Perlegrilling 1 – Komme igang


Dette er innlegg nr 1, nå skal snurremegrundt lære å grille glassperler på flamme!

Jeg liker å lære ting grundig og skikkelig når jeg først skal gjøre noe. Ingen blir mester på første forsøk. Og iallefall ikke uten å øve kaste, bryte grenser… Og det er for meg viktig å kjenne materialene og hvordan de reagerer, og så behandle dem korrekt så jeg vet hva jeg får frem til slutt  …

I en serie innlegg skal jeg blogge læreprosessen min – og om jeg får overbevist reisefølget mitt, Villkvinnen Valmuen, så blir det noe av hennes og. Forhåpentlig utvikler vi oss i hver vår retning og gjør forskjellige tabber og lærdommer!

For å vri oss unna pakkeløsninger, norske priser og oksygen dro vi til Tsjekkia på kurs for å lære det grunnleggende… det er for meg å dra til «kilden». Siden hele den delen av Europa har fremstilt glass i alle former, farger, og kvaliteter i 700 år – tsjekkerne KAN sine glasskvaliteter og metoder – mente jeg at det var det beste vi kunne gjøre for oss selv. 25000 mennesker arbeider med glass på et område mindre enn Østfold. De kan nok være konservative rent kreativt …men FAGET og materialkunnskapen de kan har jeg respekt for.

To år har jeg brukt på å få kontroll på porselenet… så får vi se hvor lenge jeg skal slite for å forstå glass. (læringen min ligger i bloggen i 2007, fra juni, kalt SØLEKLATTutfordringen.)

NÅ er jeg iallefall igang  !

Desperat venting på Petrur Putrer, luftmaskinen min… medfører kreative anfall:

Frit, altså knust glass, med lik COE som stengene… har jeg laget i mange farger. Jeg varmet opp perler fra samme sted stengene kommer fra, og hev dem glødende i vann… de krakkelerer og noen klask i en diger kryddermorter av kompositt, så er de en pøllion stk små glassbiter.

Tesila mi er forfremmet til frit-skiller… så får jeg forskjellige størrelse på glasskorna. Samme det, jeg er likevel ikkeno te-menneske… knegg…. Friten vaskes og skylles så det minste støvet forsvinner og tørkes godt over natta i kjøkkenpapir. Nå kan perler dekoreres med mange fine farger!

Mange nye navn dukker opp. Best å lære dem… STRINGERS er tynne glass-stenger… veldig tynne!

De brukes til å dekorere og dotte det man lager. Stringers lages ved at en glass-stang eller klump smeltes, og så trekker man ut den sirupsaktige glassmassen til den størkner til en stav. Ikke lett… jeg har maaaaaange på 2 cm, tykke, tynne, vridde…. gråbrente, røde som skal være sorte, brune som burde vært turkise… Jeg må jo lære å lage dem flerfarget, tvunnet, millefori…

OK, jeg har visst overgrilla noen av de jeg har på kakegrillerens butangass. Den er veldig varm…

Glass-stenger er råmaterialer! HURRA! 50 kilo!

Hm, dette blir gale, det blir jo som malingtuber og perler… MÅ HA den fargen, bare MÅ ha den… Vi fikk jo md altfor lite fordi selve fabrikkutsalget stengte. Så laget jeg en prøveordre i Tyskland med farger jeg ønsker meg for å finne ut hvordan det funker fra utlandet… de kommer nok..

Blyholdig glass er tyngre, gir mer glans, tåler litt mer bearbeiding… men det er giftig å puste inn gassene… Swarovskier inneholder bly. Vanlige krystaller, kineskiske kopier, og de som kalles firepolished eller MC (machine cut) inneholder ikke bly.

Verktøy må jeg ha! Lage sjøl….

