Kan du lage noen perler til meg?


Jada det kan jeg 🙂 Hvilken farge? Hva skal du bruke dem til?

Jeg trenger litt HJELP av kunden når jeg skal lage perler. For en farge er lissom ikke bare en farge. Turkis /lime er en populær miks.. ikke rart for den er sommerlig og fin.

Men hva mente du med… perler ?……

turkislime2

Hm… det er jo både orange og rødt der… men de ER lime og turkise.

turkislime1

Og så må du tenke etter.. HVOR store skal de være? Du kan ikke henge 2cm kuler på armen – det blir bombe .. og for tunge i ørene blir ikke brukt…

Og så er det dette med PRIS. Å lage perler tar tid og jeg har utstyr og glasslager for masse penger.. dette må betales.

NEI jeg klarer aldri komme opp mot industriarbeiderlønn når jeg lager ting som håndverker. Og jeg nekter å serieprodusere masse like varer. men jeg vil jo gjerne selge perlene mine! Med moral og etikk.. det er ikke pent å prute på allerede lavt priset timearbeid.  Men folk elsker lampworkperler!

Derfor har jeg gitt dere en sjanse til å kjøpe løse perler til en relativt grei pris, og skilt butikkene fra mine ferdige varer. Rett skal være rett.

De morsomme tingene tar tid, men blir uselgbare om man ikke finner en «markedspris!…»

turkislime3

Slike perler er fine, morsomme og unike. Og kan brukes alene eller sammen med bling, lær eller sølv… ja så kan de brukes om og om igjen.. 🙂

Disse er 17-19 mm…

turkislime3b

Og formen kommer mens det er seigt og klissete og temperaturen er over tusen grader. Så det begrenser seg hva man kan lage. Det er stadig folk som vil ha en ting eller detaljer som ikke er gjennomførbare. De tenker på serieproduserte pressa perler med løver og skipadder og engler og sånt…

Noen ganger vil jeg jo lage digre perler… og kunden sier SLIK og sånn…  Noen farger VIL ikke snakke sammen, og noen vil ha små hull. Lampworkperler har store hull, og må ha større hull på tyngre perler ellers går det.. gæli….turkislime4Dette blogginnhelgget laget jeg for å få kundene mine litt på gli. en perle er jo lissom ikke bare en perle? Det er et likte unikt håndverk, og sannelig kan de leve i tusen år! for mine perler er laget på samme måte som de vikingene gjemte til oss som vi nå graver opp!

ER det ikke spennende. Nå kan du tenke over hva du skal bruke perlene til og hvilken farge…

turkislime6

*går og lager flere !

Perler har jeg tilsalgs flere steder. Se på sida av bloggen…

Kreativt snop på EplaTrollsmedbeads på Etsy. Trollsmed på ACM.

Og ikke minst: Jeg bygger og jobber og la ut en del i Den gamle Trollsmedbutikken har egen avdeling med rustikke perler.  Ligger på  http://lise.mystore.no

Følg gjerne  sida mi på Facebook

___________

HUSK denne idag også da: Klikk inn og legg igjen et bilde!

linkparty

Husk å BESØK TROLLSMEDBUTIKKEN også..

NETTBUTIKKENE MINE
http://lise.mystore.no   <-Er åpen men skal ha inn MER!
http://trollsmed.epla.no
http://marked.epla.no
http://kreativtsnop.epla.no <--perlebutikk

ALVETÅREFOLKET:
http://alvetaarefolket.epla.no
Følg Trollsmed på Facebook:
http://www.facebook.com/trollsmeden
Bloggen....
https://trollsmed.wordpress.com
4 responses to “Kan du lage noen perler til meg?

  1. *sikle* Der var det mye sommerlige farger du! Vakkert. Masse nytting info til dem som skal kjøpe. Ei perle er ikke ei perle. 🙂 Takk for link

  2. Lovely beads! I really like the blue-green-turquoise ones in all shapes.
    Moni

    • Thanks Moni 🙂 The intention with the post (in Norwegian) is that I try to explain to people that make custom orders, that a bead in a specific color, is not a lime/turqoise, red/purple… round one 😉

  3. Takk for at du deltok på link party 🙂

Legg igjen en kommentar

