Genmanipulert mat, og ondsinnet bedriftsskultur hos amerikanske gigantfirma


I ettermiddag ble jeg sittende med åpen munn og hakeslipp å se på en dokumentar på NRK2. Det omhandlet genmanipulering av maten vår, grønnsaker, korn, mais, kjøtt…. Vel.. de fleste vet jo at det er mye rart i maten.. og har sett de belgiske kyrne som ikke kan gå fordi de skal bli biffer…..

men denne filmen… Det var sjokkerende informasjon om sleipt grådig amerikansk forskning og næring.  Jeg anbefale ALLE alle alle. .. som bryr seg om hva de eter og hva vi skal leve av og med i fremtiden….  gå på nett å se denne filmen.

http://video.google.com/videoplay?docid=4343232132600238289q=The%20World%20According%20to%20Monsanto&hl=en

En snutt på 30 min…. Der kan du se hele…. Eller en del.

DER ligger den bitvis på youtube.

Litt introduksjon:

http://video.google.com/googleplayer.swf?docid=4343232132600238289&hl=en&fs=true

Les litt her og

http://www.oikos.no/newsread/news.asp?docid=10618

  • Bedrifter som lager ugressgift EIER også genetisk manipulert frø som selges over hele verden.
  • Bønder får ikke lengre lov å samle egne frø.. ofte er ikke egne frø spiredyktige fordi genmanipulerte frø er endret.
  • Lokale småbønder i fattige land blir lurt til å kjøpe disse frøene og dyrke under firmaenes forutsetninger. I områder er det 80% genmanipulert mat. Det sies at det ikke skal være nødvendig å sprøyte mot ugress, men det må de… MED firmaenes midler.
  • Disse respektløse firmaene sniker omkring i bøndenes åkre og tar prøver go saksøker folk som de mener har samlet egne frø eller har fått dem av andre. De saksøker bønder og familier til konkurs og døden, og truer bønder til å sladre på hverandre slik at miljø og tillit blir ødelagt i bygder og byer. Det er knapt mulig å oppdrive normale rene frø i områder.
  • I et område i India hadde 600 bønder begått selvmord fordi de hadde skaffet seg så mye gjeld fordi de MÅTTE kjøpe disse frøene, vanlige er ikke å oppdrive.
  • I Paraguay kaller de det «grønne ørkener*- KUN et slags dyrka planter, industrielt – .. der lokale bønder presses vekk med sprøyting og millioner av kvadratmeter med sære planter som tåler gift, mens de LOKALE artene ikke tåler det.. og de lokale bøndenes planter dør. Ender høner og gjess dør av gifta. Ungene har utslett. Familiens egne grønnsaker drø fordi det sprøytes helt inntil.
  • I Mexico spres disse genmanipulerte artene med pollen, og misfostermais og misfosterbønner vokser opp. De er ikke formeringsdyktige og tåler ikke vanlige insekter og ugress. De lokale artene fortrenges og avlingene krymper.
  • Det er funnet mengder med farlige stoffer i melk, av genmanipulerte kyr. De bruker retorikk, ord for å hindre informasjon å komme på emballasjen. Ved å forvrenge sannheten til » antakelig ufarlig* istedet for potensielt farlig… f.eks.

Det er så mye mye mer… se filmen! Det er VIRKELIG lobbyisme og maktmisbruk på sitt mest respektløse, grådige og sjukeste!!! Det gjelder DEG!

Og jeg laget veggisarmbånd, og håper jeg får min egen lille mat-åker uten disse giftstoffene.. TENK alt vi ikke vet! TENK hva de gjør som de ikke opplyser oss om!

Tenk hva som skjer med oss, er det rart vi har unger med adhd, alle slags rare utslett, lærevansker og at vi har vondt overalt. Vi blir manipulert i hodet til å tro at dette er bra, men det er bare en FLIK av sannheten.

Vi MÅ ikke tåle så inderlig vel alt vi ikke vet og hva det såkalte styre og stell trer ned over hodet på oss!

