Strutsevingeburger – dagens junkfood…


Junkfood fra naturen? Javiss… iallefall ser det sånn ut. Juhuuu! Måtte bare prøve, for strutsevingene er en sabla god grønnsak og sesongen er kort. Og den har en fin konsistens uten å være for våt… så…..

stuts11

struts1Stutsevinger finner du innlegg om andre steder i bloggen, bare pass på å ta rett. Den skal vokse i fine buketter.. se etter kjennetegna.

   Siden jeg likevel var i skogen tok jeg med meg litt andre grønnsaker…

trippel1

Noen fine spreke rette geitramsskudd, noen lekre små matsyreblad og brennenesleskudd. Masse god grønn næring med god smak.

Ja og så skulle jeg jo lage meg JUNKFOOD!

Hva hadde jeg oppi?
Jo, ca en liter strutsevinger. En halvliter miksa naturgrønt. Grønnsakene finhakker jeg og bruker rå i røra. Strutsevingene hakker og forveller jeg.
trippelo3En grønn chili. Uten stein..da… 2 dl havregrfyn bløtlagt i forvellingsvannet, en god neve solsikkefrø og et godt dryss gresskarfrø.trippel2
Et egg, et par skjeer potetmel, 1/3 pose potetstappepulver. Pepper, salt og en god skje søt soyasaus. Rør det hele sammen og gå og gjør noe annet mens den står og setter seg sammen… sveller litt. (Dere som ikke spiser egg og sånt får bruke det dere pleier for å få ting til å henge i hop.. men det er iallefall ikke noe hvetemel her …. jeg spiser egg, og steker i godt smør.)

Når jeg skal fuske, og ha ting til å henge sammen bruker jeg potetstappepulver. Det lærte jeg på et diskotek jeg engang jobba på- når gulashen ble for tynn.Nå hadde jeg en liten neve pizzaost igjen også. ..  fy for skam. 1/3 av posen med stappapulver gikk rett i bollen sammen med et egg. MEN det funker!

struts9Etter at røra har hvilt en stund og satt seg, er det bare å forme noen svære feite burgere og steke dem sakte. En liten ekstra varme på slutten gir dem fin brunfarge… i fall noen er litt redde grønnfargen😉

Etter mer enn 25 år som veggis aner jeg ikke hvordan en burger smaker, men jeg vet hvordan den lukter (råttent) og hvordan den ser ut.

Iallefall putta jeg på en osteskive, syreblad, noen fine gressløkstrå og tomat og løkringer. Og noen strutsevingesnurrer.. litt ekstra pepper.

struts10Sånn!🙂 En burger! Mine er som oftest grønne…😉 Og dette er første gangen jeg har laga burgere av bregner. Det var faktisk skikkelig godt! Og det ligger nå fem fulle middager i frysen!

OK da… De av sopp er litt beigebrune…

Lykke til, det er bare å eksperimentere!

GOD MIDDAG!

Forresten la jeg ut CHAGA i Eplamarkedet. Forrige uke fant jeg litt mer enn jeg trenger selv i vår.. og jeg finner mer.

Følg gjerne  sida mi på Facebook

Husk å BESØK TROLLSMEDBUTIKKEN også..

NETTBUTIKKENE MINE
http://lise.mystore.no   <-Er åpen men skal ha inn MER!
http://trollsmed.epla.no
http://marked.epla.no
http://kreativtsnop.epla.no <--perlebutikk

ALVETÅREFOLKET:
http://alvetaarefolket.epla.no
Følg Trollsmed på Facebook:
http://www.facebook.com/trollsmeden
Bloggen....
https://trollsmed.wordpress.com

One response to “Strutsevingeburger – dagens junkfood…

  1. Ja godt du kosa deg i alle fall, her hadde jeg nok blitt sagt opp som kokk om maten ikke inneholdt kjøtt til neandertaleren min.🙂

Legg igjen en kommentar

