Konfirmasjon, konfirmering, bekreftelser, egenverd …


Konfirmasjon, det betyr visst bekreftelse. Nå har jeg ikke vært gjennom ritualet selv, jeg vrei meg unna, men mange velger denne bekreftelsen idag. Er det gavene tro.. eller troen ..?

Nå skal jeg heller konfirmere litt smykkelaging her istedet … hehe.. *evil grin*…

Det krever litt tenking når man er på diverse stadier i livet.. HVOR går jeg… ? Fjortissene skal lissom tenke på å velge yrke også… ER ikke det litt tidlig… jeg ville aldri spurte en fjrotiss om han ville vært yrkesretlederen min. Jeg begynte å lage smykker av eplekjerner og skyttetråd da jeg var 13. Da jeg var 16 klarte jeg på 26 forsøket å få en lærlingplass. Av de 13 som gikk yrkesskolens gullsmedlinje det året jeg gikk der, tok 3 svennebrev….. jeg var en av dem.

Ventepose på glassperler..MOAHAHAHAHAHAH! *headbang!*

Det er masse år siden jeg tok mitt svennebrev – 1 1976.  Jeg falt ut av faget i 79, og har ikke gjort noe før jeg for et par år siden begynte å klø i fingrene, og ØVE OG ØVE MEG OPP IGJEN for å få tilbake den gamle kunnskapen. Et filigransstykke bestående av 1100 små deler loddet sammen var svennestykket dengang, ei bolesølje. Sånn er det ikke lengre, byråkratene ahr ødelagt utdannelsen og i fjor STRØK SAMTLIGE PÅ GULLSMEDLINJEN da de skulle ta eksamen etter to år. Fordømte byråkrater….

Det er viktig med øvelse.  Og selvkritikk, og tid.

Det er de de ikke får, de unge som vil lære et yrkesfag idag.. snekkere sølvsmeder, gullsmeder, elektrikere, keramikere…, med de reformene  vi har hatt i skoleverket …. og de er totalt ubrukelige i yrkeslivet etter to år på en skolebenk. Alt var bedre før, det var fire år…  og antakelig hadde man laget ti tusen smykker før man fikk ta svennebrev.

Derfor lager jeg med vilje MYE enkle ting for å øve opp fingrene mine igjen.

Lite smykkelaging her for tida altså…. men litt blir det.. innimellom. Det ligger noe i poser halvferdig og venter på at jeg skal LÆRE å lage glassperler… HAHA, optimist, nå har jeg herjet med porselenet i to år. Rotet litt i et hjørne av et stort fag, keramikerfaget… som også er en treårig utdannelse. Mange er fornøyd med å strikke etter oppskrift, og tre perler uendelig på en snor… henglse ferdigkjøpte deler… helt greit for dem det, jeg snakker ikke til dem her og nå – dem for det – .. jeg snakker til dem som har SUGET og kløen i fingrene, og lysta…og vet at de kan mer!!!!

SÅ det ble litt i påsketida….. konfirmering for guttebasser og sånt her.  Jeg syns det liggende 8-tallet – uendelighetssymbolet passer fint for konfirmanter. Hvorfor skal det alltid være tro, håp, kors… kjærlighet, de glemmer jo gleden?

Det er flere av smykkemakerne her inne som har gått LITT videre fra perler på en snor nå.. og roter i et hjørne av et stort fag med lange tradisjoner.  DET SYNS JEG ER UTROLIG BRA for resultatene blir så mye flottere – og det tar vare på gode tradisjoner, hobbyen blir mer interessant…

Litt lodding, litt hamring og litt forståelse av metallene. Veldig kjekt… ser dere her hvor enkelt det kan gjøres? Noen øsken, hamret, og et øsken saget opp annenhvert, og brettet ut, loddet, og hamret flatt. Pusse slipe, polere….

