Og det regner og det regner… Lykkedråper kommer ETTER regn…


…. men det ser ikke ut til at det er mer sol igjen der ute…

SÅ jeg lager LYKKEDRÅPER! Nå har tjukkalven forklart meg litt om Lykkedråper, og jeg har kavet med dem en stund, forandret glasstype og størrelse.

Jeg fikk det ikke engang til før jeg bad amåfolket hjelpe meg, og da ble de DIGRE. Det betød også mer frihet… hurra!

Jeg har også vært gjennom noen runder med meg selv hvordan jeg vil montere dem. Jeg har ikke lyst på lærsnor, og sølvkjeder blir for spinkelt… eller aaaaaaaaltfor dyrt om jeg skal klare å holde en noenlunde pris på dem.

Så jeg endte opp md resirkulert SARI! De er frønsete, nydelig myke og kan knyttes i nakken.. og finnes i ymse utgaver.  De tar inn alle farger og de klør ikke fordi de er så myke. Og jeg har dem i nesten natur og… og grønne og jordfarga.. Jeg elsker dem!

Dessuten tilhører jo Lykkedråpene Alvetårefolkets verden. Det var der jeg fant dem….

» Trollsmeden stod som fjetret. Det var nesten det morsomste og vakreste treet  hun hadde sett.
– Naturloven?  Hun skjønte noen av dem…
– Er det andre lover enn at ingen kan gjøre det så vakkert enn naturen? Hvorfor faller de ikke ned?

Tjukkalven sukket.
– Å så lite du vet! Dette er jo lykkedråper! Alle kan ha så mye lykke de vil.. men de MÅ dele, ellers vokser ikke lykken!  Bare plukk!

-ÅÅÅÅÅHHHHH! Trollsmeden strakk handa ut, og løftet forsiktig en lykkedråpe ned fra treet. Den var diger. Og tung.

Hun ble sittende og stirre på den og snu og vende og titte inni. Hun kunne sikkert sitte og titte på den alene i en uke!

– Hørte du ikke hva jeg sa, sa Tjukkalven! Du må DELE! Ta flere!

– Jeg tar den der jeg! Hun tok ned en svær lang rar perle med masse snurrelurerier på. Det var nesten så hun kunne høre at dråpen fniste. Hun MÅTTE le.

– Og DEN må jeg ha med til Engledamen! Hun plukket en blank fin perle som hadde masse små lykkelige nuppetupper på toppen. Engledamen ville alltid ha sånt som glitret.

Tjukkalven satte seg ytterst på et kraftig grønt blad og gynget opp og ned. Hele treet dirret og lyden var nesten som bittebittesmå bjeller.

– Hmm… friskt og fint….!

Tjukkalven hoppet ned på handa til Trollsmeden. Hun tapptapptappet med fingeren på de store Lykkedråpene.
– Hver gang du finner sånne, kan du beholde en del av den selv. Men så må du dele. Så hvergang du bytter en mot det du kaller penger, må du gi tiende til noen du mener trenger lykke! Og noen kan du gi vekk bare for å dele lykken!

Trollsmeden smilte enda større!
– Delt lykke er dobbelt lykke!
Jammen skulle hun finne noen som kunne få ti prosent bare fordi de fortjente å være lykkelige! Forresten, ALLE fortjente å være lykkelige, for da ble de mye snillere med hverandre.

Tjukkalven ristet på hodet.

-Menneskefolket..altså! …. De har jo glemt nesten alt!

Copyright Lise Nilsen justliss@runbox.no

Følg Trollsmeden på Facebook for å høre hva som skjer i Småfolkets verden.

Alvetårefolket har eget adopsjonskontor på http://alvetaarefolket.epla.no

2 responses to “Og det regner og det regner… Lykkedråper kommer ETTER regn…

  1. vil ha egen bok om tjukkalven og alle vennene!!!
    eeeelsker de lille blomstene dine…misunnelig som få….tenk å ha blåveis i februar da:)

Legg igjen en kommentar

