Perlegrilling 3 – Perler skal være… runde!


Så skal altså grillperler være runde?

NANNANANANNAA NANANANA….. Det ble jo nesten for lett.. *host*

I transparent rødt glass og gulorange miksa sammen i hytt og pine… og så.. juksa me litte granne???….

Nå er jeg usikker på om det er juks, men pukkelanka er super.

Bare å hente inspirasjon! Hvorsomhelst… …og perlene blir runde på en tredel av tida, og jeg slipper brenne glasset til det skifter totalt fysikk … Så jeg flytta`n elegant RETT over fra sølvbenken til perlebordet… knegg!

_______

MEN jeg har selvsagt møtt masse andre problemer underveis.

For eksempel når jeg legger opake farger INNI perler, som over, og blander det med transparent… DA sprekker noen av dem. Om jeg legger en opak kjerne og transparent utenpå så holder det. eller når jeg pynter med opak… det går fint.

Tre av de over er sprukket! WRÆL!

__

OK da, jeg har laget runde UTEN hjelp også, bare for å lære det!

Og jeg har slitt med å få til pene hull som ikke er fulle av gægg og pinneleire, så de ikke river av perlewire og tråd,  og ser fine ut.. det ER tross alt smykker.. ØVE ØVE…

Men jeg oppdaget fort at jeg ikke gadd sitte og lage bare runde perler.

(…neida Lillen, ikke stringers, jeg bruker selve stanga, jeg har forsøkt begge deler, og det har jeg sett på youtube at er en smakssak … Stringersene får komme senere, jeg likte å dotte med stor stang.)

MOLLO! Leke! Noen mente visst jeg lekte for lite…ÆÆÆH….

FORSIKTIG!!! Dette må øves og penses på… Disse er beige, turkis, oker og sort.

Ja, og ikke varme for mye…. så de ikke flyter ut som honning i ei maurtue. Og så har jeg slitt no innmari med en turkis som jeg forbannet inderlig i forrige innlegg.

Nå brenner jeg ikke den transparente brun lengre og den turkise blir fin. jeg kjører brenneren på omtrent bare luft og såvidt litt propan.

Og så laget jeg en perle på minst to cm… DEN lå slik på bordet dagen etter. Og de to andre…? Jo.. som den snurra jeg er, GLEMMER jeg å holde perla varm mens jeg varmer ei ny stang… Etterhvert har jeg jo lært at de sprekker om jeg varmer dem igjen da!

Så jeg laget med vilje en som skulle ligne, for DEN ble jo kul!

AKK som jeg har søla og brent masse propan før jeg skjønte BRENNEREN!

Her er litt av variasjonen vi har i glasspinner, nei..staver…De varierer fra 4 til 12 mm. Og her må jeg erfare et halvt liv med kompitabilitet, smeltepunkt, gassmiksing…. slemme, snille, vrange og gode farger…

Man lærer så lenge man lever…

Den rosa tjukke stanga ække enkel du!!! Den tåler jo knapt varme…

Jeg har jo lært litt og…

Og fått til noen fine perler… for eksempel har jeg lært LITT om aventurin. Jeg knuste noen chips fra et kjede, og smeltet dem inn i transparent og lagde stringers. Men akk.. legger jeg det INNI ei perle..

Da gåre gæærnt… UTAPÅ går helt fint. Og jeg som vil at de skal glitre INNI…

Og så glemmer jeg altså å holde perla varm mens jeg varmer ny stang. Og vi kvinnfolk som KAN tenke på to ting på en gang!! SÅ flaut… Men jeg tenker jo på noe annet også samtidig….

Og så var det den gule uraniumen da…

Jess Inga, YOU are right, you have to be smashed…

Og jeg som trodde jeg skulle få glitrende huldrete vårgrønne perler med glødende lys inni…

Det blir nok en del svinn ja!


Og så var det ROSA, eller som vesle søletrillePerle med den dævva bloggen så fint kaller det..

RRRÅÅÅÅÅÅÅSA!

Eh. Altså. Disse er snabla BRENT! Men jeg syns de ble kule jeg… kulerunde… Jeg blanda rødt inni og dutta litt og smelta det helt inn.. ROSA??… EH…

Og så har jeg skjønt noe annet i farta 🙂

Jeg har skjønt HVORFOR alle perlegrillere lager så mange armbånd!!!

Vi gidder jo ikke sitte og lage ørtenogførti perler til et laaaangt kjede… hah!

De blekrosa gjorde jeg med vilje rufsne altså, de skulle IKKE være runde inni hue mitt…

VIPS… Disse rosa er laget av blyholdig glass, slikt som swarovskier er laget av. DET er sirup det! Valmuen nekta visst å ta med seg fordi det er giftig… OK JEG PUSTER BARE PÅ UTPUST!!….

