Perlegrilling 4 – mest langt, litt smalt, flatt… vilt…


Jeg har alltid problem med å bruke puffa perler. Sånne runde litt flate… Så de handler det ikke om her. Ikke så mye iallefall… Jeg laget 8, og det er 3 igjen.  jeg klemte dem for flate og de brakk i to. SÅ får jeg ta det igjen senere, jeg VIL ikke lage dem nå! Basta.

Og ikke minst har jeg hatt problem med å bruk sånne lange rørperler. Ikke spør meg hvorfor, jeg har aldri likt dem.

Hehe, ja nå kan dere vise som har bedrevet dette ei stund finne ut HVA jeg gjorde med de perlene… jeg MÅTTE jo bare …

Men nå SKAL jeg altså venne med til de lange, og ikke minst lage dem…. argh! I løpet av de siste par ukene har frustrasjonene stått litt over taket på grunn av farger på glasset og all den forskjellige behandlinga de skal ha. Jeg er for tøff med glasset ja… og klarer å lage sølvsvart av det aller meste. HØH, null farge.

men NOEN begynner jeg å bli venner med…

Først fikk ejg jo et par sjokk… den guel som blir rød var jeg klar over. Tsjekkerne sa at glass er uferdig.. der gforandrer og forandrer seg jo mer det bearbeides og varmes…

Jeg tror det er NOE som ikke forandrer seg… inni HODET mitt! Jeg får jo noia av to like, og kreativiteten tar av et eller annet sted og jeg puster bare på innpust… sukk – jeg brød meg IKKE om å lage dem fine og rette.. bare forskjellige…. MORO; jeg vil mer!!

Så mange sprakk og flere måtte lages. De var jo tynne et sted, tykke et sted… og må avkjøles utrolig forsiktig!

Og så har jeg skjønt og sett litt av spenning i perlene etterhvert. Når de sprekker kan man se hvordan glasset buer seg i sprekkflaten og det er ofte ringer tydelig der man ser at det glødende glasset har størkna lag for lag, bløte inni, harde utapå.

Så jeg har blitt utrolig flink med å holde dem på lunk i flammen LENGE etter at jeg er ferdig med perle før de skal i vermiculiten. Jeg har avspent alle i ovn. Ønsker meg allerede en LITEN en, fyre opp den svære for en neve perler er jo… nesten å kaste varme til kråka.

___________

Noe av det første jeg så hos Perledesign var noen utrolig flotte dyriske perler. (De nederst,  tredje sist i animasjonen… sukk..)

Jeg så på dem igjen og igjen og stirra med rødt misunnelig blikk. SÅ fine!

Så jeg forsøkte meg på noen lange. For å lage perler til ET smykke har jeg antakelig laget 30 perler…. Først og fremst fordi de IKKE vil av pinnen..DER lærte jeg noe om søla på pinnen gitt… Og så var det den sorte Ornela-stanga som overhode ikke liker å bli blandet INNI ei perle eller få glass utenpå.

Den sprekker. HVER gang. Jeg må altså finne noe annet sort glass som tåler enchasing som jeg har lært at det heter… Hurra Inga! jeg er pinadø glad du eksperimenterer! OG deler!

…ja?

Så ble det noe ut av det da. Men det skal jeg bruke selv en stund for å teste ut om perlene holder.

Men ser noe fint ut, så vil man jo gjerne prøve det ut litt til…

Det er ikke alltid lett å huske at jeg skal ta bilder til denne serien… så når jeg først knipser, da gåre unna  🙂

Jess, der knakk mange gitt….

Å lage andre fasonger tar jo bare LITT tid… jeg har skjønt utrolig MYE av å jobbe med LANGE perler… det er så variasjon i varmen og mye å holde styr på…  De ovale får jeg ta siden… men dråper og trekanter til avslutning, det ser pent ut – er enkelt, men tar jo bare litt tid….. – øve mer!

Hmmmm… dere to der… dere er stygeg som draugen sjøl! Jeg har skjønt NOE om puffa perler, de må lages av avlange runde perler ellers blir de nesten firkanta..

eh… Da har jeg altså ikke noe valg.

NESTE innlegg i denne serien MÅ jeg lære å bruke stringers….

*host*

Det er et stykke igjen….

Jeg mener… det skal være ganske ille når fluene følger etter en…

Spanderer på innlegget disse fargene jeg!

Fortsatt god grillsommer….!