Altså—- det er mange ting som kan gjøres med veldig enkle midler!  Uten kunnskap blir resultatene deretter.. det er klart. Bruke riktig tråd, riktig materiale… teknikk…. Ingen blir profet etter første smykket. Det er utrolig masse rare øsken og snurrer ute og går, men MANGE AV DERE SMYKKEMAKERE ER BLITT KJEMPEFLINKE!!

Huuuurraaaa FOR DERE!

Jeg satt i to uker å smeltet kjørner (små sølvkuler) hver dag.. da jeg ble lærling. jEG VAR LÆRLING I TRE ÅR, og skoet et år. Man saget i skrod, klippet i skrot, fikk vri noen øsken rette…. lodde dem… det gikk LANG tid før man fikk lage noe som kunne selges.

Montering fikk jeg etterhvert gjøre. Hengsle sammen, montere biter. DET er det 95% av smykkelagerne kalles å lage smykker. Det er jo bare den morsomme sistedelen.. alt arbeidet er jo ferdiggjort før.

Søt konfirmant… hmmm….

Mange kan lære mye av å øve, og fra bøker.. men et kurs, er GULL. Ofte er et kurs enda bedre etter at  man har prøvet seg frem en stund og feilet, for å gjøre et HOPP videre.

Idag har vi noe annet.. Youtube! DET er en gullgruve i læring det og!!!

Men mest av alt: Det kreves øvelse, selvkontroll, disiplin, selvkritikk…… og forståelse av smykker og bruken av dem….

Det gjelder bare å ikke gi seg…. skrotet kan man lage noe annet av.. skal lage et innlegg om det senere. Men jeg er så happy for at noen faktisk VIL lage skikkelige smykker at jeg håper å putte litt fagmoral inn i bakhodet deres også mens man holder på – med edle ting – som skal vare i generasjoner og pynte vakre kvinner og menn og vare lenge.

DEN er ikke bra nok nei! KLASK!

Jeg har LANGT igjen for å ta igjen de 25 åra jeg tulla vekk i reklamen for å bli en dyktig smed. Dit kommer jeg neppe, jeg er or gammel og stivfingra, hahhh….. men jeg deler gjerne masse kunnskap når det faller i god jord. DE DØENDE FAGENE ER VERNA OG BØR PLEIESog såes.

Det var så mye som ikke var LOV dengang jeg var lærling. Tre og lær var nærmes FY og man blanda ikke glassperler inn nei.. annet enn i bunadsølv. Det var masse fordommer… Men utrolig MYE fagkunnskap! Idag er det dessverre motsatt. Alt er lov og det er null fordommer og … fagkunnskapen går til pieces…

PUH!  Det er gøy å lage smykker. Det er gøy å kunne gjøre ting ejg ikke kunne før.. fordi jeg visste ikke det var mulig… Å få farger inn i smykker med porselen og glass! Hurra! Nå skal jeg lære å smelte glass på flamme..

…men det skal jo monteres inn i smykker og…

Derfor er det flott å øve på enkle ting. Trene fingerferdighet og lære å kjenne flammene, metallet, gassen, og reaksjonen på det hele i bruk. SÅ kan man tilegne seg enkle teknikker og sakte men sikkert…. blir dyktigere… med enkle midler.

Så får heller arvegodset komme senere når man er klar for det…. og man slipper å blir flau av å se det man har solgt om to år.

Filigranteknikken jeg lærte er gammel i Norge. Det finnes noen UTROLIG dyktige filigranarbeidere i Norge. Det sies at det tar 20 år!!! ØVE øve og øve!!! Vi har en egen teknikk som ikke er så vanlig andre steder i Nroge som er vokst frem fra bunadssølvet, og mange har ikke sansen for filigran i vanlige smykker fremdeles.. fordi det lissom er … bunad.