… man MÅ ikke kjøpe ferdiglaget alt som er.. jeg har sett sånne pinner på nettet til 3-600 kr… det er jo latterlig! Litt filing, smergel, en hammer…

Og noe finner man jo i det verktøyet man har fra før

OKOKOK Tasha, vi skal gå tur! 🙂

Men ikke ta beskyttelsen min, jeg har fått meg kevlararmer så jeg ikke skal få fullt av brannsår på armene…

Etterpå er det vel bare å sitte stille og vente…

HUMMPPFF….

… vente på Petrus, tollen har sugd seg fast i ham…

Så kjære glassgrillere… her er det bare å komme med hint, fliring, kjeft, tips, så blir det samlet en del sånt i bloggen, kjekt å ha for senere bruk!

Del to kommer HER (snart, siden… 🙂

I mellomtida kan du vel ta en tur i www.trollsmed.com og se etter porselen…

23 responses to “Perlegrilling 1 – Komme igang

  1. Jeg vet hvor jeg skal på perletreff en gang!!!! Tralala, invitere meg selv til treukers perletreff i Voss:)

    Flott innlegg. Gleder meg til fortsettelsen!!!

    ___________
    svar fra snurre

    Dette kommer jo til å ta noen måneder… eller år…så du får bare pusse opp kjøkkenet, soverommet, loftet… f hehe. Perletreff på voss??? Hvor? Når? perlebutikken til Panduro er jo nedlagt, og den lokale knappasjappas utvalg er akkurat så trist at ..hehehehhehe… vel….

  2. Guriguri! Her gleder jeg meg til å følge med!!!!!!!!!!!!!
    ______________
    svar fra snurre
    Nå har jeg visst utfordra meg sjøl….

  3. Yey! Kom med del 2! Del 2 inneholder perler ikke sant? Glassklumper og nydelige runde, herlige ting!

    Morsomt å se utstyr og arbeidsplass 🙂
    Bofsen min og bruker å ville ta av meg votter og slik jeg har på henda.. de skal visst ikke være der. Hører ikke til der.

    _____________
    svar fra snurre
    Petrus Putrer er jo ikke ankommet enda, så brenneren er ikke fyra opp. Så je gkan lage et innlegg med for fort oppvarma stenger i splint først, heh? Og regn med at de første perlene blir akkurat like teite som de i innlegget om glass-stengene….

    Men første delmål i læreprosessen er…. 100 spacers.
    Jeg finner meg ideer til å øve inn teknikker, og så får ejg disiplinert følge dem.
    100 spacers…. ugh….

  4. jeg vil og ha pukkelanke og rilleanke – hvor får man tak i det?
    ellers gleder jeg meg også til å se hva du finner på fremover…
    flott bolgg som alltid…

    hilsen medreisefølger fru valmue
    _____________
    svar fra snurre
    … hei blomst – du finner hos grenland og på eBay.
    Jeg vet jo aldri hva jeg finner på så du får komme med noen av dine verk for å utfylle mine anfall her inne 🙂 Takk for pakke… jeg er i tvil om hva jeg skal plante, de blanke eller de som allerede ER planta?

  5. Skal si du er grundig! Og: fonduegryta di, jeg har akkurat samme! Kanskje jeg skal begynne påan igjen med perler jeg også.
    Gleder meg til å følge med i prosessen her.

    ____________
    svar fra snurre
    Jeg syns det er viktig at jeg gjør det grundig, når jeg har planer om å selge perlene som engang blir bra1 🙂
    Dessuten, når man kan ting grundig er det jo så MYE lettere å være kreativ, for da slipper man tenke så utrolig teknisk underveis…

    Jeg aner ikke hva de innleggene vil handle om, hehe… like spennende for meg da!