19 responses to “Perlegrilling 4 – mest langt, litt smalt, flatt… vilt…

  1. Fin,fin,fin,fin,fin, grusomt, fint,fint,fint… Ja, tigeren likte jeg ikke altså… Men perlene. Åe… Også lager du så morsomme innlegg. Noe som minner meg på at jeg har kjøpt silikoinnlegg, haha. Til å ha i skoene da… Men nå skal vi snakke om perlene dine. Små kunstverk. Klarer ikke å velge noen favoritt for det er så mange mange fine, morsomme rare perler.
    Jeg vil ååååå, men får hamre litt mer på tråden min jeg så naboene blir blide igjen:)
    ____________
    svar fra snurre

    Så du denger kobber, hehe… det lager jo ikke mye lyd inne? Gå på verandaen… Legg det du slår på på et handkle eller no så det suger litt av lyden da… slå på golvet…
    Vi må jo gjøre LITT for å holde perleblogginga i live her! Silikoninnlegg.. gulp, mener du at jeg skal lage puppeperler også nå???? Ops…..
    SKOA?… Rare? Knegg… du mener de som jeg ahr mista taket på…..

    PS: LEOPARD heter`n…. han er fra sørAfrika.

  2. mye fint her da, særlig de turkise:)
    flink er du, tror ikke jeg hadde hatt tålmodighet.
    ________________
    svar fra snurre
    Jammen lille tonje da.. tålmodighet er ikke problemet. ALLE typer arbeid og oppgaver tar tid…

  3. Hei hei, her er jeg 🙂 *vinker*

    Jøss, begynt med glassperler nå? Ser flott ut,- nydelige farger. Det neste blir vel kombinasjon av hobbies: glassmalerier 🙂
    _______________
    svar fra snurre

    KONEMOR??? Jøss, jeg trudde du hadde tatt danskebåten og hevet ut PC`n midtveis!
    Det var nå hyggelig å se deg…
    Joda jeg er sånn en måned på vei i læreprosessen med dette, så gi meg noen måneder til… Det er utrolig gøy.
    NEI jeg skal ikke brenne maleriene mine med gassflamme! KLASK!
    Vi savner ditt blide åsyn her og der… Facebook f.eks…

  4. Du skriver så hæærrrlii` Snurre…jeg sitter og humrer for meg selv, og så lekre perler…farger og former. Du har klart din egen utfordring kjempe bra…
    _________________
    svar fra snurre
    Jammen… jammen… jeg er jo bare halvveis…..
    Men det går bra altså hvergang jeg kommer forbi en blokkering…. moahahhahaaa…

  5. Det virker ihvertfall som om du har det utrolig moro mens du holder på! Innleggene dine sprudler jo over av glede, og vi andre, vi koser oss verre av å lese her 🙂
    Flotte perler lager du også, så hva mer kan du vente, eller vi?
    Jo, sikkert mange flere sprudlende innlegg om perlegrilling, perler som sprekker og perler som stråler.
    Ha en flott midtsommer-perle-kveld 😀
    _______________
    svar fra snurre
    DETTE er vanedannende hektende moro… om man ikke får grilla litt en dag, så får man rykninger!
    Det kommer nok flere…
    *banne litt* stringers…grrr… frit, jeg har også fått en utfordring om 100 blomsterperler… og så må jeg jo lære å lage sånne rare søte krek som fisk, frosker og uhyrer….

  6. Jeg er så langt fra en smykkelager/håndarbeidskunstner som man komme, tror jeg 🙂
    Men det er alltid artig og inspirerende å besøke bloggen din, mye vakkert å se og m y e å lære om hva som ligger bak godt håndtverk, (så også i dette innlegget 🙂

    Nydelig siste bilde, og du er tydeligvis godt i gang med å mestre en ny teknikk. Gleder meg til å se flere av disse perlene fra deg…
    _________________
    svar fra snurre
    VI har hvert vårt veit du 🙂 Jeg har fingerkløe…
    Mester&mestre… humpf.. tror nok ejg trenger noen måneder til. Det er MØØØE svin..svinn…

  7. Herlige snurre.. 🙂
    Du forteller så artig med bildene av de skjønne småperlene,rene eventyret jo. 🙂
    Så mange vakkre farger du får fram, blir så glad av å se på det du lager. Såååå mye fint. De dyriske perlene var skikkelig dyrisk fine.
    Ønsker deg en fin Midtsommer.
    Klem:)
    _____________
    svar fra snurre
    jammen… de snakker jo… jeg må bare hjelpe dem å åpne munnen ErtaBerta, knegg…

