Det enkleste er pistol. Kill your darlings.


… LODDEPISTOL! Men først skal jeg skravle litt…

(Også forstått som: …snurre forsøker å forklare på en så skånsom som mulig måte hva alle de nye loddefrelste perlevennene kan gjøre med de første og verste kreasjonene sine..)

Først må jeg få sagt at jeg syns det er utrolig kjekt at flere har kjempet seg gjennom sølvkurs med lodding, vil lære skikkelig smykkelaging, og løfte seg selv videre fra perler på en snor!

Dere roter nå i kanten av et tusenvis av år gammelt fag… bare se hva egypterne gjorde rundt faraoene sine og sendte med dem i gravene .. og utlært blir man aldri.DEt er et fag med vanvittig sterke tradisjoner. Med MYE yrkesstolthet, litt for mye snobberi.. OG et ødelagt utdannelsessystem *hytter neven mot byråkratene* 2 år på skolebenken… ikke rart de stryker til svenneprøve hele hurven. De har jo nesten ikke laget smykker. *hytte neve mer* Jeg ville ikke ansatt en sånn, de er ikke verdt lønna. SORRY! Og hvem i allverden har råd til å lønne dem i et sånt fag annet enn serieproduksjon…

Jeg kan sende litt verbale blomster til de som orker å lage kurs i skikkelig sølvarbeid. DET bevarer faget. Det gir innsikt. La oss også håpe at det blir noe godt ut av det… at noen vil videre og utvikle seg til både smykkekunstnere og designere. Nå VET jeg at man ikke må være kreativ for å være en god smed. Man må bare ha respekt for håndtverket. Og gjøre sitt beste.

Selv har jeg fått forklart at det tar 20 år å bli en god filigranarbeider, og man bør iallefall ikke begynne egen smykkebedrift før man har minst 7 år på nakken. Nå er det nok mye forlangt…. Jeg har for egen del forlengst innsett at 25 år borte fra faget er 25 år mista, gamle stive fingre og for korte armer for å se skarpt uten colabunner har også sitt å si.

Men nå skulle jeg forsøke å være litt seriøs her. Dere LØFTER dere selv… dere utvider bevisstheten om smykker og materialer. Og håper å lage noe vakrere, mer spennende, noe mer «ordentlig»…

Det første man skal gjøre er å bli kjent met materialene. Metallene og verktøyet. Og å lage sølvarbeid med lodding og filing og hamring…. det blir mye rart på begynnelsen. Dere husker nok alle deres første perleverk, og gremmes over en del som ble ..solgt… Og når dere ser de som stolt legger ut sine første forvridde skjeive løkker med blomstertråd fra Panduro…. er det nok noen hukommelsescelller som gjør ryggen litt svett…Vær så snille å ikke løp ut å selg de første tingene, gjem noen skatter… men .. utviklingen går faktisk ganske fort om dere vil…  Du kommer til å angre om to år! Og dere kommer til å møte mye faglig mistillit om halvgreier får seile ut…. Lær sakte, og trygt, og ikke selg det før du selv syns det er sant at det er fint. Selg det med store lodda øsken, firkante palter, enkle ting du fort takler.

Ikke  de halvhjertede ÅÅÅ så fiiiin… når dere innerst inne vet noe annet om dem….

Så for å spare dere, og meg selv for masse frustrasjoner over ting som ikke funker… Alle de sølvbitene som blir klippet og saget vekk.. restene etter snurringa…

…og så vi slipper å si ÅÅÅ så lekkert når dere kunne KILLA det og begynt på nytt og fått det til…… skal jeg nå lære dere noe veldig kjekt. Juhuuu!

Nemlig:

KILL YOUR DARLINGS!

Å kille en darling er å ødelegge noe du har pussa, fomla, feila og slitt og slitt med og det vil BARE ikke.. Gi opp. Begynn på nytt. Bli kvitt det…

Og det enkleste er pistol. Loddepistol.

pistol-005

Finn frem skrotet ditt. Det heter SKRODER på fagmål…. Sorter vekk alt uekte, og bruk en magnet om du er redd det er jern der. Se den uskyldige wirebiten her… med en wireklemme.. VEKK med den.. det er stål. Det ødelegger sølvet i syra, det blir rosa… og må smeltes løs og vekk.. eller hele klumpen kastes.

Finn også frem den tingen du ikke får til, som du har slitt og slitt med. HUSK hva du har gjort, ta et bilde så du husker det… … Og så…. er det bare å forløse frustrasjonen:

pistol-001

Sett sånt???  Ikke alt tar tid!

Bare smelt grundig og lenge nok.. dytt oppi det hele med en loddepinne eller loddepistol og legg nye skrodebiter på dersom det blir for spinkelt. Nå lærer du å se hvordan sølvet reagerer med varme. Hvor vrangt det er å smelte pent med tykk gløhud… Og hvor varmen smelter det først.

