Mine fine perler


I åresvis har jeg vært perlehamster… *hoste*.. jeg har MENGDER. Noen av disse store løse perlene har jeg nå satt sammen til armbånd. Jeg kaller dem GAIA-armbånd fordi de har perler fra hele kloden.. omtrent.

Jeg har observert at nå har folk begynt å henge massevis rundt armene i beste Morten Harket stil… men med en litt annen vri.

—Perlene mine er perfekte til sånn miks! Og jeg har laget JULEPAKKEPRIS og gir vekk et skinnarmbånd i pakka!

Ja så lager jeg noen sjøl da.Både i glass – som lampwork, og i porselen. Porselenet oppdaget jeg fordi jeg ville ha FARGER. Noen spretter også fram  i keramikk, men helst da i grove mørke leirer som brenner rustikk og jordisk.

Felles for perlene jeg har er at de er av gode materialer – helst naturmaterialer, jeg er ikke så glad i fimo og plast. Med noen FÅ unntak – de kan være fiiiine.. sukk …. Noen er KUNSTNERE med Fimo, men det meste jeg ser er fulle av prega fingeravtrykk og dårlig lakk.. De skikkelige er polert og pusset. I Afrika lager de flotte kopier av Tradebeads.

Jeg har sjøl vært i Danmark på kurs og lært å lage perler av knust resirkulert glass. Nå har jeg istedet valgt å kjøpe dem direkte fra Afrika, for da tjener noen damer til livets opphold.

Jeg lager istedet lampworkperler av vinflasker og sånt.. sjekk trollsmed på Epla, jeg kan lage av DIN flaske… 🙂

Resirkulering er bra! og gøy!

…  og om våren lager jeg kvistperler… de kan godt bli en halvmeter i diameter. Fuglene elsker dem om vinteren, fyllt med fuglemat. De sitter helt stille når man går forbi!

Jeg er svak for rustikke, store, unike perler, som godt kan leve et liv helt alene.

Ferdigkjøpte steinperler er som oftest enten bittesmå, glitrende og fargerike….  og dyre, eller store, forfalsket og farget… eller store og relativt fargeløse.

OK da, jeg har  samla på perler og kjøpt smykker bare for å rive fra hverandre på ferie…..

Når jeg finner sånne butikker kan jeg gå lett bananas. …her pruta jeg forresten på noen skinnarmbånd jeg tenkte å montere stor porselensperle på… Armbånd som jeg senere ser som noen selger på Epla og sier de har laget selv.. …

Skulle hatt kloa i den kassen der du… Marrakech 2011.

Leve håndlaget… OK jeg fant tusenvis av ferdige skinnnarmbånd på eBay da jeg kom hjem også… rimelige …. så jeg legger dem som gave inni armbåndene 🙂

Trollsmeden gir VEKK et smalere ferdigkjøpt skinnarmbånd (i likhet med det nede til høyre) til alle som kjøper et Gaia-armbånd av meg på http://trollsmed.epla.no.

Og jeg har brukt BRONSE lås, håndlaget og rustikk på armbånda. Det får man fine fingre av gitt…

Dette er en av mine håndlagde Regnbueplaneter.. de hører til hos Alvetårefolket mitt…

Så får vi se.. jeg har lyst å lage halssmykke med like masse stæsj på! Får se…

HER er Gaia forresten, hun er en PERLE, ta vare på henne. og gutter, slutt å leke med det der våpengreiene. Begynn å leke med perler istedet.. DET gjorde dere for noen hundre år siden. NÅ kjøper vi dem tilbake fra land dere selger våpen til idag. Skal vi kjøpe våpnene tilbake…?

btw

JEG HAR NOE PÅ GANG 🙂

Legg igjen en kommentar