  8. ååååååå. her var det mangen fine perler og skjønne farger.
    liker disse dyriske jeg da:)
    ______
    svar fra snurre

    Ja her var faktisk fargene fine… men det var også stenger jeg ahr brukt til å øve meg med som jeg har en del av- De dyriske ble morsomme! Men jeg har jo rappa ideen fra Perledesign

  9. Jaaaa! Puppeperler!!! Haha:) Nei, du kan jo lage en leopard? 🙂
    ________
    svar fra snurresurre
    JAHA? Og det neste er tå-perler og rompeperler og hårete perler…. grompfff..

  10. Flotte barrels, Snurre!!!! Altså, til de leserne som ikke griller glass selv: å forme lange rør-perler jevne og fine er ikke så enkelt. I det hele tatt, glassperler er ganske tricky og krever MYE øvelse. Jeg er imponert, Snurre, over hvor iherdig du er. Til å være et rotehue (i følge deg selv) legger du jo en disiplin og systematikk for dagen som er beundringsverdig. Er vervet som formann i fan-klubben ledig?
    __________
    svar fra snurre
    Det var ikke helt enkelt, men det aller viktigste med dem er å ha perfekt søle på pinnen, og IKKE ødelegge den! Forsiktig med varme, rulling og trykk… jeg så jo den sprakk inni.. Husk det er møøøe tabber underveis som sikkert burde vært filma, og ikke knipsa, hehe…

    Men skal jeg jo lære dette så skal jeg jo… jeg MÅ holde meg i nakken.
    Jeg ER et rotehue! *trampe i golvet*
    Hm… jeg trodde jeg hadde laget en fan-side i Fjesboka jeg, http://artist.to.trollsmed – – , haha!

  11. Hei på deg Snurre.
    Jeg synes du lærer mye på kort tid!!Har noen ekseplarer som sitter fast ja,er blitt gode håndtak og bruker andre enden istedet..hihi.
    Rørperler har jeg ikke laget masse av,er ikke så glad i det,men i noen smykker gjør de seg absolutt.
    Dyriske perler,driver jeg med nå også faktisk,øver med på tiger perler.lager twisters av sort og hvit og legger utover en beige perle,og encaser med konjakkfarget klart glass.Har enda bare laget to,det kan du prøve deg på,nå når du tydeligvis er i det dyriske hjørnet…hehe.
    Stringers,ugh, det er vanskelig synes jeg,bruker heller tuppen på pinnen,men det blir ikke så nøyaktig,cluet er vel å holde seg langt bak i flammen,så det ikke blir for varmt og hele stringersen smelter på i en stoooor prikk…men, men , det er ikke lett.
    Gleder meg til å se neste innlegg,som nevnt før; du kager drivende gode innlegg!!!!
    ______________
    svar fra snurre
    .. jeg er jo en trassig sjel… knurrrr… og gir meg jo ikke så lett!
    JA de stringersene er vrange. Jeg smelter rare siksaker og klumper og det ender med at jeg stikker en messingpinne i perla og rpter og smelter kule. men nå ahr ejg begynt å skjønne at ejg må bevege perla og holde stringeren i ro… og jeg har selvsagt laget lass av for tynne stringers. jeg og bruekr stanga, syns jeg har bra kontroll på å dotte med den… men je ghar en veldig brei flamme å jobbe i.. så jeg sliter og roter litt omrking….

    Jeg har begynt å lage noen genmanipulerte dyr… hehe.. så du ikke marihøna…æææh… og et par høner er født og en sau som kanskje er et egg eller et nøste ellerno….

    Det blir nok leeenge til neste innlegg om jeg skal takle de stringersene i enden av innlegget, knegg…

  12. Hufsa, start med å lage noen litt tykke stringere og begynn med dem. De smelter ikke så fort, og så kan du lage tynnere etter hvert som du får trening. Dette er en terskel du må over hvis du skal komme videre. (Jeg kjenner meg igjen – jeg var også der….)

    __________________
    svar fra snurre
    Tykke – ja det har jeg oppdaget… jeg har et lass ferdigkjøpte som er flere år gamle og feil coe, jeg tror jeg skal øve dem opp og istykker, hehe..

    Døh, fant dere ut hva jeg har gjort med de blåsølvgrå perlene som furter i første bilde????? hoho….