10 responses to “Genmanipulert mat, og ondsinnet bedriftsskultur hos amerikanske gigantfirma

  1. Det er en kynisk og uetisk praksis, og det er all grunn til å ta det på stort alvor og gjøre hva som er mulig for å holde seg unna genmanipulert mat og mat som er fremstilt bare for rask profitt uten hensyn til de veldig alvorlige ringvirkningene.

    Dette er virkelig en oppfordring som fortjener mange lesere, og også at folk tar informasjonen på alvor og gjør noe med den.

    —————-
    Vi MÅ ikke tåle så inderlig vel alt vi ikke vet og hva det såkalte styre og stell trer ned over hodet på oss!
    ————-

    Helt enig!

    Flotte veggissmykker!

    (Og hjertelig takk for all praktisk hjelp og forklaringer om bilder. Det har betydd mye for meg. :-))

    Veldig godt femstjernes innlegg!
    ______________
    svar fra snurre
    Jeg fikk virkelig sjokk.. dette er jo ren 60tallspropaganda og overstyring og manglende respekt for mennesker.
    Grådighetskulturen har ingen grenser i enkelte miljøer. Denne dokumentaren var noe av det mest opprivende og grundige jeg ahr sett. ALLE kan innhe3nte dokumentasjonen på nett selv.

    Disse firmaene er virkelig ondskapens egen akse-. Måtte de spise sin egen genmanipulerte biff med tomat og hjernen falle ut!

  2. Ett veldig viktig innlegg, Om deg og meg og maten vår, nå pleier ikke jeg være lettskremt. men dette skremmer meg, og når jeg ser på de amerikanske og andre kvinner som ikke skjønner hvorfor de har lagt på seg så mye.. :O En Fyr sa til meg en gang. Han visste hvordan verden ville forgå :-O. » det er maten som til syvende og sist kverker oss, og jorden.»
    Jeg undrer. Det er lov å lure ikke sannt… De kunne ihvertfall Stempla den Gen-Maten. Men da ville vel ingen kjøpt den.
    Går for JA TIL Stempel av maten vår..
    Vi vil ikke ha Gen-Mat.
    Går å kjøper meg en trøstesjokolade. Jeg.
    Fem stjerner herfra til deg.
    _____________
    svar fra snurre

    DETTE er virkelig viktig, jeg blir helt skremt med tanke på hva vi egentlig får i oss. jeg tror jeg skal dyrke snittbønner i vinduskarmene og gulrøtter i blomkarsepottene!
    Takk for alle stjernene ertaberta 🙂

  3. Forresten det veggisArmbåndet var nydelig.
    Ett symbol på frisk og ren mat.
    Klem.

  4. Det verste snurre, er at vi blir lurt og bedratt på så MANGE andre områder i livet også. Jeg kan bare nevne legemiddelindustrien?

    TAKK for info – takk for spredning av info. Jeg bare konstaterer at jeg begynner å se matrixen klart og tydelig og sier NEI til mer bedrag!
    ___
    svar fra snurre

    Jeg følte meg som tilskuer til et propagandaprogram for Mordors krefter ellerno, jeg ble litt slått ut!
    TENK hva vi NÅ får i oss som vi ikke aner..
    Det er å håpe at alle disse greiene kommer til overflata så tydelig at vi alle ser dem og de faller sammen på sin egen urimelighet og forsvinner.

