Osteknapp het det før… men nå har vi flere bruksområder…


Jeg har aldri lagt skjul på at jeg liker litt kjekke praktiske rare ting som kan lages for hånd  – og med de materialene jeg jobber med. Helst ikke plastikk og sammenlimte kinabiter fra eBay… men morsomme og unike.  Slik som garnbærere eller nøstekroker,  armbåndshjelpere, flåttfjernere—- OG osteknapper. 🙂

bloggstift

Osteknappene ble tidligere brukt på de store flotte hjemmelagde ostene, og husmorar redda osten fra familiens møkkete svære jobbefingre med å feste et klede rundt den. Hun brukte ofte en ødelagt knapp eller brosje med stift. Gamle sølvknapper med knekt løkke eller små fine søljer var nok populært.

Hmmm – kanskje jeg skal lage noen ringer med slike topper også. Det er viktig at de står på stift så de ikke faller av ved første vindkast.

Nå lager jeg dem likegreit ferdig. Stiftene lager jeg også selv. Det finnes nemlig flott knallhardt stål på kveil som er beregnet på mat og syre. Og antakelig til å stifte folk sammen med etter operasjoner. I allefall ruster det ikke i første sving, og er knallhardt og solid. Jeg sliper, spisser og polerer dem og limer dem inn med epoxy.

Nå er det så masse matintoleranser og kosthold som skal tas hensyn til.. og en gul post-itlapp er kanskje litt kjedelig. Skriv heller en litt pen lapp, og fest den med en osteknapp. Stikk den i en snitta drue på kanten av en bolle, en loffskalk, bruk den til å feste et pent klede rundt julekaka og skriv navnet på den som kan spise en viss rett….

bloggstift2

Jeg lager perlene for hånd. Det smeltes of formes mens det er rødglødende og seigt som sirup… og disse har hull halveis gjennom, for da kan jeg lime inn en stift etter at jeg har renset hullet. Nå inatt skal jeg lage ti like til en dame.. de blir nok ikke like, det nekter jeg, men de skal bli av samme uttrykk. DET får holde.. jeg orker ikke serieproduksjon.

ALLE slike ting som IKKE er smykker –  legger Trollsmeden i Eplemarkedet! Det er en kjekk fellesbutikk for 3 damer.

På Facebook har vi en trivelig gruppe.. den heter Håndverksutsalget. Der legger  vi ut mange kjekke småauksjoner av håndlagde varer. Nå er det osteknapper og fisk der.. og du finner ofte perlesett. Andre auksjonerer bort hekkel og strikk og du er velkommen til å vise og dele det du lager hver eneste dag! Det syns vi er utrolig trivelig! Vi liker åå inspirere hverandre til å fortsette å lage for hånd på skikkelig vis.. ikke bare montere ferdigkjøpt stæsj.

osteknappauksjon2Dessuten så ahr vi både utfordringer og tema… og blir kvitt en del ting som vi aldri har gjort ferdig…. som vi ikke VET at noen vil ha. DET kaller vi UFO`er.

___________

Forresten så ligger det en fin liten fisk på auksjon der også fiskeauksjon KLIKK HER!

HUSK denne idag også da: Klikk inn og legg igjen et bilde!

linkparty

Husk å BESØK TROLLSMEDBUTIKKEN også..

NETTBUTIKKENE MINE
http://lise.mystore.no   <-Der skal vikingperler bo!
http://trollsmed.epla.no
http://marked.epla.no
http://kreativtsnop.epla.no <--perlebutikk

ALVETÅREFOLKET:
http://alvetaarefolket.epla.no
Følg Trollsmed på Facebook:
http://www.facebook.com/trollsmeden
Bloggen....
https://trollsmed.wordpress.com
Legg igjen en kommentar