  13. Perledesign:
    ja jeg må nok det.Fikk faktisk til en fin perle i går kveld med stringer av ivory og bladsølv på sort og røkgrå trans base perle.
    Snurre:
    Nei,det har jeg ikke klart å finne ut…….hrmpf….
    ________________
    svar fra snurre

    KNEGG!!!!

  14. Sølvgrå furteperlene? Hmmm. I utgangspunktet hadde jeg vel tenkt at du har prøvd deg med sølvfolie, og at de til høyre er grillet mer enn de til venstre. Ikke så lett å se på bildet. Du har ikke prøvd deg med alu-folie eller noe sånt sprøtt, bare for å se hvordan det går????

    Svar fra snurre

    JESS, true! INTET skal være uprøvet… knegg….
    Aluminiumsfolie. Den brenner opp, men etterlater et mønster.. ganske kult mønster faktisk.
    De mørke har jeg sikkert kokt for lenge….
    Men nå har jeg masse syyyyltynn kobbertråd som og skal testes ut, hæhæh—-

  15. Ikke godt å vite hva du brukte på perlene. Men kobber eller alufolie er en mulighet. Med stringers. For bedre kontroll på snurrene så skal du holde stringeren ved siden av flammen ellers smelter den altfor fort og du mister kontrollen. Den trenger ikke så mye varme. Og det hjelper veldig hvis du skal ha opphøyde skroller. Men perlen må være varm for ellers hopper skrollene av når du kjøler dem ned. Been there, done that. Men du kjære vene så flink du er blitt på denne veldig korte tiden. Jeg bøyer meg og neier og ……… jeg har vært medlem i fanklubben siden den så dagens lys (tror jeg, eller kanskje dagen etterpå??)
    _____________
    svar fra snurre
    Jess!
    JU GÅTT ITTT!!
    Aluminiumsfolie….! Det ble faktisk ganske moro…. selv om perlene var de første lange jeg laga og ghanske sctøhghhje i formen. De lyse har den utenpå de mørke inni.
    Jeg ville teste ut før jeg gikk løs på ekte bladsølv og bladgull.. og leste et sted at kobber og aluminiumsfolie var brukelig.

    Jeg sliter litt med den forsiktige varmen ja… og vinklinga – IKKE LETTTTTT. Og jeg har jo trukket altfor masse tynne stringers å øve på så det blir KLUDDER. Men nå har jeg stringersoppgittpause og skal glane hos Perledesign til jeg blir så desperat at jeg MÅ igjen… knegg….

  16. Se på det!» Jeg er blitt klikkbar, wohoooo!
    ______________
    svar fra snurre

    JUHUUU!! Baere det ikke klikker for grillinga i sommervarmen og fiskene havner mellom rundstykket og salaten … MOAHAHAHAH..

  17. Herlige, lange perler 🙂 Dyrisk flotte 😉
    Så var det et par ting der jeg ikke helt skjønte 😉 hihi! Nei, jeg skal ikke spørre.
    Lange perler har forresten jeg aldri fått til å heller.. Ikke at jeg har drivi på så lenge med detta, men selv sånne små buglebeads sitter jeg og ser dumt på og ikke skjønner poenget med.
    Men aluminiumsfolie? Slik som jeg bruker når jeg skal steike ting i ovnen??? Kan den puttes i perler? Gøy!
    ________________
    Svar fra snurre
    Det er jo bare å spørre for jeg har så masse spørsmål om det her sjøl, og nye dukker stadig opp.. så kanskje det dukker opp non svar og!..
    Aluminiumsfolie… NEPPE lurt, hehe… bare leste et sted og MÅTTE MÅTTE MÅTTE….
    Jeg skjønner poenget med en masse perler men er helt handicappa med å bruke en del av dem.
    Å sitte og lage knuppelupper er faktisk veldig lærerikt, for å få kontroll på flamme og glass-stav.
    ARGH! Møøøe å lære, nå sitter jeg fast…

  18. Så fotte! Så flink du har blitt på kort tid!! Jeg er kjempeimponert! 🙂

    ____________
    svar fra snurre
    takk og takk Lissie, men du aner ikke hvor mye søppel det blir… omtrent halvparten av disse ble ubrukelige så jeg i ettertid.. de vil ikke henge rett vei, øya sprekker av fordi jeg la blankt utenpå sort… osv osv.. MYE igjen å lære!
    jeg skal forresten gi deg en evaluering når ejg får tid, det er litt tett her akkurat nå!

Legg igjen en kommentar

