituell farge, hehe, indigobarn, krystallbarn, ja har di lest om de da. Jeg tror kanskje de har blingset litt med at de barne ikke ble født før 98 (hvis jeg husker riktig), se på meg og du. Vi er så klart indigo barn!!! Hehe, eller kanskje bedre, krystallbarn:)
    ____________
    svar fra snurre
    HUH, jeg syns ikke det var sååå kvasse meninger? Ikke verre enn de overtruende folka som tramper religiøsiteten sinn inn over andre på det mest kvalmende…
    Om man er krystallbarn?? Jeg er nå bare ei helt vanlig trollkjerring jeg da..hæhæh… jeg vil altså IKKE i noen som helst bås… der noen tillegger meg noe jeg ikke har funnet ut sjøl…
    Eh.. det smyket et jo ganske meg..men det har fine farger.. skulle kanskje hatt nok glasskuler, hæhæhæhæhæhæ

  8. tøfffffft om kjerka, nesten som å lesa om meg sjøl. Og perlene- råbra og kraftfulle- stå på.
    _________
    svar fra snurre..
    haha det var ikke samme præstfaen vel, knegg…Skal lage flere sånne perler, men mindre. Nå skjønner jeg leira…

  9. så deilig å lese..
    så vakkert å se..
    så vidunderlig å slippe å være helt aleine..

    jeg har alltid vært fasinert av perla, og alltid visst at den bodde inni oss, så vel som utenfor og rundt oss.

    *hoppe opp og ned*
    ___
    svar fra snurre
    Hei blomst 🙂 harru dårlige erfaringer med predikere du og?
    Perler kan gjøre kvinnfolk gærne og få menn til å gå av skaftet, det er jo en sannhet.
    OG: Du vet, det er møøøe perler i skauen som man ikke ser.

  10. De øverste der ER steiner.
    Masse flott her 🙂 Liker komboen av blå og svart. Det blir så liv i det. Ser nesten ut som om det blå ikke står stille.
    Den svarte leira der ser jo helt herlig ut, hva slags leire er det? Har prøvd så vidt på noe svartleire jeg har kjøpt, men den er mer brun og kjedelig.

    Også du … til slutt et par spørsmål:
    Du skreiv noe om å bruke 1mm tråd i finsølv som du trekker ned til 0,9 mm til å lage headpins. Er det noe jeg kan få til selv? Det med å trekke ned tråden altså. Hva gjør jeg i så fall da?
    _________
    svar fra snurre…
    ÆÆÆÆH.. eh.. OK da, tre av de øverste ER fra Mølen… men det er de store. Ikke si det til noen- det er ikke lov å ta med stein derfra, så jeg lager sjøl istedet heretter….
    Den svarte jeg har her heter African stone, det er den samme som Annakat brukte i siste innlegget sitt. Den er NESTEN svart, jeg brenner den 1260 grader. Men med sorte perler ved siden av er den ikke sort…lissom.
    Den er så grov at man kan ikke pusse den før den blir brent for da blir overflata enda grovere, grusen kommer frem. Men den er utrolig solid!Man kan jo nesten tørke den i komfyren, hehe. Jeg skal tromle dem så ikke hud og hår blir revet av.

    Du KAN trekke ned tråd, men det krever noe utstyr: ..et «trekkjern» (fra Grenland eller utlandet.. et søk og jeg havna på http://www.progresstool.com/cat-round-drawplates.cfm ) De varierer utrolig i pris og kvalitet…
    Ei dugelig skrustikke som står GODT fast (min er sånn 9kilos), og en helt tett KRAFTIG tang eller spesialtang til å trekke med. Fil spiss ende på tråden, gni tråden inn med bivoks, og trekk gjennom hull som er LITT mindre enn tråden. Den blir nå hard, og LITT mindre for hvert hull. Den sliter lett om du overdriver..
    Man må glø tråden ofte, eller sprekker den.. fjerne gløhud, kratse og påan igjen. Tråden blir hardere og sprøere for hver gang, trekker du for lenge uten gløding og kratsing er den ødelagt. Kraftige tråder eller smelta staver krever både valse eller/og trekkbenk…. 15000 kr…

  11. Når jeg tenker på hva som blir gjort i verden i religions navn, så får jeg inderlig vondt inni meg. Det er dessverre mye fanatisme og maktsjuke i verden. Man kan bli deppa av å tenke på slikt.

