Hvordan blir en perle til et smykke?


Headpins! Hodepinner! Perlepinner!

Såh???  Metalltrådbiter? Ja, små og store biter av sølvtråd, glatt, tvinnet, flatet, whatever… bare den passer til perlen. Jeg lager dem selv med å smelte enden,  slipe den, så tromler jeg dem et par dager til slutt så de blir harde, blanke og fine.

 Gudinnene trenger en skikkelig kraftig pinne. Ofte får perlene en perlekappe eller en dekor, som beskytter perla og holder den rolig.

Så er det bare å bøye, tvinne, flette… noen ganger snurre. Altfor ofte ser man altfor mye headpins bare bøyd til en løkke som glir opp på tunge perler.

 

Det samme er med de 7 cm lange Langkulene mine… de må ha en skikkelig headpin, eller perlepinne da…. og så henges de i snorer av ekte silke. Og forsølvet kulekjede. Dessverre er sølvkjeder dyrere enn perlene, så de selger ejg sjelden med kulene.

Ellers tilpasses de etter bruk, og de festes med eller uten pynt.

 

PUH!

 For dem som skal til Hardanger i sommer, eller i vår… eller bare ER der.. Her er Hardangerkula. Den lager jeg i tre størelser, og de største tar det en time å smelte. Så monteres de i sølv.

 

PUUUH, snart er det vår, selv om snø og kulde feremdeles tviholder oss fast!

 

Nå er det straks blomstring i Hardanger… husk å ta turen inn – det finnes ikke noe vakrere! Søk i bloggen min etter innlegg.

Og så kan du kjøpe hardangerkula….

Og du finner dem på Maulo, sentralt i Øystese.

Klikk inn og følg meg med den daglige perle på Facebook 🙂

Så om du leter etter løse perler?  Trykk deg inn til  Kreativt snop at Epla

Follow link to Trollsmedbeads at Etsy for jewellry makers. my Etsy shop (english)

 Eller ta kontakt med meg på mail trollsmed@trollsmed.com
og følg med Trollsmeden på Facebook.

Ha en deilig dag!

 

Legg igjen en kommentar