… Men akk for en NYDELIG farge de har. Og så fikk jeg sjøl et armbådn av de FØRSTE morsomme turkiske perlene mine…l fargen jeg slet med.  Læregave til meg sjøl!

SÅNN! Snurre har snurra og surra runde perler, men må surre mange flere. De er langt fra perfekte, men morsomme er de lell!

Jeg er litt i tvil om hva min neste konsentrerte læreleksjon skal være.

NEI INGA OG LENE – IKKE DE DER FORBASKA 100 BLOMSTERPERLENE, DE MÅ VENTE FOR JEG GRUER MEG!!!

Hvor er det lurt å gå videre NÅ… jeg har jo tuska litt.. men har MYE igjen.

Kom an.. tips?

20 responses to “Perlegrilling 3 – Perler skal være… runde!

  1. Du er jo kjempeflink! Er skikkelig gøy å lese innlegga dine, så det er nok ikke lenge til du er proff på dette også 🙂
    _______’
    svar fra snyrre

    Kanke bare remse opp noen bilder og si ZÅNN, fæææri… heller???
    SKal vi holde liv i bloggene må vi ta litt i, hehe… Men nå jobber jeg seriøst her altså.. dette skal jeg lære…

  2. Dine innlegg får meg til å drømme:)
    ___________
    svar fra snurra
    si meg, har ikke du kakegriller…. åsså så du åssen de første så ut….. hehe..

  3. NYYYYYDEEELIIIIGEEE perler:) sukk du er jo et natur talent….de er jo rålekre perlene dine, spesielt de råååsa og turkise.
    Synd det ikke gikk med de uranium gule, den ser så fin ut.
    På det rosa armbåndet har du smelta finsølv på – den som du har smelta en tynn stripe på – hvordan gjorde du det – når jeg smelte på krøller jo tuppen seg så fort….
    Ikke hør på naboen du – virus perlene ble jo kjempe kule…mannfolk skjønner seg ikke på sånnt veit du….

    Den pukkelanka vil jeg gjerne ha kloa i…

    Neste utfordring: lage perler med blomster inni da? skjønner godt du ikke gidder de andre….

    _________________
    svar fra snurre
    Nå har jeg jo pugga alle forum og nettsider som finnes av læring om dette så LITT må jo ha gått inn??
    men altså, jeg kjører jo relativt safe her uten å ta sjanser…

    Det er dumt med den gule – men den kan altså brukes utenpå og utenpå med aventurin alene.. jeg skal nok finne på no for jeg har TRE kilo….moahahahahhahaha

    BLOMSTER INNI??? Det er for viderekommende… jeg så ei som hadde no og holdt på å dø…

    Pukkelanker finnes hos Grenland Stein og sølv i YMSE versjoner. pass på at du ikke kjøper en sånn på 2×2 cm da, for de er relativt dyre…

  4. Tilbaketråkk: OBS smykker:) | Smykker By Lene C

  5. Dæven snurre – trodde ikke du klarte overraske meg mer – men JODA!!! Lysende sukkertøy av fryd dette her jo. I mitt neste liv – om jeg gidder flere :mrgreen: skal jeg bli kunstner som deg og fløtte inn ved siden av. You better start running girl! 😀

    _______________

    svar fra snurre
    Ææææh— jeg trodde såsnne kreative greier var uendelige jeg…
    OKOK Sandri, jeg tar den jeg har sagt, jeg blir potteplante i mitt neste liv, i ditt atelier, og gjett hvem som må sprute vann på meg og snakke med meg når jeg henger med øra?

  6. Her var det masse fint, altså!
    Neste utfordring: Avlange perler – dyreperler – hjerter – forskjellige måter å dekorere på – hollow beads…..
    Lykke til videre, gleder meg til neste innlegg!
    ____________
    svar fra snurre

    Takk for det Birgitte – HOLE… det er for viderekommende, JÆLP!.
    Hmmm…. avlange.. ja jeg TROR det kan være litt intessant, for nå har jeg laga nok runde lissom… MEN jeg har rilleanke og altså… HAHAHAHA….

  7. Utrolig kult 😀
    Kunne du tatt et oppsamlingsbilde av alt man trenger for å lage sånt, så jeg vet hva jeg skal skrive på handlelista mi når jeg er ferdig med sommerjobbinga? ^^

    ____________
    svar fra snurre

    Se i innlegg nr 1 om Perlegrilling… miriel, der er det bilder av det meste.
    Du finner masse forum og nettsider om Lampwork og masse leerandører. i Nore er det WE og Glassforum som råder grunnen. Og de som er bortenfor deg… emphyreum, som ahr skifta navn…
    Hm jeg må visst legge innleggene i rekke nederst… snart, siden, senere…

  8. jeg et stum av beundring, jeg.. og vurderer om jeg skal bytte ut strikkepinner med glassperler.. så lekkert!!!

    svar fra snurre
    Jammen – da er jo ikke veien så lang, siden vi bruker sånne pinner du ser… på lengde med strikkepinner. Og sitter kula fast kan den settes i ei potteplante 🙂
    Nå får vi håpe jeg utvikler meg videre også da..