Men den er ikke urnorsk… Den har vandret fra India, via Tyrkia, over alpene og blitt med hanseatene til Norge. I gamle varekataloger kan man gjenkjenne en del modeller som vanlige smykker og handelsvare… ikke som bunadsølv. Sendere ble dette bunadsølv, som lokale sølvsmeder laget kopi av, og tilpasset effektiv bruk på de lokale kledebomene, senere kalt bunad og nasjonaldrakt…

Vikingstrikken er forresten veldig grei. Ikke den på snelle, eller StrikkeLise, men jeg lager dem på EN pinne. Den MÅ trekkes gjentatte ganger gjennom mindre og mindre hull i en trekloss for å bli jevn, og tromles godt og lenge.

Personlig syns jeg det er litt kul at smykket er flere i et.

Jeg har visst laget denne NESTEN lik tre ganger nå. Av og til sitter en modell som folk vil ha.

PUUUH! Ikke herm HELT etter disse da folkens, det liker jeg ikke… de er nemlig enkle å lage… er man en skapende sjel med kreative fingre BØR man også klare å finne sine egne uttrykk. Untatt dem som kopierer fra lærebok. DET er lærerikt…!!..  Lykke til!

– Sånn –

Nå blir det ikke mer innlegg her før det kommer reisebrev med klønete glassperler og hamstring av ymse relaterte objekter  🙂

*hoppe omkring* 🙂

ha en fin dag!

20 responses to “Konfirmasjon, konfirmering, bekreftelser, egenverd …

  1. Reiser du nå???? Jeg er spent på dine vegne, men du, før du går……….. Hva slags lodding skal jeg kjøpe? Har bestillt halvhard tråd og sølvplater ( ja, optimist) , men siden loddene kommer i 3 forskjellige hardhetsgrader så ble jeg usikker. Og du kos deg på turen og husk, hvis det kommer «tåke» på glasset, ikke bare orange, men slør, så er glasset brennt:(
    Ellers har jeg stor tro på dine evner, KOS DEG!!!!!!!!

    _________
    svar fra snurre

    Det spørs hva du skal lodde, du trenger vekt til filigran, halvhard til diverse andreloddinger, og har du bare en solid ring eller en krevende platelodding mot en annen plate… HARD… en tråd boret gjennom et hull etc.. halvhard.
    Det gjelder å tenke: Nå loddet jeg, så skal jeg lodde en gang til i nærheten, eller….. løser jeg opp slagloddet eller klarer jeg lodde unna. Regelen er vanligvis så hardt slaglodd du kan.. det er mest solid og har finest farge. Men det kan være lett å svi tynne tråder.
    Husk at alt metall du lodder blir mykt, så når du konstruerer smykket, ta hensyn til at det kan bøyes om ikke formen eller vekta fordeles eller har en solid bærer….

    Drar fredag morgen dah, REISESJUK-…. HVA MENTE DU NÅ??? … kursing neste onsdag…! Ellers er det berserkgang på perleshopping og glass-staver…
    Tiden får vise om jeg ahr talent for dette eller ikke… det blir vel litt som å male akvareller, man TRENGER ikke kunne tegne for å lage en akvarell, men har man glede i det og kan teknikken går det så bra så… jeg vet iallefall inni hodet mitt hva slags perler jeg trenger og vil ha… men om det inni hodet er relativt ambisiøst så må jeg ta Dr.Tid til hjelp… snakk med meg om et halvt år om jeg skjønte no, hahahahahahhahahaha

  2. Fantastisk innlegg du har laget her. Og så skal du ut i den store verden å lære mer om perler…..vi andre trodde jo ikke det var mulig for deg å lære mer innen dette faget….moooohahaha. Jeg er en av de som ØNSKER å lære mer, men tiden gir meg bare mulighet til å lage litt i ny og ne….og ikke så mye tid til videreutvikling på dette tidspunkt. Men kanskje til høsten…?? Håper og lengter!! Lykke til med ny læring, Snurre!! Vi gleder oss til å se resultatet:) God tur!! …..men hvor skal du??

