Der perlene blir født….


________________________________________________________________________________

ADVARSEL

DETTE INNLEGGET KAN OGSÅ INNEHOLDE NOEN PERLER…

________________________________________________________________________________

En fortsettelse av forrige innlegg fra Perlehimmelen….

Det er mange som er hekta på perler, og alle har et forhold til dem, menn som kvinner… som sagt.. vi har pyntet oss med dem i millioner av år – MEN hvor blir de født ??? … for du trodde kanskje perler kom til himmelen når de døde… NEIDA… Det er ikke sånn det er.

Perler har det litt motsatt av oss andre med sjel og glød – for de unnfanges i et rødglødende brennende helvete med mange flammer på tusen grader og digre skumle maskiner….

De springer ut fra glohete kraftige staver…

det er et øredøvende bråk, de skriker, rister og skrangler…

Og så triller perlene ut i Perlehimmelen… en etter en…

Dette er kloner. ALLE sammen er like !

De er tilpasset Det Store Markedet og menneskenes behov… og laget ut fra en mal..

Men det finnes andre perler også. Noen som er født med omtanke og kjærlighet… og tid.

Vel… de to perlegale pikene fra forrige innlegg har fyllt kasser og ryggsekker med perlefrø og tusenmillionertvillingperler og sånne som blir klekket ut i fabrikker… garasjer og små hus…

Se der… de tørker…perlesnor…

I Perlehimmelen lever halve befolkningen av og med perler.

___________________

De smarteste av dere har sikkert nå skjønt at perler kommer fra glass-staver. Og glass kommer fra jorda… det er sand.  Valmuen og snurre har satt seg skikkelig inn i dette, og her er de på ekskursjon for å skaffe seg kunnskap til  for nå være fødselshjelpere finer perler, lære og se hvor naturlig det er å være Perle i Perlehimmelen.

Et annet sted har selvsagt snurre funnet noen umodne stenger…

Klart det må studeres inngående! Det er jo et naturens underverk!

Vakkert! Lurer på når fargene kommer…?

Hm, jeg fikk aldri tatt bilder fra glasstavsjappa.. det var så lite tid de stengte jo tidligere enn fuglene.. men det var sånn omtrent en norsk gymsal med stenger…

_____________________

Men snurre må sove, og når hun sover er hun prinsesse gullhår i et perleslott…..

Småpiker trenger mye søvn. DET vet de som har vært i perlehimmelen…

Til og med om nettene var vi altså i Perlehimmelen. Snurre sover. Og drømmer om å eie et bittelite eget Perleslott i Perlehimmelen der hun kan lage perler og fine ting mens fuglene synger under en perlemorshimmel…

For sånn drømmer man om natta når man er perleprinsesse i drømmene… En dag fant Prinsesse snurre f.eks en perle i kaffen! Etter den tredje koppen!…. Hun kjente den veldig godt!

————-

Mange har rare drømmer og ser syner om natta.

Dette synet har jeg ikke helt klart å analysere, men jeg ser jo en lysende spiralsøyle.

Antakelig et ganske vanlig syn i Perlehimmelen, men vi så ikke etter dem lissom….

Valmuen derimot, hun har mye klarere tanker og ideer om menneskene, livet og perlene.

Hun har en klar visjon om naturen og hvordan det hele henger sammen.

(NEI Valmuen du får IKKE ta med de der hjem! Ikke tale om!)

Selv om de ligner hud…

Vel….. perler lager man alstå med flammer, og glasspinner og en masse formler man har inne i hodet… det kalles egentlig kunnskap, men det kommer ut gjennom fingrene.

Perler kan de lage i Perlehimmelen – men jeg er litt usikker på selve smykkene, iallefall når de har sååå masse lekre perler å velge i…

Glasset smeltes og snurres rundt og rundt (hæ, skal jeg til med enda mer snurremegrundt??) en metallpinne. Den legges varmt og får hvile en stund… og VIPS er det en perle…

(Dette er et bilde av bloggeren snurremegrundt der hun læres opp i fødselshjelp for perler. Og det midt i tykkeste Perlehimmelen.) Jepp, de jobber motsatt side av alle på YouTube… og nordmennene…

Her konser Valmuen….