  6. smykkerbylenec

    Spennende innlegg..må innrømme jeg fikk litt hakeslepp da jeg så bildet av de første perlene..hehe….tenkte dæven å flink hun var på første forsøk da….inntil jeg leste det som stod med liten skrift…
    Bra arbeidsplass du har….heldiggrisen deg…og moro å se verktøyet ditt. Mine stringers blir også tykke..tynne…tykke igjen og så tynne igjen….vridde og med alle mulige fasonger….
    Jeg har brukt det glassstøvet noen ganger fra fritsene,.det gir en fin støv effekt synes jeg….
    Gleder meg til del 2 kommer
    _______________________
    svar fra snurre
    hæhæh… rrrrolig nå… jeg svir min smelting så alt får blasse brune og beige og gråaktige farger! …men jeg la de der fra Kortanglass først fordi de er så utrolig flotte i fargene!! Reinspikka målsetting!

    Jeg må få dreis på de stringersene, jeg vil ha 2mm ellerno, nå er det jo en ørliten minus noe til……. minus noen få da, de varierer mellom halvcm og 0,5mm… moahahaha…..
    Jeg har tatt vare på en miksapose med støv, lurer jo fælt på om det blir grått når det blir blandet slik andre farger blir, eller om det blir spennende… men det skal man vel erfare…

  7. Det er så gøy å følge med oppstarten din til denne supre hobbyen/avhengigheten:) Firkantet hønsegitter er supert til å lage «rodrest» på. Og jeg bruker det i ovnen til avspenning fordi jeg trer alle perlene på pinne når jeg avspenner. Jeg har manuell kontroll på ovnen og har glemt meg litt og da ble perlene slumpet. Jeg har litt slingringsmonn med pinnene. Husk bare å ikke la perlene komme inn til hverandre under avspenning. Glass varierer og sølv endrer noe så de kan lettere limes sammen under avspenning.
    Jeg likte verktøyet ditt kjempegodt. Jeg har bare kjøpt litt på biltema. Noe som ligner tannlegeutstyr og det er supert til taking og prikking. Men alt av utstyr kan brukes. Jeg har brukt strikkepinner, barberblad, kjøkkenkniver og ja, alt som faller meg inn. Men jeg trenger smaskere. Det har jeg ikke. Men jeg har 2 granitt padler som jeg bruker når jeg skal svise perler. Men det nytter ikke når jeg skal lage disker. Men jeg kan ikke lodde ennå, annet en med tinn og siden det har en lav smeltetemp så prøver jeg ikke engang:)
    ________________

    svar fra snurre
    Avhengighet…..ææ..øøø..ehhemm…. HJÆLP, hva sier du nå? skal jeg ikke få sol i sommer altså?

    Hønsegitter eller lignende har jeg allerede funnet, jeg biller meg inn at det kan bli fint mønster i perler og av det, haha… jeg mener..ÆÆÆH… det er rustfritt stål og støpt.

    Ta en tur på Fretex, de har masse smaskere der for en femmer.. knegg…søtt ord… bare å åpne dem og slå dem flate, eventuelt ta vekk litt gaffelklør med vinkelsliper…. Jeg har testa stål og messing/bronse… stålklypa jeg bruker til å trekke ut stringers med klistrer glasset, det gjør ikke den av tråden fra varmtvannstanken, altså messing/bronse. Jeg får denge en ny av den knallharde tråden til å trekke stringers med…

    Alt kan brukes, jaaaa… jeg må finne en skalpell fra gamle dager til å lage fiskelepper og vri blomster med…
    Jeg har en halv stang med rosa som blir sølv… den fikk jeg med fra kurset. Hmmm.. passe på som gull….

    Jeg ser jo at noen avspenner i en haug… men så sier noen bare 480 grader? Det er jo for lavt til at overflaten smelter…? En wire er nok lurt uansett, jeg har jo rikelig til porselenet, og stable på samme måten..

    Jeg har forsøkt å lese meg litt klok på hva som skjer i disse små nussebullene når de blir laget og hvorfor de sprekker… Man må avspenne når molekylstrukturen i perlene blir endret, og det skjer altså ved lang behandling ved høy temperatur, og når den ytre og den indre delen av perla avkjøles til forskjellig tid… da blir det spenninger i glasset. også når det er forskjellig tykkelse på elementene i ei perle… Elelr motsatt vei.. for kjapp oppvarming og derfor går de vel også når de er avkjølt før avspenning.
    Men jeg tror nok jeg skal teste ut tsjekkernes metoder på noen typer perler, ingen av de flere hundre vi hadde med for to års siden har sprukket. Inkludert de i dette inlegget og de er svære.