La det få litt syrebad…  og så…

pistol-015

Klipp vekk spisser, eller smelt dem litt til så de krymper sammen. Hiv oppi noen KJØRNER  – (ny-ord: små sølvkuler som blir til ved å smelte sølv og la det trekke seg sammen til en kule).  Dryss litt flux eller boraks oppi så flyter det litt lettere. Alt er lov. Dessuten er ikke skrotet noe å ha… det blir for lite til å sende til raffinering, og du kan ikke lage noe av det med bøy og hammer.

Og belønningen for det der du ikke fikk til, som var brent, og du hadde fått noen stygge slagloddklumper og gale hammerslag… ARGH, smelt driten! Forløsende deilig…  NYE nummer nye sjanser! Det var ikke bra likevel…

Så var det påan igjen:

pistol-023

Dett var dett!  Nesten.

Nå kan dere improvisere og imponere med det dere kan fra før av: Perlejobbing og montering!

Hva hekkan fikk jeg snurra ut av den skrothaugen min? Jeg er sjøl nybegynner på lampwork, altså grille perler og har en del rare DARLINGER som jeg ikke har lyst å kaste…. De finnes ikke gode nok, i mine øyne har de LITT sjel…. så da får de få litt ekstra plass 🙂 Denne rare tjukke diskperla er laga i blyglass, men den er morsom.. og fikk selskap av en amethyst i en klump av skroder…

pistol82

Og så er det bare å bruke logikken…

HELE disse smykkene ligger på fansida til Trollsmed Facebook under A piece a day for februar.

Husk å bli FAN av Trollsmed!

pistol-014

Jeg lodda på et dobbeltøsken for da henger det røret jeg trer smykkewiren gjennom mer stabilt. Og jeg bruker ofte to øsken fordi det er pent, og fordi det er holdbart.

Dette bildet er på MIN pc full størrelse på smykket… Kaller det HOPE jeg… smelt smelt smelt…

pistol8

Min første jordgudinne – Venus av willendorf –  var også solgul… aner jeg en bit smelta vikingstrikk der?

madon

har ikke hjerte til å denge henne med hammer heller…

_____

Og jammen tror jeg ikke at jeg har vært i samme hamstersjappa som Lene og krafsa til meg fusketurkiser, KNEGG!

… glassperler med turkismønster. Skitt heller, bare de ikke reiser ut i verden som noe annet enn fake så… Men her er den darlingen jeg killa  lengre oppe….

turki

Klarte ikke kille denne turkise perla her heller jeg…

turk

I allefall fikk jeg omsider til den kanten på det turkise mot elfenben…

snups

OK, er man igang så er man igang… (jeg kan vel slippe å oppdatere bloggen på uker etter alt det her..PUUUH…)

pistol5

så… .. bare brenne litt… og lodde på noen kjørner?

meldepaa

Jeg blir litt lei av å skrive de samme forklaringene gang på gang. for jammen ahr jeg vridd de gamle grå. Noen er supre til å ta tips, veldig kjekt å se!…andre kan ikke hverken lese eller komme videre…

Og siden vøringfossen gikk til h.. må jeg jo finne meg flere ben å stå på.. så hvorfor ikke en bok eller tre? Har ikke bestemt meg for  spiralbok, eller skikkelig bok enda… en e-bok vil vel folk dele og kopiere villig vekk så har jeg jobba gratis i måneder.. *skeptisk*

KOM GJERNE MED TIPS OG HINT, ELELR VIS DIN INTERESSE…

Jeg får grille og koke ideen litt til.

ringhjehjerte

Hm, den ble visst litt heftig med det svære porselenshjertet. Men her har jeg smelta plata og smelta fast noe og lodda fast noe.. og snurra og hengsla på hjertet og glassperler. Hjertet dingler altså!

Men NÅ får det være nok.. Her er EN porselensperle. Øskenet den henger i er lodda. og headpin er 1mm 925sølv og snurra en gang.

Kick me home…

TURKRING

Nå vet dere at det er HÅP og muligheter for det som ikke funker!! og dere lærer masse av å eksperimentere med sølvet!

Lykke til!

Jeg må få lagt ut i Fjesboka og! Og oksygenkonsentratoren er endelig sluppet fri under rumpa til trolluvesenet!

Juhuu…

🙂

Alt innhold i bloggen copyright Lise Nilsen 2010

15 responses to “Det enkleste er pistol. Kill your darlings.

  1. WOW – nå fikk jeg jammenmeg lyst til å begynne med lodding av sølv – kun for å lage slike vakre skrodesmykker etterpå 🙂

    ___________

    svar fra snurre
    HÆHÆH .. sleipt!!! men det er jo litt trøst når ting går til H….. hehe..

  2. Gleder meg til bok! Setter meg på liste!!!!!

    Tror kanskje jeg har bestemt meg for hva jeg vil ha fra Grenland… Bare at hva kan man bruke de to andre settene til annet enn å lage perlekapper?