Og DETTE er valmuen.. når HUN har født en perle…

Ah, snurres to første perler er født, knegg….

!

For et par år siden kjøpte jeg noen glass-stenger, og forsøkte å smelte glasset på pinne med loddepistolen min. De perlene skal alle være veldig glade for at de ikke fikk se… for de var så stygge at de sprakk da de ble født! Så hadde det seg slik at jeg ble fanget av søla og porselenet, og der ble jeg sittende fast. NÅ takler jeg søla og føler behov for å få LYS innimellom porselenet.. MED håndlagde glassperler… . Det er et designproblem, og det glasset drar i meg..

Her en en proff når hun lager perler…

Alle perlene under og mange hundre andre kan du kjøpe i nettbutikken til kortanglass.com. Prisene er slett ikke stygge! Det gjør ikke noe om de er på tsjekkisk, for perlene skjønner dere hvordan ser ut. Del den lokale valutaen på TRE, og du har prisen. Det er en meget seriøs butikk og bedrift, som ikke er stor, og det er en kvinnearbeidsplass. Løp og kjøp!

Dersom du spør om noe, så mail til Alena… hun svarer på engelsk.. litt.

Men Perlepikene må engang hjem fra perlehimmelen…

HAHAHAHA:

…dette er jomfruperlene til snurre, nettopp revet av pinnen…minus de jeg reiv istykker…  Disse tror jeg skal få forbli slik de er med gægg i hullene og tapper av glass… moro å se om to år!

Men NÅ har  småpikene ikke no perlefeber lengre, vi er friske og raske og klare for ny dyst!

…. for det er langt og lengre enn langt hjem igjen… OPS ..der er en perle, se der… der er en perle…!

Så kom vi tilbake til Norge. Omsider. For langt var det…

Der fikk snurre selvsagt øye på en svær bunke med perlestenger i en farge hun ikke hadde!

MÅ ha den, bare MÅ ha den!

Og Valmuen er selvsagt enig! DEN grå fargen har vi ikke!  Her sitter hun og diskuterer med seg selv…. hvordan i all verden skal vi få dem med hjem?

Så det er bare å tømme bilen, fylle bilen..

Men for snille piker går solen aldri helt ned, og det finnes nye glasstenger og perler og noe får ligge igjen til guttene og….

Dermed var det bare å skille lag og perler og tørke tårer….

🙂

Og så red de to små perlepikene inn i solnedgangen på fire hjul, lykkelig vitende om at NÅ skulle de hjem og skape skjønnhet og glede for menneskene på jorden!

Valmuen HVA ER DET DER??? Perler eller????

_______________________________________________

Hjemme – altså… underveis..

SE der, perlewire… og massse knsut glass som blir blankt når det smelter….

ÆÆÆÆÆ

Se så…. da er Snurre klar for å fortsette læreprosessen.

Og denne gangen har jeg bare utfordra meg selv, uten tidspress slik jeg hadde på søleklattutfordringen……knegg… Dessuten er jeg i skrivende stund litt vingeklippet… en borr satt fast i handa mi og ble operert vekk og jeg er rimelig…HYYYL– handicappa!!!

MEN:

Neste uke må jeg da få lov å bruke begge hendene!

Sånn! Da er det nesten ikke mer å fortelle fra Perlehimmelen. Neste gang vil jeg på ferie… lengre sør og over et større område. For de fjellene er en ferie verd!

___________

AMEN

snurre har blogga ferdig Perlehimmelen

🙂

16 responses to “Der perlene blir født….