    For å komme i godt humør igjen – tenke på noe hyggelig. Min datter som endelig begynner å få en løs tann (sikkert sistemann i klassen). Eller rødglødende glass som bare ber om å få bli til noe fint. Jeg gleder meg til du kommer med noen glassklumper her. Tenker på alle de arbeidstimene ved brenneren jeg har bak meg. Lykkefølelse og frustrasjon hånd i hånd. Mest lykke.

    ______________________

    svar fra snurre
    Ja man bør ikke tenke på det – men man kan distansere seg fra religionene. Til slutt er det så mange som blåser i religionene at det er ikke flere igjen til å utøve makt og lage kriger og true med helvetes fordervelser om man ikke tror. DE blir klovner og vi ser enda tydeligere hvor gale fanatisme er. Det er jo etpar slike klovner i bloggen her forresten, det virker noe banalt å se på…

    Tanna må jo oppbevares pent i et smykkeskrin sammen med noen andre fine perleskatter fra ho mor? Men har det ikke gått sabla inflasjon i de der nå? Jeg mener å huske at vi fikk ei hel krone for våre når de falt ut.. så ble det femmere, tiere, og tyver…e.. Nå hører jeg om sykler og datamaskiner?? ER det sant????

    Lykken er en perle 🙂 Og en helt ny fin blank tann 🙂

  12. Hmm… den løsninga med å trekke ned tråd etc.. høres ikke ut som noe lommeboka mi vil være med på akkurat nå, men kan jeg bruke finsølv uten å trekke ned tråden? Er 0,8mm for tynt å bruke og er det noe jeg bør gjøre med tråden for at den skal bli hardere hvis jeg skal bruke den til dette?
    Spør og graver fælt nå 😉
    Men har lyst å lage mer headpins selv … og gjerne uten den gropa som jeg får når jeg bruker sterling silver.

    _________
    svar fra snurre
    Det er overkommelig om du bare skal trekke ned fintsølvtåder, da trenger du bare et trekkjern til noen hundringser.. da står du fri til å skaffe deg alle trådtykkelser du ønsker fra et par mm og ned til 0,27…
    Og ei skrustikke klarer du alltids å fange.. de står jo til hvile i enhver kjeller… og biltema har noen rimelige.
    Ie kraftig grov tankg trenger ikke være dyr, men den må være mulig å holde igjen og tett.
    Jeg tror trekkjernet er det som er messt brukt av alle greisiser her…

    0,8 holder til utrolig mye.. det er gjerne litt tynt til svære hjerter, men stram godt når du snurrer så det ikke henger løst så er det mer stabilt.
    Søkket KAN du slipe vekk med smergel, fint finere..osv… men gidder man???

    Du kan banke tråden forsiktig med en hammer så blir den hardere. Du kan dekke den med papir e.l så du slipper så mye hakk.. banke forsiktig. Den blir og hardere om du har en trommel og lar den gå der ganske lenge. All bearbeidelse av tråd gjør den hardere, tromling er denging med masse stålkuler.. og forsiktig bearbeidelse.
    Bare mas du! Bedre å lære enn å feile og feile og gjøre rare greier uten at du kan.. og gå lei av å mislykkes!

  13. En sykkel for en tann? Det har jeg ikke hørt om. Tannfeen her i området gir visst 20 kr…….
    _____
    svar fra snurre
    PUH, det var nå endelig bra. Da er det bare noen få det har vippa for som kjøper seg fri fra mas.

  14. Så mange fine perler! Tøffe, morsomt å se noe annet enn rosa ferskvannsperler:) Nei da, men vi andre er litt pyntelige av oss, blir litt… ja…

    Vi diskuterte her om dagen vi, om folk om tusen år tror på Askeladden eller Askepott kanskje. For eventyr er det jo det som står i bibelen. Redigert av en rekke menn i kirken for noen hundre år siden. Og dette lever folk etter. Tror på. Dør for. Galskap…

    ____________
    svar fra snurre
    Folk dør av religion.. sukk …
    Og nå tror je at jeg dør etter å lage no av perler her..det er visste lnge siden! Men skal lage en ovn til med møøerart og grovt først… nå kjenner jeg søla.. hehe..

  15. Disse var litt grovere enn jeg lager ja.hehe
    Var helt sikker på de svarte der var stein jeg.
    Utrolig hva du får til!

  16. Så tøffe de ble de perlene i afrikaleira…skikkelig rå… 😉
    …men alle de andre var jo superstilige de også…du får til så mye tøfft utav den leira at jeg blir nesten målløs… 😉
    Takker for inspirasjon.. 😉
    ____

    svar fra snurre

    Jeg har faktisk sansen for denne svartleira jeg, hadde ønsket den var LITT mindre grov, men akk.. Fargen er kul!

Legg igjen en kommentar