    Kul måte å bruke skrapet på, ble jo helt unikt:)

  3. JEEEEEEEEEEEEEG VIIIIL HA BOOOOOOOK!!!!!!!!!!!!!!!!
    Betaler gjerne:)
    Bilder har du masser av…..jeg har plenty av tekster du har skrevet i mails jeg kan sende deg….
    Spørsmål har vi i hopetall, så hvis du trenger flere spørsmål om hva vi lurer på, så bare si fra….
    Knall ide Lise!!! Sett den ut i livet, vi er mange her ute som tørster etter mere kunnskap. De engelske bøkene jeg har kjøpt er gode, men jeg må innrømme at fagord på engelsk er ikke altid like lette å forstå, dessuten berører de bare overflaten av temaer, fx work hardening, de sier ikke noe om hvor lenge og hvordan osv sånn som du har foklart meg…og hvordan resultatet skal bli, fx da jeg spurte hvor harde skal øredimsene egentlig bli, da du svare skjønte jeg jo at noen av de jeg hadde laga var ok andre trengte mere….

    Din grafisk bakgrunn gjør at boka kommer til å bli ett oppkomme av flotte bilder også!!! det er også det som gjør bloggen din morsom:)

    Jeg fikk i hvertfall lyst til å finne alt skrapet mitt frem og prøve trylle!!

    Det har vært en super dag skjønner jeg:) godt tullvesenet ga seg:)

    venter i spenning på sengelektyre!!!!!

  4. Ja til bok!
    Og endelig, der ser jeg noe sølvskrapet kan brukes til 😀
    Det der er jo genialt!
    Har ikke så mye skrap enda da, men har da litt avklipp jeg har tatt vare på. (Egen boks for sølv, alt annet skrap i søpla). Blir sikkert mer rester etterhvert, så da må detta testes 🙂

  5. Flott innlegg! Humoristisk og kreativ vri på det som ikke ble så bra… synes resultatet etter loddepistolen ble spennende!

  6. Du er fortsatt like utrolig kreativ. Nydelig smykker. Ha en fin kveld:)

  7. ååååå, men atte, atte… Når jeg sier » ÅåÅÅÅ så fint, så er det fordi jeg mener det, og at det ser fint ut for meg.. 😮
    Og fordi jeg vet at dere legger veldig mye arbeide i det dere gjør, og fordi jeg synes du er flink.
    Så det sååhh. 😮
    Men nå går jeg straks å legger meg.
    Natti…:)

  8. Så mye flott du lager! Og så morsomt du skriver! Jeg stemmer også for bok! 🙂

    Lagt deg til på linkene mine i bloggen min. Du er hjertelig velkommen til å ta en titt. 🙂

    Agnete-Sagalind! 🙂

  9. Nydelige smykker som vanlig! 🙂
    Og kombinert med dine glassperler er det en nytelse for øyet! Spesielt det med gul og lilla blomst!

    Det er gøy å lage sølvsmykker på den måten! 🙂
    Jeg laget mange nåler på den måten på slutten av 80-tallet. Men de sluttet jeg å lage. For på den tiden måtte jeg pusse for hånd… *lol*

    Ha en god natt! 🙂
    klem fra Lissie

  10. Hei Lise!
    Tusen takk for støttende kommentar! Utrolig hyggelig at du liker butikken min og det jeg lager, det varmer i hjerterota 🙂 Det som er synd på Epla nå er at den er oversvømt av useriøse hobbyfolk som selger ting til under materialprisen, noe som ødelegger for alle andre. Skulle ønske de hadde en opptaksprøve slik de hadde før åpningen for å sikre kvaliteten. Nå blir jeg glad hver gang jeg selger noe som jeg vet det finnes kopier av, selv om mine koster endel mer enn de andre. Eneste trøst er at de useriøse butikkene forsvinner av seg selv hvis de ikke selger noe.

    Høres ut som du har litt samme tankene rundt din virksomhet som sølvsmed ihvertfall! Stå på videre du og 🙂

  11. Du vet at jeg vil gjerne ha bok! Stå på – det tror jeg kan bli en helt unik og super bok.

  12. ops. Detta satte igang de små grå,hvis jeg har non igjen,da.. Tusen takk for atte du gidder å stå på for faget ditt. Det er nok a dem som gir f. Bok ønskes….

  13. Skriv meg på boklista!
    Gode ord til motivasjon der, skrodesmykker er en fantastisk oppfinnelse 😀
    Jeg er selv førsteklassing på Plus-skolen, så mislykkede prosjekter mangler det ikke på…
    Så engle-gudinnene dine lengre ned her, de var helt fantastisk fine!

  14. According to my analysis, billions of persons in the world get the home loans from different banks. Hence, there’s great possibilities to receive a small business loan in any country.

Legg igjen en kommentar