  1. Hei.

    Så mange flotte bilder. Ser ut som dere hadde en fin tur. Lærerrik var den for meg) – og stilige fjell. Har vært å sett på smykkene dine på trollkjærring. FÅr spare det jeg kan til neste bursdag:)

    ha en flott dag!
    __________________
    svar fra snurre
    Ja fin tur, laaaangt å kjøre men gevinsten var jo noen få perler og sånt, hihihi!!!!
    Det er masse rare fjell omkring i verden, menjeg tror denne tok kaka… rett go slett fordi den var så liten og søt, hehe… og perlestavete 🙂
    Bare å spare det, om et halvt år er kanskje glassperlene mine også fine nok til å si hurra!!!

  2. ingasteinajoh

    Flott innlegg Tröllasmiður:)
    Berget som er som staver heter på Islansk Stuðlaberg.
    Det betyr berg av staver. Jeg er bittelitt misunnelig på denne turen. Jeg håper inderlig at jeg får tatt meg en tur i sommer til en eller annen glassbutikk (nøyer meg med det) fordi jeg har så lyst til å kunne se fargene og velge glasset ut fra øyemål.
    Dumt med dette borret. Håper du er snart i sving. Jeg borret gjennom tommelen i går, fnis, men jeg kan bruke den ennå. Og borret kom ut.
    Min feil, man kan ikke legge trykk på en sløv borr på 2 mm.
    Jeg venter spent på perlevisning fra deg!!

    ________________________
    svar fra snurre

    Ja jeg kan tro du har mange morsomme sånne og mange andre formasjoner på havholmen din! Jeg maste alltid på foreldrene mine da jeg var barn for å dra dit, men har aldri kommet meg dit.. En venninne dro en gang dit på tur i januar, hun løp fra lysestolpe til lysestolpe gjennom Reykjavik og holdt seg fast mens hun sightså byen…

    Jeg tror ikke vi skal snakke så høyt om dette med borrene, hehe mannfolka kan komme til å si KVINNFOLK og VERKTØY! (men jeg bruket altså støvsugern…hehe…)
    Jeg venter på en luftløsning så skal du se at jeg kommer igang.. håer ikke jeg sliter for fort på den håndmuskelen.

    WE i Oslo har siklelekker hylle å shoppe sånn på! ..men dyrt er det…

  3. Å for en perlete tur. Venter i spenning på perler trillende ut til alle oss andre på bloggen. Og god bedring med fingeren. Det hørtes ikke godt ut nei.

    Men du, det glasset dere har foran dere når dere lager perler, er det istedenfor briller? Og da slipper du vel å få glass i ansiktet hvis det plutselig skulle sprekke og fyke til alle kanter. Men må man ikke ha mørke briller pga lyset?
    __________________________
    svar fra snurre
    Huh – Lene.. ikke gi meg prestasjonsangst nå.. jeg HAR sett mine første klumpedeiser også kalt perler.., og jeg husker mine første porselensverk..

    Det er vanlig tykt vindusglass vi har foran oss.
    Vi har brennere som får luft istedet for oksygen, de er ikke fullt så varme som de amerikanske modellene, og litt tregere å jobbe på.
    Når en brenner ikke bruker oksygentilskudd, får vi ikke den lysende mengden av den blåhvite flammen som gir sveiseblink og vi slipper de grønne brillene. Vår flamme er nesten usynlig…
    Men jeg ble veldig rød i fjeset etter varme i 8 timer…
    Jeg har lyssvake øyne så jeg liker kanskje å bruke briller likevel, skal teste…, men vi slo av og på lyset mens vi jobba for å se hva vi trivdes med.

    Vi fikk og høre at det er den høye temperaturen i oksygenflammene som gjør at dere må avspenne alt fordi det egentlig er noe for høy temperatur for 104-glasset så noe skjer med glass-strukturen.
    Valmuen påstår at perlene våre har klarere farger enn de hun tidligere har forsøkt på på oksygentilskuddbrenner.

    Dersom perlen derimot er veldig stor og tykk, må den avspennes.
    Dersom man jobber sakte og lenge på en perle og den ahr masse farger og lag, eller det er en gjenstand med mange tykkelser i godset, må den uansett avspennes.

