SortHvitt! Et villkvinnesmykke – juleprosjekt – inn i det nye 2016!


Store smykker ER gøy å lage. Men de tar tid– og altfor sjelden gir man seg selv den tida. Og siden hele høsten min gikk med til malingspann, pappesker og tull, hadde jeg store absistenser på store smykker så jeg bestemte meg.

NÅ skal det lages et stort villkvinnesmykke!

I desember en gang begynte jeg å legge ut en og to svære sorthvit perler på Facebooksida til Trollsmeden.  Store perler. Hule for at de ikke skulle bli såå tunge. Med et lite dytt av rosa og lysegrønt. Alle perlene er hule, og ingen er like…sorthivte2

Å lage slike perler tar tid, mellom et kvarter og 30-40 minutter. Pr. perle. Og noen blir ubrukelige og noen stemmer ikke i farge eller uttrykk.

Jada jeg er gal… som hiver meg på sånne prosjekt, men det var også en egen utfordring. Bruke hele jula på noe som bare lages for å lages uten bestilling eller noe annet mål — og bruke mer enn 40 timer? Tulltrollkjerring 😉 Jeg har laget perlene av Ornelaglass og småperlene er fra Preciosa Ornela.

Når jeg har laget nok store perler må det legges en plan, vekt må beregnes så det ikke struper noen, og deet må bli så solid at det tåler å bæres. 4 bånd og 3 skomakertråder burde holde.

sorthvit6I tillegg må jeg ha fyll innimellom og selvsagt må det være en del håndlagde der og. Og massevis av tsjekkiske perler.

Og jeg lagete og laget,  det gikk med hele 180 håndlagde perler og en hel rad ferskvannsperler. HVOR mange seedbeads, nei det aner jeg ikke!sorthvit2sorthvit3

Å montere sammen biter tar også  tid. — her kjøpes ikke en bit ferdig og tredes på et kjede og selges som håndlagete.  Her lages og monteres det! Man blir til og med lei av å lage mange nesten like. Og når jeg gikk tom for perler  – det går alltid flere enn man tror.. må man lage flere. Typisk… må ha en til av den og to av den. Og så bestemte jeg meg for åå spe på med en del små ferskvannsperler.

sorthvit1

DER var det ferdig. Det veier 637 gram, jeg måtte jo ta det på vekta! Det er til å leve med, skal man bære et villkvinnesmykke så MÅ det jo syns.. at man løfter hodet?sorthvit11

STORT ble det! Og det er selvsagt umulig å vise på bilde, uten en person, og selv er jeg en eledig fotomodell. Gammel feit og skrukkete, men akk så glad i svære smykker! Dette er STATEMENT! 680 gtam med statement.storlos

Dessuten klarer jeg ikke se normal ut på et eneste bilde. Ikke har jeg malt fjeset heller.. burde jo sausa skikkelig inn i ren rosabloggmodus.  Det ble…

Omtrent … sånnjulesmykkJoda det tok altså nesten 45 timer.

45 timer? Er det noengang noen som vil betale en håndverker som lager perler for det? Jeg bør jo ha en liten industriarbeiderlønn i timen – ca 350 ker er det ikke slikt de får? (heldiggrisene) Og så gange med.. 40 timer? …..? DET fortjener jeg, iallefall. Så det ER til salgs når jeg får det tilbake fra en reise det er på… for å vise seeg vekk.

Ærlig talt.. slike som meg bare MÅ lage sånt av og til så vi ikke blir gale av å bare lage småting til nettbutikksalg. Stikk på Epla og kjøp noen nordlyskuler så lover jeg å lage flere slike svære lekre herlige saker… og legge ut til salg. Villkvinnesmykker venter ALLTID på sin kvinne. Før eller siden kommer hun og roter.. DET DER ER MITT!

Forresten! Godt nytt år! til dere som ikke fikk det med … her er en liten nyttårshilsen.. og hilsen og takk  til naboen.. og til dere alle. Gled dere, snart sommer igjen!   Klikk inn!TORES

HUSK denne idag også da: Klikk inn og legg igjen et bilde!

linkparty

Husk å BESØK TROLLSMEDBUTIKKEN også..

NETTBUTIKKENE MINE
http://lise.mystore.no   <-Der skal vikingperler bo!
http://trollsmed.epla.no
http://marked.epla.no
http://kreativtsnop.epla.no <--perlebutikk

ALVETÅREFOLKET:
http://alvetaarefolket.epla.no
Følg Trollsmed på Facebook:
http://www.facebook.com/trollsmeden
Bloggen....
https://trollsmed.wordpress.com
2 responses to “SortHvitt! Et villkvinnesmykke – juleprosjekt – inn i det nye 2016!

  1. Überfantalustisk ubeskrivelig vakkert!
    Ja for DET er det faktisk. Jeg har prøvd det, og det kan bæres med stolthet.
    Tynger ikke og snakk om å få holdninga i orden!
    *sukk*

  2. Tilbaketråkk: Ukens nyhetsbrev! – Norsk Kreativ Design

Legg igjen en kommentar