    ____________________
    svar fra snurre
    Hehe man blir aldri utlært, hverken her eller der… i perler, metall, stein, søle.. whatever…
    Perler er jo noe av det første menneskene begynte å verdsette, fra de fant den første gråstein med hull, til de oppdaga at leire sintra når den ble varm i bålet, og sand smelta og ble vakkert glass…

    HUMPFR..
    Jeg liker ikke uttrykket har ikke tid, det handler om å GI seg tid, og prioritere. Jeg har slutta å være JA-menneske – en tung prosess – til fordel for meg selv, resultatet er jo at man får sin egen tid tilbake, og andre kan «har ikke tid» med sine egne greier, jeg gjør det IKKE for dem… De sier forresten ikke takk engang, de bare suger.
    Dessuten har noen lært meg at det man gjør skal være gledesfyllt…
    Jeg skal til Tsjekkia, aka Perlehimmelen, MIDT i smørøyet, eller gasskoka, der det er 400 glassbedrifter.. der skal jeg pelle glassperler, glasstenger.. OG kurses i perlelaging..elementært. Noen drar til Tenerife og ligger på rygg i to uker – shopper galematja sydengreier, og spiser dyre middager hver kveld.. andre velger… morotur.. MOOOAHAHAHHAHA… skjønner???

    Ta tida di tilbake perleriet! Det er ditt liv, ikke disse som river i alle armene dine…

  3. Jeg liker disse innleggene dine. De gir inspirasjon.

    Og jeg klør i fingrene etter å prøve meg på litt filigranliknende arbeid. Jeg har sittet og surret litt med noe liknende det hjerte dirr, med noen filigransnurrer oppå. Men jeg har ikke turt å prøve å lodde enda, for slikt lærte vi ikke på det korte nybegynnerkurset mitt.

    Jeg har halvhard loddetråd og halvhard loddepasta. Hva er best egnet? Læreren sa dere brukte et slags loddepulver for å lodde filigran……

    Åh….hvem skulle vel ikke sittet hjemme og øvet på slikt istedet for å være på jobb!!!!!!

    ______________________
    svar fra snurre
    Takk for det Mette 🙂
    Takker og takker Mette 🙂

    Nybegynnerkursene lager vel ikke så mye filigran, om de ikke er spesialisert.. det spørs på læreren.. men filigran er vel det som har overlevd og vokst innefor faget siden bunadboomen tok av for noen år siden… (selv om MENGDER dessverre støpes som flaskekorker..)… . Gullsmedfaget hadde i sin tid 7 grener man kunne ta svennebrev i – og den ene kunne knapt den andre. Jeg kan hverken gravere eller slå opp pokaler eller lage diamantringer med ørten små krabbefatninger… jeg VET hvordan, men kan ikke.. Jeg er gullarbeider og filigranarbeider… med svennebrev i filigran.

    Det finnes noe som heter strøslaglodd. Det kan ikke brukes til alt, og IKKE til dette hjertet… det lager nemlig masse små blubber med smelta slaglodd på blank plate. Her har jeg på et vis blanda filigran og gullarbeid… Skal du lodde bare rosetter og snergler i tvinna og skrudd tråd uten blanke store flater kan du bruke strø… jeg liker det ikke… Jeg foretrekker tråd i ringer eller biter eller stikke det.

    Når du skal lodde en slik, må du bruke et fluss / loddepasta som IKKE bobler for mye opp og flytter alt opp i lufta. Den gule væska gullarbeidere bruker duger ikke…
    Lodd først grunnlaget så du har noe som sitter før du tar resten. Lodd på et nettingunderlag så du får fordelt varmen skikkelig, varm HURTIG opp med stor flamme slik at alt flyter… ikke finfikle med liten flamme.. Så kan du finlodde smådetaljer senere.
    Når det er ferdig må det ligge over natta i vann for å suge ut all syre, og det må tørke i flere dager etter polering for å være sikker på at det ikke finnes fukt innimellom snerglene.. det blir svart om du putter med det MINSTE fukt i en pose…

  4. Haha, enig med Mette. Hvem har vel tid til å jobbe. Så mye annet man skulle ha gjort…

    Fantastisk innlegg og jeg kjenner motivasjonen til å lære mer, utvikle meg flomme over.