  8. ingasteinajoh

    Noen skrifeleifer, ja……….. skvise, rake ikke take.

    __

    svar fra snurre
    hehe når man er ivrig skjønner man like godt hva fingra renner over med… skjønner snart islandsk og jeg…knegg..

  9. Dette blir spennende å følge med på 😀
    Håper jeg også får råd til å investere i glassbrenne utstyr. Har lest litt.. og det ser ut som en slik oksygenkonsentrator absolutt er verd pengene, er det den som du kaller Petrus Putrer ?

    Perletreff på voss ? Det høres også spennede ut 😉

    ________________
    svar fra snurre
    Jeg tror det perletreffet er bare i smykkelines hode jeg gitt! hehe… det finnes iallefall ikke i mitt!

    Det gjelder å lære seg tingene skikkelig før man går videre, istedet for å røve litt i alle leire og ikke bli skikkelig god på noe…. mener nå jeg… man KAN rett og slett ikke konse om flere slike læreprosesser parallelt om man vil bli god i noe…sånn funker hodet vårt.
    Det er øving, øving og øving som gjør en flink, og har man ikke tid til å øve, så blir man heller aldri god.

    Om du får lyst å gjøre dette senere så har du jo en del ting du kan bruke. Jeg har forstått at du har prøvet porselen og sølvet er du bare såvidt begynt med.

    Petrus Putrer lager IKKE oksygen. Det er oksygenkonsentratorer som gjør det.
    Han pumper inn 4600 liter ren luft fra vinduskarmen i naborommet i timen! Samtidig putrer han ny luft inn i rommet når jeg slår av propanen så lufta får overtrykk og jeg får ren arbeidsluft i lokalet. Jeg har dessverre så dårlig arbeidsrom!
    Vi har valgt å IKKE bruke oksygenbrenner, men propan/luft slik japanerne gjør, for å holde temperaturen i glasset litt lavere, og dermed forhåpentligvis ikke brenne det så mye og ødelegge for mange farger. Det er slik tsjekkerne jobber, men det gir oss begrensninger på boro-glass og en del andre ting, bl.a veldig store ting. Det går og litt saktere enn med oksygen, men glasset blir ikke så molekylært endret.
    HØH som jeg leser og lærer…..

  10. Gøy og spennende! Glass er utrolig – rett og slett. Noe av det vakreste som fins – vel kan være 😀

    Gleder meg å følge med på dette snurre!

    Åssen går det med stjernehånda nå forresten?
    _

    svar fra snurre

    Ja Sandrimor…. glass er vakkert! Jeg kjøpte jo inn litt FØr jeg ble fanga av søla.. så nå bare tar jeg tak igjen, jeg begynte aldri. EN ting ad gangen… Tenk om jeg får til noe som ligger i fargene i maleriene??? Yiiha…

    Stjernehanda har en rødaktig kul der jeg ble snurpa, ser ikke ut til at det blir så mye arr.. men det må vel blekes en stund.

  11. ingasteinajoh

    Bare sånn til info. Jeg har sett amforaer som er i boro, lagd på HOT HEAD!!! Så det er mulig. Ingentin er umulig annet en å lage store vaser og slikt av forstålige grunner, hehe. Men man kan lage miniatyr vaser da:)

    __________
    svar fra snurre

    Jammen… DA har vi jo ingen problem da! Vi har valgt RETT!

    Og de miniatyrene… har jeg jo allerede laget i porselen… KNEGG!