  9. for noen fantastiske perler, du har en flott blogg!

    ===========
    svar fra snurre
    tusen takk tone

  10. Lekkert. Du har virkelig fått dreisen på dette på kort tid. Jeg er imponert.
    _______________
    svar fra snurre
    ….men nå sitter jeg og terper og terper på ting og teknikker for å lære dem og skjønne dem slik at jeg kan LAGE uten å tenke teknikk senere. Det samme med materialene, forsøke å huske hva som går og ikke…
    Og ikke minst jeg forsøker å lære hva som går gale så jeg slipper lage for masse halvtjafsne perler senere!

    MORO? Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa………….. 🙂

  11. se her ja:)perler og masse perler
    du har fått det til og de er fine:)
    glass er et fantastisk matriale 🙂
    men litt vanskelig
    ___________
    Jeg syns ikke det er så vanskelig, men det er mye å huske på og lære… ikke bare å gripe etter når lysta tar en til å mikse transparent rosa og urangul… sukkk..

  12. SEHER JA!!Hva med å prøve perler med blomster utenpå,smelt på en dutt til du får feks. 5 kronblader i sirkel,så smelter du dem fine og runde,så avkjøler du litt,og varmer opp hver og en dutt og bruker en kniv el,og lager et «søkk» midt på,som et kronblad….hva med å trille en rund perle til en avlang???
    Endene kan «jukses» penere ved å sno den mot en grafitt plate el….
    Aventurin er IKKE glad i varme,bare det du MÅ HA FOR Å FÅ FESTET,SÅ ENCASER DU FORT SOM SVINT….
    Flinke du,supergøy å følge med!!!!
    ______________

    svar fra snurre
    Hmmm… det ser ut til at jeg kan grille og koke på den aventurinen jeg knuste fra et chipskjede her uten at den blir svart overhode… jeg knuste dem og blanda i 104glass og laget stringers.. Det fester så greit atte… MEN legger jeg glass utenpå dette så sprekker perlene før jeg får dem ut av vermiculiten. … iallefall turkise og lysegrønne det er det jeg har forsøkt… Å legge det utenpå perla går helt fint, selv om jeg syns det ser veldig indisk perle ut…

    *host hark host *host* Begynner du og med de blomstene nå???
    Nå har jeg jo nett hatt en passiar med Lene og Inga om dem, hehe.. på grunn av mitt feilkjøpte indiske lass for et par år siden, vikke ha flere…… hoho!

    Jeg TROR jeg ender med lange, ovale og flate perler i neste innlegg, slik jeg ser det nå… for grunnlaget er jo uansett å takle å lage formen så kan jeg pynte senere……
    Et blomsterperlekurs må jeg visst gi meg selv, jeg har sett noen skikkelig snæææsne på nett…
    Barberblad har jeg og —–

  13. Du lærer jaggu ta meg fort!!!!!!Jeg er dødelig imponert. Her var det utrolig mange skjønne perler. Glass er utrolig når det får lys gjennom seg…..*drømmer meg bort*.

    Stå på. Dette er veldig gøy å få følge med på!

    ________

    svar fra snurre

    ..jeg er en trassig sjel som går intens inn for no når jeg setter igang.. men er det moro så går det jo lettere 🙂
    Glass er fint, men nå må jeg jo lære hvilke som tåler hverandre og kler hverandre her…

  14. Fy filla! Detta har gått fort fremover!
    Herregud så mye herlige perler!
    Aller best liker jeg virus-sykdommen helt til venstre og de brente rosa. Jeg som egentlig har rosa-angst, men det er faktisk det brente der som gjør de perlene.
    Og herlige smykker av glass-glass-glass 🙂
    Det er så herlig med selvlagde perler. Det gir så mye mer sjel i smykket.
    ___________
    svar fra snurre
    Håndlagde perler med sjel er bare såååå vanedannende!! Så ille..
    Man klarer jo nesten ikke lage smykker av kjøpeperler… sukk!
    Jeg får nok aldri til flere av den rrråååsa brente, snøft… det var en begynnertabbe. Og da vet du åssen det går. Når man ser dem et år etter blir man galen og vil HA sånne…

    Til din trøst om det går for fort, det jeg laga i går ser pokker ikke ut.
    Motstand kom, møt min styrke, jeg har jo aldri likt perler som er sånne lange rør, og nå skal jeg lissom LAGE dem?? Og lyseblå ble fiolett… sukk.