    Gleder meg til å se glassperlene dine, kommer sikekrt til å bli små kunstverk dem og:)

    Ta masse bilder av perleshoppinga så vi andre perlegale kan sikle litt og være grønne av sjalusi og drømme om våre egne turer til perleparadis. Kose dere masse da:)

    ____________
    *svar fra reisesjuk snurre*

    HÆ?
    *jeg har ikke vasket klær engang…*
    *hoppe rundt om kring*

  5. Innleggene dine gir meg fingerkløe.:) ..jeg synes det er så hærlig for de siste månedene har jeg lært så utrolig mye (takket være deg) enn på de tre-fire årene jeg har fikla med perler og sånn.
    Jeg har sittet hele påsken og surra og lekt meg med perler og sølvtråd…å få litt kunnskap om metall har jo åpna en hel ny verden. Jeg SKAL gå på det samme kurset Mette har gått på til høsten – det har jeg lovet meg selv:)
    I dag har jeg vært på sonderings tur til TESS og sett på hva de har å by på av gass, slanger og brenner- hodet…johoo det var en jungel og jeg må lese litt mere på nett tror jeg før jeg bestemmer meg for om jeg skal gå for noe der eller en hothead…
    Kos deg kjempe masse i glassets-by…jeg gleder meg til du begynner å grille perler…og til å se ALT hva du har hamstra med deg….IKKE GLEM KAMERAET:)
    God tur:)

    ______________
    svar fra snurre
    Fingerkløe? Smitter jeg??? Herregud, pest, virus, dilladisjuka, man får perlefeber, nei..eh…

    Du gjør lurt i å kjøpe skikkelig loddepistol fra Grenland eller en på eBay – en som selger en skikkelig for sølvarbeid. De store grove er ikke gode… Tess er ikke de flinkeste til annet enn slanger og koblinger, og jeg datt nesten bakover av prisene deres også. Det er standard løsninger så biltema har og, rimelig. De ahr ikke lov å selge no dårlig.

    GLemme kamera??? Det er feil på det jeg får en flekk på alle bildene, jeg må sikte skjeivt, og det skal jeg lissom gjøre med perlefeber??? HÆ??? STØNN.

  6. Ps Likte innmari godt det søte konfirmasjons smykket ditt….rosa hjerter – skikkelig «nussebulle»..hihi
    ____________
    svar fra snurre
    HUMPFR.. enda det er mindre og enda mer nussebullete enn det ser ut på bilde…HUH….
    KLASK!

  7. For et utrolig flott innlegg. Jeg blir i godt humør av å lese dette. Og inspirert. Til å kanskje prøve snurring igjen. Det er over ett år siden sist. Jeg slipper jo å buke metall i det hele tatt med seedbeadsene, men det hadde kanskje vært fint å variert litt…

    Jeg er svak for vikingstrikken din. Elsker det smykke du har laget med blotningskors.
    Sølvsmed….jeg hadde en drøm om å utdanne meg til det en gang. Men det ble et annet kunstfag i stedet 😉
    Filigransarbeid er nydelig, håper du fortsetter å lage det.
    ____
    svar fra snurre
    hva tok du??
    Jeg skjønte at man ikke kunne leve av det uten å sitte i serieproduksjon og slipe støp og montere voks.. ELLER reparere. DER havna jeg. Det er drepende kjedelig på sikt.
    vikingstrikk er jo dritenkelt – men må etterbehandles..enkelt det og… døh – lag rør av seedbeads og monter biter av dem annenhver.. tøft!!

  8. Ja perlefeber er en skummel sykdom har jeg hørt, man blir visst ikke riktig kvitt den noen gang og senskadene er mange…
    Jeg må skuffe deg litt, for jeg var ikke ute etter loddepistol…men for å se hva de hadde av slanger og sånn til enten en hothead brenner eller for å se hva de hadde…men jeg må innrømme at jeg kapitulerte litt fordi det var så mange forskjellige løsninger, brenner hodet, systemer og hva de nå kalte det…jeg var ute etter å sondere priser…men tror at når jeg en dag tar meg sammen til å handle det så blir det en hothead med full pakke fra utlandet…

    ________________
    svar fra snurre
    hahahahahahhahahahahaha jeg tror jeg hadde den første glassperledillaen da jeg var 14 og tok bussen 2,5 mil for å kjøpe perler… Den forsvant med fordommene i sølvsmedfaget, men kom tilbake med smell og klask 30 år senere…. uhelbredelig er det altså – antakelig.