    Jeg har også bestilt meg noen håndleddbeskyttelser i kevlar, de fant jeg på eBay..

  4. Åi, åi, åi… Vet ikke hva jeg skal si jeg. Perler! Har lest det forrige innlegget ditt flere ganger og alt fornuftig som kommer ut av meg er perler… Ja, perler…

    Kommer tilbake senere når hjernen har roet seg ned!

    Perler senere! Eh..
    ________
    svar fra snurre

    Jammen smykkeline.. jeg advarte jo…. *uskyldsblått blikk*

  5. Jøje! Og hvor i verden fant du det ‘stav-fjellet?’
    __________________
    svar fra snurre
    .. det spratt opp foran oss langs en landevei i Tsjekkia….

  6. *hoppe opp og ned*

    nå som jeg har mimmra over turen, vil jeg plutselig tilbake igjen –

    HÆRREGUD FOR ET NYDELIG LAND*

    et deilig innlegg, snurre trollkjærring

    (vi å vel ta flere slike turer, for å få lere slike blogginnlegg)

    *valmuen er varm i hjerte, glad i sjela og sliten i kroppen av å vente på resten av utstyret*

    _______________________
    svar fra snurre

    ja det er flott… folk tror Norge er finest i verden.. joda, fin her.. men det ligger i detaljene, perrrrlene..lissom ?…
    Altså – blomst…
    ….skal du gruslegge oppkjørselen din med perler så må vi ha en tur til… snøft… jeg mener.. vi klare aldri få til fine perler av alle de svære stengene likevel… påfyll!

  7. Hva det der er? Det er da himmelperler, trollmor…
    Det er derfra de har sin opprinnelse…
    _____________________
    svar fra snurre

    AAAH, jeg ser det jo nå.. der er rødglødende! *klask!*

  8. Det rare fjellet var jo utrolig! Hva skyldes de formasjonene?

    Herlig reise i ukjent landskap vet du snurrepurre. Du kan dette med å være tur guide! 🙂 Hadde jeg vært litt galere, jobber med saken – skulle jeg blitt med bare for å nyte fargene…..skrev jeg det? :mrgreen:

    ___________

    svar fra snurresurre
    Og jeg som trodde du var vel bevandret både i den første og syvende himmel, og visste at Perlehimmelen var tilgjengelig for snille piker som ikke er gale, bare har feber….knegg….
    Tror du hadde likt fargene noen steder og likt andre greier andre steder…

    PS, det er vist basalt…

  9. herlig fortalt og et laaangt innlegg.
    masse flott glassperler og staver .
    dette var nesten så jeg tok fram gassen min og satt i gang:)

    men skal prøve å la være _=)
    men har lyst å lage enkle lange smykker ,
    men er så vanskelig å få fatt på perler med litt hull i:)glleder meg til du beynner å trylle;)

    _____________
    svar fra snurre
    Hihhiii man får jo ikke mer mollo enn man lager sjøl…
    Ta nå frem grillen din og svi perler med store hull så du får det du trenger.
    Jeg hakker opp alt jeg finner av metalltråd og enhver sykkel i min nærhet er et mulig offer for vandalisme siden sykkeleiker skal være gode perlepinner….

  10. Åååååå! Se der du! Glass-staver i laaaange baner!
    … og prinsesser og slott.
    Dæven! Dere må ha hatt en morsom tur! 😀
    Jeg syns du har lagd mange flotte sjarmperler jeg 🙂
    Også er jeg imponert over dine to første perler.. de er jo runde og greier. 🙂

    Jeg liker slike innlegg jeg, snurre 🙂
    ____________
    svar fra snurre
    Hæh ja dette var vel krøll i håret til et kreativt krapyl!
    Jeg syns og sånne innlegg er morsomme….mye morsommere ennn å remse opp en neve ferdige smykker, knegg…
    Perlene mine ser ikke ut i mørket, men de er jo ikke alene, de ligger i samla flokk i en organzapose og skal måle seg mot noen om et halvt år… Tsjekkerne hadde jo knep med å få dem runde. Mitt verste problem var at de fikk svære tupper ved hulla eller de begynte å sige så mye at de dryppet… Og at jeg var for tidlig ute når jeg skulle klemme dem flate så de ble rektangulærfirkansaorganiske istedet for puter…..