  12. Forskjellen på oksydenbrenner og propan/luft har jeg slettes ikke fått med meg. Trodde det var det samme jeg. Bruker man bare en propanflaske da på propan/luft ? Hvorfor er det 2 slanger da ? Hadde jo vært greit om man slapp bare med en flaske *s*

    _____________________
    svar fra snurre
    Vi har to slanger til brenneren fordi vi har en slange til propan, og en til slange med luft fra Petrus Putrer som forsyner luft uten trykk. Denne luften blandes med propan i brenneren og regulerer flammen.

    Loddelampa og Hothead er bare propanbrennere uten luft-tilførsel, forskjellen på flammen er størrelsen på dysen som brenner, (loddelampa har for liten til at man får holde tempen jevn, og det er et mas). Hothead har stor flamme med bare propan.
    Du må spørre de som bruker disse og MAP-gass hva de mener om dem og hvorfor mange av dem går over til andre brennere etter en stund – det kan ha noe med forbruk av gass å gjøre.

    De eneste kommersielle propan/luft jeg vet om som er til salgs for propan/luft er de japanske.
    http://www.artcoinc.com/japanese_torches.php
    – men de er egentlig ikke helt maken til de vanlige brennerne, fordi det japanske glasset har enda lavere smeltepunkt enn det vi bruker her.
    I tillegg til den japanske brenneren må man ha en luftmaskin, men den som er til salgs på siden der har feil strøm og mengde i forhold til de vi har. Vi fikk kjøpt et par proffe brennere, de er ikke til salgs i butikker, vi fikk kjøpt et par som de ikke brukte der vi var på kurs. De er brukte, men solide.

  13. mmmmm,snurre dette blir spennende:)
    gleder meg:)

    svar fra snurre
    _________
    Det blir nok møøøe grining og dicroic – jeg er jo en rrrrelativt utålmodig sjel…

  14. duverden for energi og spennende prosjekter! Jeg følger med fra sielinja og heier.Har akkurat prøvd å hanke inn hva som har skjedd siden jeg «datt ut», tusen takk for at du gidder dele!!!! det hjælper ,trur jeg(eller bare mer forvirra?)ellers så er mest inni hue.Jaja,det detter vel no ut snart,da.For meg og, mener jeg,hehe.(gæern,jeg?)

    ______

    svar fra snurre

    LANGT fremskreden fingerkløe kretzmezz! Jeg må jo bare…
    Energien er på minussida akkurat nå så da passer det fint å sitte og kløne og lage ting som likevel ikke er brukbare, men mane på teknikk.

    Du måkke dette ut! Kom inn igjen!

  15. Dette var moro og interessant å lese, snurre. Jeg lærer og lærer jeg også – også fra innleggene til de andre.

    Kjempekult at du lager dine egne verktøy. Du er noe for deg selv, du!

    Jeg lurer på, hva slags morter har du? Jeg kjenner ikke til kompositt-morter. Jeg har slitt litt selv med å få knust de største klumpene på en enkel måte. Glasset er jo hardt og skarpt og har en lei tendens til å ødelegge en del andre materialer. Forøvrig er det et godt tips å ha masse isbiter i vannet du stikker det varme glasset oppi, så er behovet for å hamre etterpå mindre.

    Vedr. hothead og propan/luft eller propan/oksygen: Problemet med propan alene er ikke bare temperatur i forhold til smeltetemp. på glasset, men at forurensning i propanen ikke brenner opp (fordi temp. er for lav). Denne forurensningen setter seg i glasset, og glasset blir brunt/sort/grått/sotete. Dette gjelder ikke nødvendigvis alt glass. Mapp-gass (som brukes til hothead) er propan som er renset, slik at forurensningen er fjernet og gassen brenner rent. Mapp er DYRT hvis man skal lage en del perler. Men den største ulempen er at flaska blir kald (dette har med fysikk å gjøre – ekspansjonen av gassen senker temperaturen, og siden gassvolumet er så lite blir hele flaska kald – får islag utenpå!). Når flaska (gassen) blir kald, brenner den ikke så godt, og etter 20-30 min er det slutt på flammen. Varmer man flasken opp igjen, så kan man brenne litt til. Jeg har varmet mapp-flasken i varmt vann, hatt varmepute rundt, hatt flere flasker som jeg bytter hver halvtime – til slutt gikk jeg lei og det tok gleden bort. Propan og oksygenkonsentrator er heaven i forhold. . Luft fungerer sikkert like greit.

