Perlegrilling 2 – Lage 100 spacers


Så var jeg igang med å smelte glass … .. HURRA!

Da vi var på kurs oppdaget jeg at vi laget altfor store perler. VI kunne NULL teknikk og det gikk mye tid vekk til fomling og resultatet ble jo deretter. Derfor bestemte jeg meg for å begynne med å lage 100 SMÅ perler, også på dårlig norsk  kalt spacers, eller mellomperler.

Det er nemlig slett ikke lett å lage småperler, for jeg kan jo ikke bare fylle på med glass….

Da får jeg BÅDE trent meg opp til å komme igang på pinnen, OG til å erfare hvordan forskjellige glass reagerer. For DET er forskjellig, jommen sa jeg sirup…. knegg…

Faktisk ødelegger jeg mest perler når jeg skal PÅ pinnen, og når jeg skal ha dem AV.

Jeg har forsøkt to typer leire på pinnen. Jeg har med fra Tsjekkia, og en har jeg kjøpt i Norge. …sistnevnte blir kastet i en søppelbøtte nær meg ved en passende anledning, den er jo bare STØV på pinnen! – kan noen abefale noen merker som de vet funker? Den Tsjekkiske funker veldig godt – men varer ikke evig.

OK, jeg er kanskje litt brutal…

Men – fordi Petrus ikke ankom, gikk jeg bananas på glass-stengene med loddelampe og kakebrenner. IKKE så veldig lurt for den som skulle ønske å gjøre det….. Ikke bare brente jeg glasset … men jeg klarte ikke holde varmen jevn heller med de små flammene.

Men uansett, snurring er snurring og er man desperat så er man desperat…

Dessuten er man like overmodig som de man var på kurs hos, de laget fire spacere på pinnen…

Og jeg antar jeg kokte glasset med butangassen, for perlene er fulle av bobler….

Disse perlene har jeg TROMLA for å forsøke å få vekk det ekle belegget jeg fikk på glasset av å brenne bare propan. men ble de fine??? Nææææ….

Tro meg, jeg forsøkte, haha…

Pinnene setter jeg i vann dagen etter, og lar dem stå der en stund. Så hiver jeg dem i ei bøtte når jeg får dem løs, så leira får løse seg opp. Så skal de renses.

SE her… de turkise nederst er brent på den skikkelige brenneren, de andre… *host* KAKEBRENNER og LODDELAMPE. Det er SAMME turkise glass! … jaja ikke det tette, det er jeg uvenner med!

De to øverste der er TROMLA i to døgn, for å se hvor matte de ble. Og for å få vekk kakegrillskitten…

Men så ankom altså Petrus, og jeg kunne fyre opp brenneren. Vips gikk det straks meget BEDRE!

Etterhvert lærte jeg også HVOR dødsviktig det er å ta perlene ut og inn og ut og inn av flammen for å avhjelpe kjøleprosessen fra glødende til glovarm….  Før de legges i glovarm vermiculite.

De hvite er fra begge brennere, og det syns godt. Men den – turkise???? GRRRRR…

Se det… sitte ute i sola og frese vekk belegget inni perlene (vått..)

Så kan jeg våge meeg på flerfarga perler…

Jeg har iallefall fått laget 100 spacers… og mer til.. og LÆRT og skjønt en masse. Det er jo ikke så vanskelig som jeg trodde, men det er MYE teknisk med glasset, fargene, og knep som ikke er inne i mitt hode – og der er det plass til mye…

Disse BLE for mørke… jeg trodde jo transparent og opak sammen skulle bli lekkert.. men neiiida… Jeg grilla dem til vettet falt ut.

For jeg jobber for lenge i flammen og er ikke tålmodig nok… Dermed griller jeg så det putrer både her og der… til og med inni hue mitt…

Så det er bare å hive seg i det. RUNDE perler og ikke overmassere glasset. mange av dere ser sikkert masse jeg har å lære… i tillegg til å lage dem RUNDE… Jeg varmer for lenge, og vips siger de.. snøft.

Kom igjen grillere, her suges all kunnskap rett inn…. Dette blir man jo hekta på…

🙂

PS DER VIPPA SNSURREBLOGGEN 100 000 BESØKENDE SIDEN OPPSTART! GRATULERER!