    Jeg fant og ut at perlebrennere og alt annet utstyr bør man skaffe utenlands – men OBPPPSSSS på koblinga til gassdunken, den kan være annerledes. Men den dingsten koster altså 179 kr på Biltema, har en sånn på gass-grill…

  9. Knallbra innlegg, Snurre!!

    Kjenner det klør i fingrene igjen. Har begynt så vidt igjen. Får få ut finger’n og ta bilder av det jeg har gjort til nå da. Så at jeg ikke hadde lagt ut noe nytt smykke på o-o-o Perler for svin o-o-o siden september i fjor… Iiiiiikkk!!! Det er lenge siden det..

    Har så lyst til å begynnt med noe nytt. Står og vipper mellom sølv eller glass nå. Får se om jeg har krefter og ikke minst råd, til et sølvkurs denne sommeren. Har en hjemmeside under konstruksjon. Trenger litt hjelp til å få den ut på nettet.. Har glemt hvordan jeg gjør sånt..

    :o)

    ________
    svar fra snurre
    Hun perler!!
    Jeg skal glasse… hurra… jeg kjøpte glass før søla men ble jo fanga og kidnappa og satte meg helt fast og ble hekta… Nå vil jeg ha mer… lys og farge… GLASS på flamme.

    Det var da endelig at du er i ferd med å bli bra igjen. Når alt kommer til alt er det KUN vi selv som kan løfte oss selv på beina igjen.. tru meg – jeg har sett veggen. man søte vekk veldig mye positiv tenking og glede ved å fokusere på det vonde.. men det er vel og en prosess man må tygge seg gjennom

    Last ned core ftp, legg inn adressa og overfør filer som om det skulle være mellom dine egne harddisker. Jeg kan gi møøe rare tips om metall og smykker… Men sånt hjelper jeg altså IKKE folk med, da skriver jeg regning med høygaffel og ond høy stemme…. jeg svidde meg ut på sånt…. og verdsetter kunnskapen mot å passe på meg selv… siden det gir meg mat og glass og nye perler…hehe….

  10. Det ble musikk på meg.
    ______
    svar fra snurre
    Det er også kunst, det er et modig valg – og det spiller på mange strenger… men med mindre du synger kan du jo ikke perle samtidig, hohohoh!!

  11. …. jeg bare vrir meg i missunnelse, – eller det heter vel «glede på dine vegne»… 🙂 Det høres ut som en drømmetur Smurre!! KOZ dæ!! 🙂
    og selvfølgelig: Flott Inlegg, til inspirasjon (og ettertanke) fra deg!! 🙂 GOD TUR, vi venter spent på en kikk i Snurres glassperler og håååååper på noen fine ReiserapportBilder, etterhvert 🙂

    _______
    svar fra surresmurresnurre
    NEI… misunnelse..?? Pøh – jassågitt, du får bli med på tur engang da, vi får leie en buss med henger og dra nedover i samla flokk. Når vi kommer hjem kan vi beperle ytterveggene våre, for begrensning finnes det vel ikke..moahahahaha!!!

    Get inspired!!!! 🙂
    🙂

  12. Åh. glemte helt å ønske deg god tur. Kos deg masse!!!
    ___________
    svar fra snurre
    Å tusen takk. Du skal tro vi skal kose oss…. Nå vet du hvor microperlene kommer fra.
    Vi skal på verdens største seedbeadfabrikk…….og kjøpe glass-stenger.
    Fabrikken er på størrelse med et norsk boligblokkområde…..