    Spennende å følge deg videre. Jeg gleder meg.

    Perledesign

    http://blog.perledesign.com

    ______________________
    svar fra snurre

    Morteren finner du på en innvandrerbutikk, de står alltid på golvet i en krok, tunge som juling. Det er samme materialet som egypterne lurer turistene med… Jeg ser en av TV-kokkene, en svensk har maken.
    Den knuser iallefall ikke stein inn i glasset ser det ut til. Men jeg skyllder det altså grundig. Jeg har ikke forsøkt no særlig å fritte perler enda, IS er notert! *headbang*

    Det er interessant det du sier om gass. Jeg har forstått at det er forskjell på propan og propan… har du merket noen forskjell fra leverandørene?? jeg har nå AGA til lodding og de der grønne til glass… MAPP har jeg ikke vært bortpå, men med butankakebrenneren og den lille spisse flammen koker jeg bobler i stengene, hehe.. *kløne*

    Siden tollen fremdeles sitter og gnager på PetrusPutrer så sitterjejg bare og ødelegger glass og øver på teknikk. Det gjør ikkeno om det ikke blir seende ut hverken i farge eller i overflata… Jeg merker at jeg brenner fast no dritt på noen av de opake, de transparente går bra …. OK; noe skal vel få havne i bloggen, knegg…

    Nå har vi så svær brenner og så masse hull på brenneren og 3-4 ganger så mye luft som japsene, så vi får egentlig masse oksygen inn i propanen der. .. antakelig er vi ikke langt unna en oksygenkonsentrator siden vi har mulighet til hele 4200 liter vanlig luft og 21% av den lufta er oksygen… men nå må vi nå se.. jeg antar vi har like god propan som de har der nede…
    Vi loddet med pusteluft før i tida, det skal svært lite trykk til for å endre flammen.
    Når du ser på perlene fra der vi var på kurs (www.kortanglass.com) i to innlegg siden så ser du de er kjempeflotte i fargene, det ser du på de nydelige røde, rosa og turkise først og sist i inlegget her og. Ingen av kursperlene ble stygge så det er nok den lave tempen.

    Tsjekkerne mente at for høy temperatur ødela strukturen i glasset og derfor må det avspennes i ovn, de avspenner bare store ting. De forklarte noe om at glass aldri ble helt ferdig, det utviklet seg mer og mer og mange var stoppet i «modings»prosessen for å få frem farger og egenskaper. Av de minst 200 vi shoppa for to år siden har ingen sprukket.
    Jeg ødelegger dem når jeg skal ha dem av pinnen!! Men jeg ahr litt for tykke pinner enda.
    Gleder meg til Petrus!

  16. Hei igjen, Snurre.

    Jeg kjenner ikke til at det er forskjell på propan og propan. Jeg har brukt AGA og jeg har byttet tank på bensin-stasjon. Gjør ingen forskjell for meg. Jeg vet ikke helt hva du sikter til med «de derre grønne». Butan er noe annet (sammensetning C4H10, mot propan som har C3H8, og derfor andre brennegenskaper).

    M.h.t. temperatur, så er det helt klart at for høy temp. skaper problemer med noen typer glass – fargen brenner bort, skum dannes, ivory blir mørkere/skiller seg etc. Og jo varmere glasset har vært, desto større sjanse for forsjell i temp inni og på overflaten av glasset under avkjøling (= spenninger). Da er det bra å kunne legge perlen rett i ovnen, noe jeg ikke har mulighet til…

    Forøvrig må man være veldig forsiktig med oppvarming av perlen etter at man har begynt å dekorere den, enten det gjelder opphøyet eller nedsmeltet dekor. For høy temp. ødelegger dekoren man har lagt på. Har man sølv- eller gullfolie inni perlen, brenner denne lett opp (=blir borte). Det er jo kunsten å ikke varme opp mer enn nødvendig. Da kommer tålmodigheten inn. Har du mye varme tilgengelig er det lett å guffe for mye på og ødelegge perlen. He, he. Jeg snakker av erfaring.