15 responses to “Perlegrilling 2 – Lage 100 spacers

  1. Jamen dette var jo bra! Du er jo så grundig at det varer nok ikke lenge før du mestrer dette perfekt.
    Alltid moro å lese hos deg, du har de herligste beskrivelser!
    Lykke til videre 🙂
    ______________
    svar fra snurre
    ..jeg VET at når man skal lære noe og takle det så er BASIC viktig, det gjelder om man skal sette poteter, lage smykker eller grille glass… Det blir så myyye enklere når man vet hva man gjør!
    Hehe, jeg lærer jo mye sjøl av å se hva jeg har gjort og da.

  2. Du klarer i hvertfall å sette ord på hva som går galt, for det gjør ikke jeg…
    Den med å være utålmodig og hive perla lengst inn mot der det er varmest gjør jeg også…bom bom bom…man lærer det vel en gang…
    Dæven å fargeforskjell på de hvite perlene….jeg MÅ ha en ordentlig brenner nå…det sier jeg hele tiden, men så kjøper jeg altid noe annet jeg trenger (sølv, perler div…) og vips så blei de penga borte…
    Du har jo klart deg rågodt til å være nybegynner… og så må du jo være litt tålmodig da, siden du klarer sitte snurre 100 små perler uten krimskrams på….jeg har et sånnt fryktelig sterkt leke-gen jeg, så jeg må hele tiden bare leke med fargene…»hva skjer´a hvis jeg gjør sånn» og » «hva skjer hvis jeg blander sånn», det blir mye rart ut av det, men dog lærerikt….
    Ps…petrus putrer var en søt liten krabat selvom han har stort lungevolum:9
    _______________
    svar fra snurre

    Jeg innrømmer å ha lekt litt innimellom altså… men jeg får ikke lov å leke før jeg har laget mange like på en grillsession … og så blir jeg sittende og tulle etterpå når jeg er sliten i hue…
    Men jeg knipser bilder altså, for det blir en del teite tabber som gjør seg i senere innlegg.

    Man lærer utrolig av å gjenta seg selv sånn… for da SER man hva som skjer. Jeg er altfor kjapp med å ta glasset på pinnen, før det er smelta nok. Vips, løsne leira og det blir de der løkkene. Bortkasta pinne.
    Jeg lager sånne tupper du lager rundt hulla, jeg tror de kommer når jeg varmer for mye og glasset er helt sirup og lar det gli utover istedet for å bygge perla TYKK og så smelte den NED så det blir innoverhull. Jeg følger ikke godt nok med på det stadiet der…

    Den brenninga er fryktelig irriterende. Tålmodighet er ikke min styrke der altså – tror jeg heller må ha to brennere og jobbe med begge hender, hehe…

  3. Det var stor fargeforskjell på kakebrenner og ordentlig brenner ja. Hm.. Jeg kan jo alltids håpe at utstillingen min går bra, + messa jeg skal på i slutten av måneden. Kanskje en brenner er det jeg skal ha da. En jeg kan smelte sølv med også 😀

    Men egentlig bør jeg vel holde meg til sølvet enda en stund, og enda litt lengre enn det også, for læreprosessen er lang. Men så var det behovet for å putte litt lys og farge sammen med sølvet da. Og da er jo glassperler fint.. Men kanskje løsningen egentlig er å kjøpe perlene ferdig i fra deg. 🙂 eller i fra noen av de andre flinke perlegrillerene her .

    _________
    svar fra snurre
    …ja det er pinadø mye å lære… jeg visste ikke det om gassen får perleLillen sa det.

    Utstillinger pleier jeg å belønne meg med… bruke det som eventuelt blir til overs etter rammer og postkort og tøys og tull… til skikkelig gode kurs, det hjelper ikke med ørten kilo utstyr og verktøy om man ikke har kunnskap og lært å bruke det skikkelig. Jeg har vært hos Jeanne Dobie, Paul Riley, på Ravstedhus….juhuuu….
    Lykke til i alle filla fall 🙂 De beste tinga kommer siste uka før man åpner…

  4. Hmmm.Jeg har også lyst på en skikkelig brenner… Får heller ikke til den turkise, men jeg har jo bare en slik Biltema-greie. Har ikke grilla på lenge nå, for jeg har ikke hatt plass, men etter innlegget ditt kjenner jeg at lysta kom sigende igjen… Gleder meg til neste innlegg, nå!

