Pasta, pesto, skævv og vin.


Pesto. Bare smak på det.

Saus?

italia10-038

Pesto!

…det å  sitte i etter regn i ren luft… sitronblomstene dufter så intens, men likevel så  flyktig at man ikke merker at det før man kjenner etter.

sitroner

Og kjenner etter igjen så er lukten der, duften……. Søtt, friskt, så gjør det noe med hodet….

Hva skal sitronblomster være godt for i aromaterapiens verden.. så godt…

ita5

og man sender en vennlig tanke hjem til det norske regnet, kanskje det GLIMTER til av sommer snart.., til fjellene, blåveisen, marianøkleblom og fioler… Kameraet mitt klikker men søren heller…

italia10-2-027

Det er bare det at de her var fra Italia….

bloms

Restauranten har mange små rom, og vi geleides ut mot en bakgård.

Pesto! Pesto, brød, rødvin.. Dagens fangst fra havet utenfor, og duften av sitronblomster blander seg inni hodet mens man lar pestoen rulle i munnen.

Først smaker det basilikum. Så nøtter. Og så en mild rund smak av den ferske oljen. Igjen.

Og igjen. Tygg litt, og smakene går ny runde på smaksløkene. Nøtter. Krydder, Salt. Olje.

Svelge med litt vin og brød. Ny runde.

Man kjenner at man blir LITT snillere etter en lang og tøff og vond vinter.

Hvorfor kan man ikke bo sånn, sier jeg til min bedre halve med tynn stemme.

Kjenner at skuldrene er minst fire cm lengre nede.

Han smiler og smaker på vinen. Ikke den gode hvite lokale med boblene som bare er der, og forsvinner som luft, men en god rød som dufter tungt og brutalt av frukt og tre og som blir mild og snill i munnen.

Det blir ikke det samme sier han. Stemninga er ikke der når man bor hele tida.

ita7

Eller har han rett…

ita1

Det med magien. Følelsen av at det er sånn. Hele tida. Det er ikke alltid sånn…

italia10-130

Klikk, klikk…

cupi

Cupid & Psyche. Hvit marmor.  Bilder. Bilder i hodet. Skrudd i hodet.  Jeg gir meg lissom ikke…

italia10-107

Sånn maler de som bor der.

Men tiden favner bedre om det enn menneskene vanligvis gjør.

Vi får regninga, og skal betale. Behagelig lav, i forhold til hjemme.

Vi skryter av maten til den mørkhudede langbente ungjenta som smilende og effektivt har passet på at alle i rommet har fått sitt, og gjort kvelden god. Antakelig er hun fra Somalia.

Legger på litt ekstra tips i mappen, og legger til…. at PESTOEN var fantastisk.

Hun lyser opp i de mørke øynene og vi får det største smilet den kvelden.

» I made it!»

😀

____________

Unesco har vernet dette…

italia10-061

———————

Vel hjemme igjen har jeg fått vasket koffertinnholdet,  kennelstanken av hunden og skjært ned pelsen. Tur i skogen.

Ser på pinjetrærne.

Aha, tenker jeg… PESTO!

Pinje… furu… og smaker på de friske skuddene. De aller minste smaker pinjer og nøtter. De MÅ være små.

furuskuydd

Pesto kan varieres. De tre ingrediensene er der alltid. Så er det bare å smaksette.

Legge til parmesan. Oliven. Kapers. Eller ansjoser. Pepper. Varm eller kald.

Hvorfor ikke? PRØVE, både gran og furu! Eller blande…

SUPERT!

De små granskuddene smaker sitronaktig. Furu smaker nøtter.

MEN DE MÅ VÆRE SMÅ!

Et par spiseskjeer av hver, en god skvett olje, salt, noen solsikkefrø….

FRISK basilikum! Masse!

..OG VIPS…

granskudd

Frem med stavmikseren, og så …

pastaperosskavv

Fortreffelig!

Vel hjemme har jeg lagt lang tids forsyning av fersk parmesan i frysen. Lett boblende vin er gjemt på kjølen.

Og jeg sender en mild og vennlig tanke til de modige som har våget å lete etter følelsen for alltid og flyttet…

http://www.cascinacollina.com/

(SJEKK: http://www.dolcevita.no/piemonte/vinbonder/)

italia2010-og-sivlefoss-046

Blant bølgende landskap og millioner av druestokker, i hundre år gamle hus våger noen drømmen.

Vi andre, får nyte fruktene…

italia2010-og-sivlefoss-055

Så får jeg gå igang med å smelte glass, tvinne sølvtråder og flytte på bokstaver og ord igjen…

Oog lengte etter duften av sitronblomster, stemningenog høre havet….

PESTO har jeg!

Hysj…… det er noe i luften….

ita3

7 responses to “Pasta, pesto, skævv og vin.

  1. Fantastisk LIse, du skulle være reiseskribent, føler nesten jeg er med på turen, i alle fall lyst å pakke kofferten og dra. Og jeg har fått smake godsakene du skriver om….nyyyyydelig uuuummmm jummijummi.. kan anbefales på det varmeste Aud Grete

    ____
    svar fra snurre

    Vi må jo bruke det vi har… lokalt 🙂 Reiseskribent… HMM..betaler du????

  2. takk for en fin reise 🙂

    svar fra snurre
    Du får ta deg en tur nå BT, fordi du fortjener det!

  3. Herlig innlegg Snurre, både bilder og tekst 🙂

    Gjett om jeg skal lage pesto til helgen? God parmesan skal jeg kjøpe og.

    Tror jeg må en skikkelig tur til Italia snart. Elsker maten og det italienske bondelandet.

    Kjempereise til mange stjerner Snurre 🙂

  4. Jeg kan nesten ikke vente til jeg får ut og reise!! 😀
    Jeg er ikke misunnelig.. Eller sjalu.. Jeg bare later som..

  5. så fantastiske steder du har vært, og så inspirerende det må være! Å ja, jeg skal reise, ja! 🙂 Italia er uoppdaget foreløpig av meg, men en dag snart skal jeg begynne å planlegge, helt sikkert!!!

  6. måtte lese igjen… Basilikum muss sein….. 🙂

  7. Vidunderlig, Lise! Vakkert, velkomponert, og bare … ja, jeg har ikke superlativer som er sterke nok.

    Det er virkelig en sjeldenhet å oppleve den lykke det er å kunne nyte et slikt innlegg som du har laget for oss her.

    Det er vel i Cinque Terre- området?

    Jeg har sett innlegget før, og koset meg med hvert enkelt bilde tidligere, og med sammensetningen, komposisjonen og teksten, og var sikker på at jeg hadde kommentert det, men ser nå at jeg ikke har gjort det før. Begynner å bli distre.

    Fem store stjerner og god klem til deg. 🙂

Legg igjen en kommentar