    Pussig at du skulle få problemer med Petrus i tollen. Min oksygenkondensator gikk gjennom på en dag (den kom med posten).

  17. Hei igjen, Snurre.

    Jeg kjenner ikke til at det er forskjell på propan og propan. Jeg har brukt AGA og jeg har byttet tank på bensin-stasjon. Gjør ingen forskjell for meg. Jeg vet ikke helt hva du sikter til med «de derre grønne». Butan er noe annet (sammensetning C4H10, mot propan som har C3H8, og derfor andre brennegenskaper).

    M.h.t. temperatur, så er det helt klart at for høy temp. skaper problemer med noen typer glass – fargen brenner bort, skum dannes, ivory blir mørkere/skiller seg etc. Og jo varmere glasset har vært, desto større sjanse for forsjell i temp inni og på overflaten av glasset under avkjøling (= spenninger). Da er det bra å kunne legge perlen rett i ovnen, noe jeg ikke har mulighet til…

    Forøvrig må man være veldig forsiktig med oppvarming av perlen etter at man har begynt å dekorere den, enten det gjelder opphøyet eller nedsmeltet dekor. For høy temp. ødelegger dekoren man har lagt på. Har man sølv- eller gullfolie inni perlen, brenner denne lett opp (=blir borte). Det er jo kunsten å ikke varme opp mer enn nødvendig. Da kommer tålmodigheten inn. Har du mye varme tilgengelig er det lett å guffe for mye på og ødelegge perlen. He, he. Jeg snakker av erfaring.

    Pussig at du skulle få problemer med Petrus i tollen. Min oksygenkonsentrator gikk gjennom på en dag (den kom med posten).
    ____
    svar fra snurre

    De grønne dunkene heter vel LGP, det er myyyye rimeligere enn bensinstasjonen. Halve prisen faktisk… Jeg har og vært litt lettvint med de bensinstasjonene på 5kiloen, men… 11kiloen tror jeg at skal slippe Essopriser. Det er jo flere kilo glass i forskjell… eller Norwegianbiletter til Perlehimmelen, hehe..

    Tollen jobber vel ikke akkurat i sprut-tempo.
    Det har vært helligdager forrige helg, og de somler no innmari, idag fikk jeg omsider tollregninga… grrr.. de har vel langhelg både forrige helg og denne helga. Jævla byråkrater, og at de ikke kan få opp den grensa…
    Men idag ble jeg såpass despeat at fyra jeg opp kompressoren, og brenneren på luft fra den. Helt håpløst å jobbe i det bråket, men alle fargene mine ble nyyyydelige i forhold til de to andre brennerne, loddelampa og kakebrennern. Noen stenger ble utrolig fort rennende… spesielt gjennomsiktig turkisgrønn og en lys lilla, sirusuppe… her må man lææære… (psst knepet til tsjekkerne med bladsølv og bladgull var å lage dem på kobberpinne, da fikk de dem bedre)
    Jeg har jerngryta med varm vermuculite som jeg dytter stengene rett oppi. Men jeg river dem istykker når jeg skal ha dem av stanga, og ofte ser jeg at jeg da har en BOBLE inni perla, har vel kokt dem da…

    Og gjett… jeg har allerede erfart at man skal ikke varme opp perlene igjen. KLANK! SPRETT sprut… Men det er endatil uten dekor, jeg ville bare ha dem LIIIITT finere i formen, hehe…
    Nå er jeg utrolig disiplinert her altså, jeg lager bare småperler/spacere på under en cm for å trene opp teknikk og farger og forsøke å få dem like (hahahaha) men jeg har jo forsøkt meg på noen andre og.
    Det havner nok møøøe uglebugl i en blogg nær deg om et par dager…