    _________________
    svar fra snurre
    Det er jo mange som lager fine perler på dem, dere får jo varme nok. Klar du må grille… 🙂
    Jeg ahr bare vrange turkise, grrr… ser ut til at jeg må på shopping også…
    Og neste innlegg kommer… når ejg får NOK å lage innlegg om.

  5. herlig het nå er du i gang 🙂
    glasset er ikke enkelt nei.
    og dette med fargene de er ikke lett heller,
    huske når jeg satt med brenneren å strevde:)
    venter på mer vakkert glass fra deg:)

    _____________
    svar fra snurre
    Ikke så mye vakkert enda dichroic, men det kommer seg forhåpentligvis over tid… gi meg.. TRE måneder??? hehe…

  6. Lise. Man må bare beundre din systematiske måte. Det er veldig gøy å følge deg på bloggen, så takk for at du legger ut så mye. Dette kommer du til å få til så bra. Å trene på å lage runde basisperler er kjempelurt. Det har du så mye igjen for senere. Som smykkerbylenec skriver, så er jeg heller mer på den utålmodige og lekne siden (=> mye eksperimentelt skrap).

    Et par tisp m.h.t. bead release: jeg har tidligere brukt Hotline. Airdry funker godt, men det er knallhardt å få perlene av stanga etterpå. Flamedry smuldrer lett, så det er lett å få av perlene etterpå, men man må være utrolig lett på hånden når man lager perlene for ellers smuldrer den av i flammen (=ikke noe du starter med som nybegynner). Beste jeg har prøvd så langt er Bucket 0′ Mud fra USA.

    M.h.t. bobler: de store boblene du viser på bildet kommer ikke av varmen, men av at du fanger små lommer av luft når du vikler glasset rundt. Det er fort gjort, og i noen designer ikke til å unngå. Men greit å trene på å minimere. Glasset må være varmt nok til at det kleber seg godt til glasset under. Og så må du gi luften anledning til å komme seg vekk. Bobler som kommer av for høy varme er mer som brusen i et farrisglass. Ikke alle glass er utsatt for dette.

    Opak turkis, særlig den mørkere, har tendens til å redusere (bli metallisk) selv i nøytral flamme. Prøv å øke luften/oksygenen i blandingen og vær forsiktig med oppvarmingen. Den lysere varianten er lettere å jobbe med. Men når jeg ser noen av de turkise perlene dine, lurer jeg på om du har fått en farge som heter kobbergrønn. Det er «another ballgame» og bare å legge til side inntil videre. Det er glass for viderekomne, når du har blitt lei av alt annet.

    Det var vel nok for denne gang. Klokken nærmer seg ett og jeg burde vært i horisontalen. Ett tips til slutt: «Passing the flame» er den beste læreboka jeg har vært borti. Anbefales på det varmeste, dersom du ikke har den allerede. God natt og søte perledrømmer.

    _____________
    svar fra snurre

    Altså… egentlig er jeg ikke noen systematiker i det hele tatt, jeg er et rrrrrotehue, men MÅ disiplinere meg nettopp av den grunn, og da er det greit å klore seg fast i læring og disiplin mens man har sjansen!
    Og det er jo så greit å nærmest kunne gjøre det grunnleggende på rutine, som å komme igang på pinnen, og å få dem runde… så kan man KONSE senere på det vanskelige. Glasset reagerer jo utrolig forskjellig og…. og så lite skal til av endring å få dem fine og rene… Når jeg har gnidd inn problemene i hodet og løser dem på automatikken, kan jeg senere bruke mer tid på å lage dem pene og interessante… Da sparer jeg meg for mye fastbrente perrrrler…

    Jeg har finstudert snurrene dine.
    Jeg har forsøkt meg på sånt, de smelter til knekker og hauger, hah… DET der er teknikk og øving!
    Bli kjent med flammen er tydelig et stort område. Det var jeg ikke klar over at det var så hårfine marginer.