  15. Det med fint sølv smelta fast i rosa rødt er Drops til å spise opp nam nam! Jeg slutter aldri bli imponert over farta på produksjon og nydelige resultater og blogginlegg fra deg. Utrolig raskt framgang da, på disse perlene, du verden!! Og deilige sommerdrops ser nesten alle ut som. Du er råflink!
    … sukk…. RETT og SLETT VAKKERT….
    …JA!

    _________
    svar fra snurre

    Det sølvet må jeg slite litt til med, jeg var litt redd for perla og ble litt kjapp.. øve mer øve mer…

    Husker du da vi var søte små snille barn og vi fikk ikke bruke blå og grønn sammen, eller rosa og rødt… for det passa ikke..? Well kill your darlings og gjør det på nytt… hehe… rosa og rødt MÅ da funke?

    Kom an, ha deg ned fra beiseveggen din nå og fyll øynene og hodene våre med flere av de fargerike hjeerteglade kreasjonene dine, vi venter…..

  16. Det er mye «nyyydelig» i kommentarene her. Vel, vel. They’ve seen nothing yet, tenker jeg da. Det jeg vil si er at du har kjempebra progresjon på kort tid, så dette ser veldig lovende ut!!! Snart er glassperlene dine like nydelige som porstelensperlene.

    Pukkelanke, din smarting! Juks? Det er ingenting som er juks. Det eneste som teller er sluttresultatet.

    Slutt med stringer-vegring. Slutt å trille barrels som du ikke liker uansett. Gi meg noen swirls (du har jo sett hvordan mine første så ut….)

    http://www.perledesign.com

    ________
    svar fra snurre..
    AHA, jeg har VEGRING altså….. knegg…
    Jeg trodde jeg bare var dum som hadde laget dem for tynne og var sur på dem fordi de ble klatter og ikke bøyer…hehe…
    Jeg lager avlange perler nå, så skal jeg lage firkanta, trekanta, puffa… de liker jeg jo heller ikke så jeg må knurre i kor med det jeg ikke liker og finne NOE ved dem som jeg kan leve med…

    Pukkelanke, rilleanke, sjekk Grenland.. gull ser du… ;.) Ja resultatet teller, men likevel må man vokte seg vel for ikke å havne i noe som ser serieprodusert og sjelløst ut… da blir man kineser lissom…
    jeg har en tendens til rask læring, så kiler jeg meg fast. Så blir det en tilstand av apati… pause, affekt, benektelse… og så må jeg fordøye lenge.. før jeg løsner igjen.

  17. Flinke, flinke, super flinke Snurre!!!!!
    Du er bare så utrolig god på alt du foretar deg. Både med det du lager og det de flotte innleggene dine. 😀
    Bøyer meg i sølestøvet nok en gang… 😉

    _____________

    Svar fra snurre

    Annakat, OPP av den søla! Du er drivflinkg sjøl du, og perlene mine her ligger i læregropa og er fulle av rariteter og feil, ikke tro jeg ikke ser dem.
    Gi meg et halvår…

    Men mollo ælle lell… 🙂

    Snart søleferie?

  18. Så flotte perler Snurre! Nydelige! Jeg likte aller best det som naboen syntes så ut som en sykdom *ler* De var utrolig lekre! Jeg er imponert!
    _____________
    svar fra snurre

    Takk for det Lissy… men du skulle kanskje sett de SKIKKELIG syke, heldigvis sprekker de fleste– hehe..

    Men dette er vanedannende morsomt, det er verre enn både Tetrix og wiper altså…

  19. Nam,slikkepinne den nest øverst.*vann i munnen*
    Superlekkert dette! De rosa og turkise er herlige.
    Waldemar Ellefsen har kurs i lampworking og gjett hvem som har lyst.Oh yeah! Overnatting kan jeg skaffe og råd har.Hva stopper meg meg egentlig?

  20. Sitter fortsatt og stirrer på de turkise altså.

    Pukkelanke..koster rundt 3.000.Ææææ!!!!!
    Her i gården spares det.
    Designermari bestile riktignok en fra USA til
    600 kr i norske penger.
    Jeg prøvde,men nei.
    Enten er det krøll på bestillingsjemaet
    eller på byråkratiet som har med
    maks antall kg og toll og skatt og annen dritt.
    Hva som gikk feil vet ikke jeg,men jeg er
    kjempeusannynligtrist. 😦
    ::::::::::::::::::::::

    svar fra snurre
    HÆ… nei nå tror jeg du roter… sjekk eBay eller Grenland… de veier et drøyt kilo eller så og er vel 7-8 cm??? Har dere bestilt et monster? de finnes og,,,

Legg igjen en kommentar