  11. Kommer tilbake i morgen å leser, nå er det natt her.
    Sove godt da.
    Natti natt.
    klem. 🙂
    __________
    svar fra snurre
    Nå er det god morgen her 🙂 En vakker dag til deg ErtaBerta 🙂 Det er bra du holder liv i bloggene, vi andre er for treige!

  12. Er nesten så jeg også må forsøke meg snart på dette. Men jeg har bare forsøkt med den lille brenneren min før. Og det ble begredelig…. for å si det mildt.

    Jeg får heller sitte å sikle på sidelinja, og følge med på hvordan det går på bloggen din fremover.

    Kjempeartig å se bilder i fra kurset. Og ett flott reisebrev. 🙂

    __________________
    svar fra snurre

    ..ja jeg forsøkte første gang med loddelampa, det ble jo bare tull med den lille flammen… Og nå har jeg brukt to år på å lære meg porselenet og fire år brukte jeg på sølvet, så nå må jeg kunne bruke et halvt år på å komme over bøygen for å få til dette og…
    Jeg vil i allefall lære meg å gjøre det skikkelig – det er ikke såååå mange som driver i Norge enda at vi ikke burde klare å lage en standard… det er iallefall frrrryktelig vanedannende, det riiiiver i fingra….

  13. Gooood Mooorgen, 🙂
    Rene Eventyret jo, ett perlende oppfriskende fargesprakendes og lærerikt innlegg dette.
    Og for ett fjell, fullt av perlestaver. Hvor ligger dette fjell. Fantastisk.
    Ønsker deg en riktig fin dag i solen.
    Og en god Uke.
    klem til deg. 🙂

    ______________
    svar fra snurre
    God kveld til deg og ErtaBerta!

    ..fjellet ligger langs en landevei i Tsjekkia, det er utrolig flott, lite og nusselig… og vakker natur og blomsterenger omkring! En reise verd!

  14. Nå har jeg også lest innlegget ditt flere ganger og hver gang tar jeg bare meg selv i å falle i staver over alle perlebildene…helt fantastisk tur dere har vært på….perler, flott natur…hva mer kan man ønske seg….kjempe gøy å se fra der de lager perler og å se dere i aksjon….ikke kast de første perlene dine, jeg har gjemt mine i en søt liten eske…moro å ta frem senere ja….se utviklinga…
    _____________
    svar fra snurre
    Hihi… vi MÅ jo ha litt moro i bloggeland og, her som det er nesten sjøldaua.

    neida, mesterstykkene skal bevares til senere bruk for skrekk og gru og pinlig fnising…

  15. Så interessant tur jeg har fått være med på nå. Så flotte bilder Snurremegrundt, – perler er vakkert, og så mange nydelige ting du har laget her på bloggen din!

    _________

    svar fra snurre

    Tusen takk stjernestråle! Ja det var en fin tur, men laaaang…
    Mulig man kan fange stjernestråler i glassperler 🙂 yiiha!

  16. Enda en gang WOW!!!!
    Jammen har dere fått mye ut av den turen ser det ut som.
    Skal bli kjekt å se perlene du skal trylle fram når du blir god i hånden din. For ikke å snakke om når du skal sette de sammen med det flotte påsselenet og sølvet du lager…;)
    Gleder meg i en fillehaug..;)

    __________

    svar fra snurre

    ER man på tur så ER man på tur, knegg…
    Ja vi fikk masse ut.. men ville jo hatt mye mer glass. Jeg klør i fingra her men mangler luuufttt…

Legg igjen en kommentar