    Pinnesøla er notert. Jeg griller ofte for lenge og da blir den knallhard, det ER jo tross alt leire som blir brent til knallhard keramikk det stoffet…
    I går kveld satt jeg og eksperimenterte med avstand fra brennere, og luftmengde. Den dumme turkise klarer jeg å smelte, men med en gang jeg begynner å jobbe blir den stygg. Jeg har tre kilo av det ballrommet, så det kan bli mange HØYLYTTE forbannelser…

    Hm… det blir en tung tung sommer dette.
    Jeg skal trene mer på standardting.

    Ny dag, nye sjanser. I september skal jeg glane på dette her… fnis….

  7. Å milde makaroni.
    Må si jeg er i nesegrus beundring for innsats og vilje, og ærligheten, ikke minst. Sannhetsblogging er tøffe saker, jeg har jo prøvd det jeg også. 😉
    Du er flink du, og dette er så over min begripelse at jeg ikke skal kommentere noe med faget her. Lykke til, jeg leser mer enn gjerne 100 slike innlegg, hvis du lager dem og perler med!
    Er Wow-settet ditt? De er virkelig helt fantastiske!!! Og så var det noen grønne der som så skikkelig namnam ut.

    Stå på. Vi vil se mere. Og lykke til!
    ____________

    svar fra snurre
    NEIIIII… de stengene er IKKE makaroni, det er GLASS-pinner!
    KLANK!
    Jeg har ikke problem med den ærligheta, det er DER man lærer og det er der man ser kontraster mellom feil og rett, og det er der mulighetene for forbedring ligger.
    Tenk om man trynte som verdensmester etter tre perler…argh…
    Smitter sånt? FNIIIS….
    Så bra, håndverk er utdøende, kortsiktig hobbylek går over etter å ha gått i bølger.

    OKOK, det blir noen innlegg til men IKKE hundre, ikke tale om. Jeg skal jo lissom rekke å lage no og…
    Wowsettet er mitt, de er litt for mørke men fullt brukbare.

  8. Så spennende! Gleder meg til å se utviklingen. Du kommer sikkert til å bli griseflink med den innsatsen du setter inn:) Superflink er du!
    _____________

    svar fra snurre
    Foreløpig ser de litt halte og vindskjeive og dårlig ganbare ut..

    jeg skal bli flink
    jeg skal bli flink
    jeg skal bli flink

    fnis…

  9. Hei Snurre.
    Dette ser da greit ut for nybegyner og være.Trikset med helt runde perler er og følge regelen for tyngdekraft,når glassrt er som sirup,må det sny\urres,rundt og rundt i samme tempo og gjerne litt raskt tempo,du kan også bruke en graffitt plate el. og sno perlen inntil,hvis den er veldig sideforskyvd,så sparer du masse tid,for glasset vil uansett prøve og blir rundt,det tar bare tid og krever bevegelse på pinnen.
    Perleseparator.:sverger til WE sin perleseparator smooth .1 kg boks pulver du rører til ønsket konstistens selv,og fyller opp med vann etterhvert(og pulver.Jeg tar vann og pulver opp i et syltetøyglass,så rister jeg godt hver gsng jeg skal bruke den,den kan både flammetørkes og luft tørkes.Husk bare å ha ordentlig glød på pinnen før du begynner og fylle på glass!!!
    Tukis er vrient ja,men litt bak i flammen og ikke for lenge bearbeidelse,så går det greit.Bruker den lysere turkis,har ikke prøvd den som er mørkere jeg.
    Spacere er lurt,laget MANGE slike jeg og,så spacere med dotter på i ulike farger så,med dotter i flere lag osv.Lære masse på det viset.
    Bloggen din er virkelig blitt helt umistelig for meg,det er så hærlig forklart og du skriver på en humoristisk og ærlig måte.Gleder meg til å følge med videre!!!
    Har bestilling på to kjeder som skal vøre tett med lampworkperler,og nesten ingen skal være like,trur du det tar lang tid eller??????????????
    Men morro er det lell…..hihi