  18. Dette blir morro å følge med på.Veldig godt innlegg,som vanlig humrer og ler jeg litt her og der…hihi.
    Her en en side du bør se:
    http://www.fyrebeadz.com
    _______________

    svar fra snurre

    Humre? Bare vent til klagesangene mine over hundre rare spacers kommer om noen dager…hehe…
    Og alle de jeg ødelegger ved å rive dem av pinnen og alt det der…grr….

    … der var det noen nyyydelige blomsterperler du! Men smykkene kan du og lage for det var møøøe ferdigfindings der…Hun er bare veldig flink å sette det sammen lekkert!

  19. *pirkepå*
    Har Petrus Putrer ankommet sitt nye hjem nå?
    Slemme tollen! Kidnappe Petrus på den måten!
    ____________
    svar fra snurre
    Niks de jobber saktere enn sent… en uke siden de fikk faks med faktura, idag fikk JEG regning på toll og sånn… så skal de vel ha EN langhelg til det det Tullvesenet…..
    men i min desperasjon har jeg jo fyra opp kompressor og sitter i DET bråket og griller… slitsomt!

  20. d var kult! har du funne d ut sjøl?? d e vell møkje du kan lage av d! 🙂
    ____
    svar fra snurre
    Næææh, dette er uuuutgammel måte å lage perler på… helt fra de smelta glass på bål! Men møe rart lover jeg å lage…

  21. Hei!

    Så mye flott! *sukk*

    Lurer bare på om du har lyst til å svare meg på ett par spm. som jeg lurer veldig på?? 😛

    Avspenning av perlene, jeg skjønner godt hvorfor, men hvordan? Må man ha ovn? Jeg ser at du putter de i varm vermucilite, hvor varmt og hvor lenge? Og hvor får du tak i det? Holder dette, eller gjør du noe mer utover det?
    Jeg fikk beskjed av en som driver med perlelaging at jeg bare skulle skaffe meg avspenningsgranulat, bare bruke det kaldt, så det gjorde jeg, men de sprekker… Skal dette varmes kanskje? Uff…

    Også sliter jeg med å få av perlene.
    Gjør jo noe galt med seperatoren.. tror jeg..
    Det står på boksen (:P)Varm pinnen forsiktig opp, og dupp en gang, la lufttørke…
    Jeg har varma opp, latt være å varme opp, duppa 1,2,3 ganger, prøvd å lufttørke og varmetøket, men perlene slipper ikke!
    Forslag? Hvordan gjør du det??

    Håper på svar! 😀

    Mvh Mona

    _

    svar fra snurre

    Jeg er nå så fersk som blekk sjøl jeg, starta i mai… og har hatt fem ukers pause + + + …
    Vermiculite/avspenningsgranulat eller fiberduker.. sammme funksjon, sørge for at perlene ikke blir kalde for fort.
    Sanda kjøpes i fiskebutikk.. den er lett og kjøpes i stor sekk for 90 kr. Varmes opp til 250 grader i komfyren og så setter ejg et telys under.. jeg bruker en jern fonduegryte.
    Man avspenner perlene i en ovn på ca 500 grader. Det BØR man gjøre. man MÅ gjøre det med store perler men bittesmå skulker man kanskje. Men det gjør perlene sterke.

    Perleseparator er en stor diskusjon, den jeg har har jeg kjøpt i utlandet uten merke, så når jeg er tom er jeg tom og må finne noe annet.
    Du finner oss som er begynnere og noen litt lengrekomne i Norske perlegrillere på Facebook om du er der…

  22. That could be very simply to submit the really good story just about this post with a help of article submission service, but very oft some people opt for article submission software. And I do not get know what suppose to be the best.

Legg igjen en kommentar

