Trollsmeds små akvareller – haugene mine


Helt siden sent på 80tallet har folk fnist over disse,  og frydet seg over enkelheten i denne lille verdenen. Det var noe jeg fant ved siden av et busskilt på en avkjørsel ved en vei på vestlandet. Ikke alle ser dem ser du…

For i den egentlige virkeligheten er de egentlig nemlig BITTESMÅ så jeg må forstørre dem kraftig for å male dem, virkeliggjøre dem….i menneskenes bilde.

Likevel er det fødlser, festivaler, høst og vinter, urimeligheter og sannheter, i en yrende fryd. Slappe av? Jo… blomster, fisketurer, eller bare hengekøye?

Hey, denne er MIN, og har fått en skikkelig frekk ramme.

Male dem, med akvarell …. jeg har malt massevis fra 130 cm ned til 3×3 cm…. og jeg har faktisk min aller første fremdeles. Gjemt i en koffert et sted.

Det gjelder å snappe til seg dem jeg legger ut til salg, for jeg VET av eerfaring at jeg går lei av å male og legge ut… jeg kommer til å gjøre andre ting etter en stund. Vips så er de fløyet…

I frukt og bærsesongen tok det ofte helt av, jeg klarte kanskje ikke skille liv og fantasi, eller hva er egentlig livet og hva er fantasi? Kanskje det bare er sånn, vi seiler omkring…. (nei denne er heller ikke til salgs, den er MIN!)

De har på et vis blitt signaturen min, og populære har de alltid vært. Etter et års utstilling på NSB – Bergensbanen havnet de kloden rundt.

Jeg sluttet å male dem etter at de ble rappet til reklameøyemed..  Og da jeg gjorde byrået oppmerksom på tyveriet av ide og copyright,  tok det TO dager før jeg fikk et brev underskrevet av TRE menn om at de AAAALDRI hadde sett dem før. Det var altfor fort til at det var troverdig…

De tjuvraddene i reklamebyrået  laget dem digitalt, og små tog og hus føk omkring på haugene. Akkurat som på mine, men de ble stivere siden de var laget på data.

Det var akkurat det året de stod utstilt på toget, 130 000 mennesker hadde sett dem. 230 000 hadde sett dem på trykk i magasin, de hadde vært på TV og radio. Hurra, de tok fra meg hele gleden ved å male dem. I nesten 15 år….

Nå har jeg fått lyst igjen… og lurer dem ut både her og der. Og som vanlig vil folk ha sine egne på forespørsel.  Hva koster det?? ???  Jeg kan ikke si en BANKA pris, men sånn omtrent fordi det er basert på hvor mye som skal skje innenfor et visst område.Veiledende priser altså:

Ved bestilling må man altså BE om hva som skal skje. Høres ikke det nesten religiøst ut? WOW for en verden vi lever i…  OK, da ligger dette blogginlegget her i all stillhet – og de som trenger det finenr det nok.

Når jeg har malt noen som er til salgs legges de på Eplemarkedet eller på Trollsmeds egen nettbutikk.

Den her er forresten også MIN,  usalgbar, og det er en kuriositet… og jeg kvir meg veldig for å lage sååå store bestillingsbilder. Den er 76×56 cm.

Eller sånt…

NÅ derimot, skal jeg male noe LITT annet, det kommer senere..

Jeg har av ymse omstendigheter ikke laget smykker på månedsvis. Det komme når jeg igjen er klar.

Her er litt bonusnam på tidlighøsten:

Ha en fin dag!

http://www.trollsmed.com

3 responses to “Trollsmeds små akvareller – haugene mine

  1. De er råsøte, jeg hadde nesten lyst til å beholde den jeg fikk i posten av deg sjøl, så det spørs om jeg ikke må løpe inn i sjappa di en gang til :))

  2. har da to hauger jeg 🙂

Legg igjen en kommentar