    _______________
    svar fra snurre
    Ja nå har jeg fuska på meg noen runde perler, jeg har jo pukkelanka mi….juhuuuu… den er ubetalelig.
    men jeg må nok ta meg sammen og lage noen uten og, for å mestre det.
    Jeg tror at innprenting av standardgreier er viktig. Igår forsøkte jeg meg på noen spacere igjen og de sitter ikke SÅ godt at jeg skal påberope meg hysteriske lykkevræl enda nei…

    Nå driver jeg og eksperimenterer med flammen, dvs inatt… *host* og det ser ut til at det går NOE bedre med den turkise. Neste gang jeg er i oslo skal jeg inn og sikle på hyllene til WE. jeg ahr nok sett dem… hehe…
    Rødt går jo bemerkelsesverdig bra her… Den rosa furter fremedeles… jeg må fortsette senere.

    Kjekke ord om bloggen min Hufsa ! Det er jo vårt ansvar å holde liv i bloggmiljøet her etter at halve bloggen har rømt etter omlegginga.
    Det er bare å håpe at den blir raskere igjen!

  10. ingasteinajoh

    Jeg er helt enig med Perledesign. Tror du har fått coppergreen og da skal den være sånn.
    Jeg synest du har gjort det utrolig bra. Hvis du har fått metallet ut på den turkise , prøv å flytte den ut i flammen, på det viset har jeg klart å få vekk kobberen. (Turkis er kobberbasert, men det visste du sikkert) Lykke til på reisen til perle nr 100. Du er godt i gang:)
    Jeg er litt misunnelig på din coppergreen. Det er noe jeg skal bestille! jeg elsker uoppdragne farger:)
    ___________
    svar fra snurre

    Men nå er en pinne på vei til en postkasse nær deg så får du se om den reagerer i din og Perledesign sin brenner…da er den testa på tre forskjellige.
    Jeg aaaaaner ikke om dette er kobbergrønn, jeg har jo bare pella blindt ut fra de enorme hyllene – etter systemet – DEN er fiiin.. MÅ haaaa – …. En sånn omtrent norsk gymsal med hyller i fire høyder… ikke lett å se…
    Inatt begynte den turkise å se bedre ut etter at jeg stilte totalt om på flammen. Men det skal ikkeno til før skyggen kommer.
    Vi ble pålagt å velge en bestemt hvit, den er ikke opalhvit, den lå der og, men LITT opalhvit. Det var fordi den skulle gå sammen med sort uten å lage trøbbel. Jeg har også en hvit som er HELT kritthvit. Den koker for ikkeno og den er nesten umulig å varme opp i flammen, må ligge og lunke en halvtime – halve stanga har jo krakkelert og spent seg i stykker.

    Det meste av turkise og en del grønne er basert på kobber ja.. også i maling, glasur… men jeg liker kobber uansett. Og kobber oksyderer og tar farge sååå lett.. alle farger i hele spekteret. SUKK!
    Jeg har så lyst å lage turkise smykker med kobber, ligger flere kilo her og venter på at jeg skal forgripe meg på det.

  11. ingasteinajoh

    Den hvite du har? Er den en opalino eller alabaster farge? Hvis den er det så må den jobbes ut i flammen for den tåler ikke mye varme, men ikke for langt for da blir den sotete. Jeg synest den er så gjennomsiktig, som gammelt «melkeglass». Da er det ikke rart du sliter med den. Hvit og opake farger generelt er mykere en trans farger. Så hvis du lager en «hollow» så er det lettere å få en fin perle med trans, men også lettere å svi glasset.
    ____________
    svar fra snurre
    Da svarte jeg visst i forrige om opal eller alabast. jeg syns den hvite jeg har er veldig fin i glansen, iallefall den ene.. Jeg er usikker på navnet. Den som heter opalhvit er enda mer gjennomsiktig ennn min. Opalglasset er skummelt, det sprekker lett og er lite kompitabelt med andre fikk vi vite, så det er for viderekommende. Men jeg har kræsja en del enorme oplalperler som jeg skal prøve som frit…

    Hollow… ugh, må jeg gjennom DET og..? Men de er så fiiine at det må jeg vel. Hufsa sine er lekre dessuten gjrø de jo svære smykker litt lettere. Og jeg er jo LITT heftig der til tider..

