Å forsøke seg på disiplinøvelser… og ville på KURS ;-)


Når man har holdt på med noe en stund, uten innputt fra utsida, trenger man å skru om skallen sin litt av og til. Iallefall slike som min, jeg henger meg litt fast.. uten å merke det. Så er det også slik … med det å lage glassperler på åpen flamme. Lampwork, grilling, kulelaging….

Så;  Dra på kurs. Men først bør man jo innse sin egen begrensning….

Men… et lite jubelbrøl først:

HURRA jeg har fått plass på kurs hos Corina Tettinger! (link til bok) Hun har skrevet det vi grillere kaller for Bibelen… der står det meste av det vi trenger å vite. Med humor, vidd og visdom!

Så igår proklamerte jeg stolt for Therese, som er en pasjonert kulelager (OG gullsmed) med eget kulelager, som hun mer enn gjerne viser frem (også med vidd og visdom) HER (trykk LIKER) … at NÅ skal jeg øve disiplin! JESS!  NÅ skal standardtingene sitte i fingrene så jeg faktisk lærer noe til sommeren!! I blogginnlegget vårt hos Sølvsmedene på Epla hinter hun nemlig noe om at jeg ikke er tam og nærer en viss aversjon for vanlige former.

Så jeg satte igang…  – som den observante leser kan se – å lage PERLER. De fleste forbinder perler med noe rundt, blankt med hull, som oftest rundt halsen på kvinner. Som oftest veldig runde og fine.

Det skar seg altså. Jeg innrømmer at jeg ikke konsa.. nok… på et vis.

Til min skrekk leste jeg så i pensum for kurset… YOU WILL LEARN HOW TO MAKE PERFECTLY ROUND BEADS IN NO TIME!

Og så jeg som har vandret omkring i verden i den tro at  RUNDE pene perler kan jeg kjøpe fra kineserne eller Tsjekkerne.  Arghh…

Eminente Gullsmed Heidi   hos Sølvsmedene på Epla  – med sine stilrene vakre smykker i sølv har i åresvis næret en viss bekymring for meg.. og hintet, litt forsiktig (men desperat) : Lise!  Du vet jo ikke hva en rett strek er! Hmmm… jeg forsøkte å bevise at det var sant…

Jammen… jeg har jo angst, jeg har jobbet i grafisk bransje i 21 år…. MED linjal på halvannen meter!

ER det rart jeg av og til føler at perlene glaner tilbake når jeg sitter og stirrer på dem for å lage noe… ????

Trollsmeden gleder seg veldig til kurs!

MEN folkens… man skal ikke åpne munnen sin for høyt:

Dette innlegget medførte at Therese, som også er gullsmed og kulelager, gav meg en utfordring. Lag den perfekte 100 blå kula, med 24 prikker!

HER ER LINKER TIL RESTEN AV INNLEGGENE:

UTFORDRING del  1

UTFORDRING DEL 2

UTFORDRING DEL 3

UTFORDRING DEL 4

One response to “Å forsøke seg på disiplinøvelser… og ville på KURS ;-)

  1. Tilbaketråkk: Kvantesprang… eller øvelser før perlekurs? | Trollsmed – Lise Nilsens blogg

Legg igjen en kommentar

