Idag lærer Trollsmeden vekk: Hvordan lage pinnekuler!


Siden jeg ikke har fått laget noe smykker og andre kuler i påska, så har likevel absistensene funnet sitt utløp. Jeg slipper å gå lange ekle skiturer, men elsker å være ute i skogen.  Pinnekulene mine er utslitt… de henger ute året rundt til småfuglene.

Nå som det nesten ikke beiter kyr og sau i buskaset lengre,  og Norge gror ned….. syns jeg at alle dere som nå leser, skal stikke til skogs og rydde litt i krattskogen og ta den med heim!

Forleden lagde Tasha og jeg hasselkule. De blir finest, og tørker finest og blir veldig holdbare. Årsskuddene er noen steder lange og glatte uten skudd.. men det fant vi ikke denne dagen….

Men nå skal dere se hvor enkelt det er:

SLIK lager du kuler:

Det du trenger er en snelle blomstertråd av metall, klipp den gjerne i ca 12 cm lange biter før du tar den med til skogs… og en vanlig kvistsaks. Og noe å sitte på – og kanskje en termos med kaffe.

I skogen har jeg funnet et sted der folk tidligere har kastet hageavfall, og der slår sibirkornellen rot. Det er de røde buskene som er så synlige nå om våren. Nydelige å ta inn, de får verdens lekreste lysegrønne blad. Den vokser uhemma, så jeg har vært og tynna og rasert og klippet dem noe….

Så lage KULE:

Bind godt… nå lager du grunnlaget. Så binder du sammen de tre slik som vist her, skikkelig.

Stram godt… det lønner seg.

Endekvistene gjelder det å forsøke å lure inn under tykkere kvister, og bøy dem gjerne litt så de blir myke og bøyelige  før du begynner å tre… begynn alltid med den avkappa pinnedelen, ikke tuppen.

Innimellom tar du noen knytepauser og kneer kula litt for å gi den form.

VIPS: Kule! KULT?????


Og siden Norge er fullt av kratt, er jeg så glad for å ha naboer som også ser det som sitt ansvar å rydde buskas.  Ikke noe småtterikuler det her! Jeg sa jo at den tråden ikke var beregna på små smykker!

Når de er tørre kan du – om du vil ha dem litt mer holdbare.. sause dem inn med trelim (uttynna) pva-lim eller tapetklister….. Men …jeg vil heller lage nye fordi det er kjekt  😉 Trollperler….!

Du trenger ikke begynne med så svære da… du kan begynne forsiktig – og så skjule du at du ikke gadd gjøre ferdig med en bukett roser, og litt eføy:

HER er litt mer inspirasjon for verdige pinnetvinnetrengende…

NÅ kan du lage kuler!

Trollsmeden vil gjerne lage enda flere men LITT mindre kuler…  i glass, porselen eller sølv.. de finner du ved å klikke på kula over!

3 responses to “Idag lærer Trollsmeden vekk: Hvordan lage pinnekuler!

  1. gjett om jeg skal prøve :)… har noe seljekratt bak her, satser på at det går an å teste ut dem. Og så noen uidentifiserbare planter… Tror det må bli UPO… uidentifiserbare plantede objekter 🙂

  2. Jøss så flott! Dette fikk jeg lyst til. hmm.. Bra at jeg jobber kvelden denne uka, så kan jeg titte litt i nabolaget på dagtid etter flotte kvister 🙂

Legg igjen en kommentar