  12. Akk, snurrer. Snurrer må man nesten lære seg. Men det trenger jo ikke være det første du begynner med. Begynn heller med prikker. Finn ut hvordan prikkene blir forskjellig størrelse med forstkjellig tykkelse på stringeren. Øv på å smelte ned, la dem stå opp, og halvveis nedsmeltede. Store prikker. Små prikker.

    Når du etter hvert begynner med snurrer, så prøv med en tykk stringer til å begynne med, så kan du redusere tykkelsen etter hvert som du blir flinkere. Fargede transparente er vanligvis litt stivere glass og lettere å øve med. Bruk glass hvor du lett ser rødmen i glasset når det blir passe varmt (svart er bra, hvitt er dårlig på dette).

    Essensielt: 1) perlens overflate må være varm men ikke smeltet der du skal legge på deko. Er overflaten for kald spretter dekoren av igjen senere. 2) jobb alltid på siden av flammen, og stringeren og perlen må beveges slik at det punktet hvor du til en hver tid jobber på perlen alltid er på samme sted i forhold til flammen.

    M.h.t. den turkise. Det skal ikke være SÅ vanskelig. Jeg har lest at turkis kan bli rødt i sterkt redusert flamme, dvs. mye propan i.f.t. oxy. Har ikke opplevd denne rødfargen selv, kun litt metallisert på den mørke turkise. Kan det være at du ikke får nok oxy til flammen? Har også lest at redusert turkis kan renses i et glass med cola over natten, men det funket ikke for meg. Har også lest at man kan bruke sølvrensemiddel eller rustfjerner, men kjenner ikke til om det virker. Uansett kan man ikke holde på sånn.

    Ikke bruk tid på glass som er vanskelig. Legg det til siden og bruk de fargene du får til. De vanskeligere fargene kan du ta fram igjen senere, og noen vil du faktisk finne ut at du ikke liker å jobbe med. Effetre lys turkis er ikke så vanskelig, så kjøp deg denne. (jeg regner med det er noe tsjekkisk du har nå).

    Lykke til videre med eksperimentene. Det er en morsom fase du er i nå, hvor det er kort vei mellom jubel og dyp fortvilelse. Og fortsett å blogge! Det er veldig morsomt å følge med.
    ____________________
    svar fra snurre
    Nå får jeg den til!! Nå får jeg den til!
    Nesten ikke propan og omtrent bare luft, – tar litt lengre tid å smelte… men VIPS, verdens lekreste turkise!
    Og jeg mikser.
    Nå har jeg jo lageet en del runde perler og klarer jo ikke dy meg for å dotte og tutte dem.

    Stringers tror jeg skal bli et eget kapittel i læreboka for meg. Jeg rører dem knapt før ejg er i stand til å takle temperaturer, holde kontroll på begge nevene og ikke glemme å legge tilbake perla i varmen mens jeg varmer en annen stang…
    Noen farger har jeg lagt til side, og jeg har fremdeles maaaange jeg ikke har testa.

  13. yey! Der var jo petrus putrer og!
    Jeg ser mange fine klumper jeg 🙂
    Ok, ikke alle er like runde og ikke alle blir slik de skal i farg etc … Men detta må da jøssenam være en bra start?!
    Jeg vil påstå at det er mye her som kan brukes. Og ikke minst har du vært flittig da gitt!
    Gleder meg til fortsettelsen og jeg 🙂

    ______________
    svar fra snurre

    Petrus er en HELT! Gratis luft med masse oksygen til perlene mine.
    Og så så fort det blir fin luft i rommet igjen når jeg lar ham stå og blåse alene etter en grilltime!
    Nå får jeg dem jo faktisk runde og, selv om jeg fusker så håret står rett opp.

    DETTE ER LIVSFARLIG MORO KRAPYL, bare så du vet det….

  14. Marit Skaug Selbæk

    Dette med priser, hvor finner jeg ut av det? Du har så mye fint at jeg blir helt tullete av å titte på deg og ditt!

Legg igjen en kommentar