  13. Flott og inspirerende innlegg 🙂 Det gir meg også inspirasjon til å strekke meg enda litt lengre 😀

    Ang lodding av filigranroser, skal man ha så mye lodd at hele rosa blir dekket av loddesølv på undersia ? Jeg har ikke sånn slaglodd plate, jeg har bare lodde wire, jeg kjører den flat i rulla og klipper opp i små biter. De er vanskelig å plassere…

    Håper du får en flott tur til glassperlenes land. Kos deg, og drikk ett glass vin for meg også *s*

    ___________
    svar fra snurre
    Det heter ikke lodde wire, det heter slaglodd!
    Det heter ikke loddesølv, det heter slaglodd!

    Du bør få fatt i litt plateslaglodd, det tynneste du kan få fatt i. KAR på hamar har du må da få lov å kjøpe 50 gram… Spør Grenland, men den jeg kjøpte der var for tykk. Må valses.
    Tråd bruker du til å stikke slaglodd, det krever litt øvelse.
    Husk selvkritikken, KILL your darlings, når du sliter med å få til noe og det ikke VIL, kast istedet for å lage noe flikkverk. Begynn på nytt.

    Det er lite vin i perlehimmelen hehe, men de OPPFANT pilsen…
    Programmet er klart.

    Og deilig vår der nede!

  14. For et flott innlegg, Snurre!
    Men jeg blir litt trist og når jeg tenker på håndtverket som er i ferd med å dø ut.
    Det MÅ ikke skje!
    Jeg blei litt trist når jeg leste artikkelen om samtlige gullsmedstudenter som strøyk. Det gir ikke mye håp om at det er noe en kan satse på etterhvert.
    Sitter her med teoretisk utdanning og angrer på at jeg ikke satset på noe mer praktisk. Det er alright nok å sitte å taste på en datamaskin, men egentlig ganske kjedelig.
    Men jeg måtte smile litt av det der med å rote litt i et hjørne av et stort område. For det er veldig beskrivende. Hver gang jeg lærer noe nytt dukker 10 nye spørsmål opp.
    Apropos spørsmål… 😉 Du nevnte på noe med å oksidere og sette inn noe kobber med bivoks. Har søkt litt på nett, men ikke blitt helt klok. Hva slags bivoks skal jeg bruke. Sånn klump som brukes til å vokse garn, eller noe på boks. Og hvorfor? Er det fordi kobberet farger av på huden eller har det noe med oksideringen å gjøre eller er det rett og slett for å få det blankt? Behandler du sølv med noe når du har oksidert det? (har kjøpt en liten butt med svovellever og tenkte teste litt på kobber først).
    Ferien din høres forresten helt konge ut! Ha det gøy! Lær masse! Og vis oss hvor flink du har blitt når du kommer hjem 🙂 (kanskje dukker det til og med oppdateringer underveis? 😉

    __________________
    svar fra snurre
    Ja stakkars deg, du sitter i det samme jeg satt i i 21 år… jeg begynte på mac i 94… men begynte med grafisk og reklame og dekor i 1980…
    Sølvsmedutdannelsen fikk jeg beskjed av en yrkesrettleder at jeg MÅTTE ta vare på, den er vanskeligere å få enn å bli både lege og advokat. Det utdannes SVÆRT få i året. Og at de strøk er ene og alene de byråkratiske idiotenes skyld som ikke skjønner at håndverk må læres, ikke leses på noen få verkstedtimer i uka. Metallurgien kan man vel pugge men ikke praksisen og erfaringen. Reform94 har ødelagt mange mange små fag.
    …men lønna er og elendig… og hvem vil ansette en som har noen få undervisningstimer på skolen og laget knappe 50 smykker til full lønn.. det er det ikke økonomi til andre steder enn å montere voks og polere støp.

    Vanlig bivoks, ha litt på tøybørsten til dremelen, eller løs i kokende vann og dypp smykket… poler godt.
    Det er på kobber for at kobberet ikke skal bli brunt og fælt på noen dager. Det sparer litt av den fine sorte oksyderinga. Gammeldags svovellever håer jeg ikke du har kjøpt, det lønner seg å kjøpe mer stabil oksyderingsvækekonsentrat hos Grenland. SKRU på korken skikkelig…stå mørkt. Varer i tusen år, bland kun et kvart yoghurtbeger.

    NÅ drar jeg etter å ha skrubba tanna!
    *vinke til bloggen, ha det moro, fyll opp med fine innlegg, jeg skal nok sjekke innom dere!*

  15. her var det mye flott som vanlig:)
    utrolig mye arbeid bak disse smykkee .elsker dette oksiderte:)
    her styres det på prøver å laste ned protoshop som prøve ,holder på med et nytt prosjekt:)

    blir helt gal ,,,håper jeg får det til 🙂

  16. PLING!! Hehe DET er lenge siden det!! :0)

    _____________
    svar fra snurre

    TRÆIGING!

  17. Nyyydelige saker du lager! Det er ingen som dømmer så hardt som en selv. Jeg er sikker på at det meste av det du kaster/smelter om. Ville andre skrytt opp i skyene. Men jeg skal ikke si noe mer om det, for jeg er akkurat likedan selv…

    _____________
    svar fra snurre

    …jeg syns ikke en god porsjon selvironi og selvkritikk skader noen jeg… knegg…
    Man skal jo se igjen tingene så det er ofte best å destruere så det holder, hoho!

  18. *forsøker å lege sine såre fingre*
    Trolldama har fått meg til å prøve meg på vikingstrikk….

    Dette var virkelig noe man får hard hud på fingrene av, trekke den sølvtråden så mange ganger ganske stramt rundt den stakkars pinnen….
    _______________

    svar fra snurre
    Vikingstrikk er vakkert når det er skikkelig gjort…. og etterbehandlet.
    Hm…. hardt??…Jeg har arbeidsnever, damefingre har ingen som seriøst vil jobbe som kunstner eller smed… og det der er ikke så ille. Da bruker du for hard tråd. Eller for tykk tråd.

  19. Heisann!

    Snubla over sida di i dag, i jakt på sider om glassperler.
    Og GOSH så mye flott du har laget!!! Blir jo helt ør her! 🙂

    Er selv utdanna Gullsmed 😀 Var en av de heldige som sto på Svenneprøva i fjor!!
    Klarte å karre til meg en lærling plass etter året på skolen, og er virkelig glad for det 🙂 Selv om 2 år egentlig går altfor fort, og man ikke er i nærheten av å få med seg det viktigste i faget engang!
    Det er det som er så fasinerende, man kan jo egentlig aldri bli utlært! Dukker opp noe nytt noe overalt!

    Jeg har tittet på det å lage egne glassperler ei god stunn nå, og har SÅ utrolig lyst til å prøve det ut! (Får jo ikke akkurat noe mindre lyst etter at jeg har sett alt det flotte du har laget!)
    Men syns det er vanskelig å finne metoder og butikker med utstyr. Tid har jeg nok av, så kan nok hende jeg tørr prøve meg etterhvert 🙂

    Skal absolutt følge med på arbeidene dine!
    Masse flott, dette må du fortsette med!! 🙂

    MVH Malin Linéa 😉
    __________________
    svar fra Lise

    … så kjekt å ha klart svennebrevet! Gratulerer! Det er utrolig mange som ikke kommer seg gjennom fordi det er aaaaaaaaaltfor lite tid å lage noe.
    Selv om jeg syns utdannelsen er utrolig kappa… vi hadde fire år, tre års praksis og et års skole.

    Glass er gøy, inngangbiletten er en del om man vil ha resultat uten å slite for mye, men..akk… fingerkløe er en ILLE sjukdom.. den slutter ikke uansett.
    Du finner meg på Facebook som Trollsmed.

  20. Finner mange upolerte perler med mer gnist enn luster… i innlegget om filigran. Artig skrevet.

Legg igjen en kommentar