  5. PS: Veggis-smykkene er flotte! Kanskje du kan selge dem som protestsymboler mot genmanipulert mat? Er vel lov å fable? 😀
    _______
    svar fra snurre
    Siden det er kinesiske gulrøtter jeg ahr brukt kommer sikkert kineserne til å rappe ideen fortere enn svint!!! Og gad vite hva DE gjødsler rmed…..humppffrrr

  6. jeg har sett Soilent Green for mange år siden…..

    intet overrasker meg…..
    _____________
    svar fra snurre

    Men hva annet kan vi gjøre enn å være bevisste, og se OM vi finner noen merking, nekte å kjøpe.. og forlange klare regler og renhet i alt – så vi får mat og drykingsmetoder som ikke skader dyr og mennesker…

  7. næh.SØTT gulrotarmband.Huff,jeg jobber med økologisk mat og har gjennom jobbet lært veldig mye om hvor kynsik matbransjen er.Jeg spiser mye økolgisk and take nothing for granted når det gjelder amerikansk mat.Blir aldri sjokkert lengre for jeg VET og har lært massevis via jobben.Heinz ketschup er også genmanipulert.
    Gjenomm jobben har jeg vært aktiv i øko-vegetarmatklubb som retter fokus mot sunnhet,dyrenes rettigheter og reklamerer for vegetarisme.
    Er ikke 100% veggie selv for jeg spiser litt kjøtt,men hadde ikke hatt noe imot å være.En annen ting som folk ikke vet mye om,men som likefullt er nesten like ille er bomullsbransjen.Her er et innlegg jeg skrev for 1 år siden.DA var SKIKKELIG forbanna på industrien og vurderte å melde meg inn i framtiden i våre hender som har dette som en av hovedkampsakene.

    Bomull er en naurlig del av hverdagen vår. Klær, hyssing, våtservietter,sengetøy og pynteposer..du tenker ikke over det, og jeg skal ikke moralisere eller forlange at du endrer drastisk på dine vaner. Jeg er også en synder, men tenk litt over følgende:

    * De som jobber på bomullsplantasjene har direkte kontakt med stoffer som klor hver eneste dag. Enda mer alvorlig er det at støvet fra giftene spres med vinden og det fører til at mennesker risikerer å få strupekreft,lungesykdommer og blodsykdommer , matavlinger som slår feil og fødselsdefekter. Omtrent 7 000 000 rammes årlig og av dem dør ca 100 000.

    *Aralsjøen som var verdens 4 største innsjø er nå så og si tørket inn pga bomullsdyrking og det enorme den sluker av vann. Mange fiskesorter er utryddet. Den blomstrende fiskenæringen i omerådet finnes ikke lenger. Dette er en miljøkatastofe. Grunnen er bomullsproduksjon og økende etterpørsel etter bomullsvarer i takt med at klær blir billigere og billigere.

    *Bare i USA dør 67 millioner fugler hvert år av bomullsprøytemidler.25 prosent av verdens samlede bruk av insektmidler og 10 prosent av alle andre typer plantevernkjemikalier går til bomullsproduksjon

    *Enkelte av kjemikaliene som brukes i bomullsproduksjonen ble opprinnelig utviklet som nervegass under andre verdenskrig. Hver nordmann bruker mellom fire og fem ganger mer bomull enn verdensgjennomsnittet.

    Bomullsklær er billige, men det har detsverre sin pris.
    Den betaler ikke vi i Vest Europa.

    Kilder: Fremtiden i våre hender og alternativ.no
    ____
    svar fra snurre

    Akkurat akkuratt akkkkurattt.. ja.
    Og den eneste måten vi kan få dette under kontroll er å informere og informere! OG å ta det INN!!

  8. Huff! Jeg får litt vondt i magen av å lese slik 😦 , men jeg syns det er veldig bra du setter fokus på det!
    Har ikke fått sett filmen enda(sitter på jobb, og kan ikke ha på lyd her), men skal kikke på den hjemme.
    Det blir stadig vanskeligere å spise sunt, for ting som liksom skal være sunt viser seg å være utsatt for så mye rart at det blir ikke sunt likevel. Man må nesten dyrke selv, hvis man skal få til ting sånn ca. sunt, men så kommer den sure nedbøren og ødelegger det og. Og ikke har man plass til å dyrke alt selv heller. Ikke de fleste av oss i hvert fall. Det er ikke så lett.
    Så hva får man gjort egentlig?
    Vel.. et bra sted å begynne er å få folk bevisste på det slik som du gjør her 🙂
    Også litt positivt: jeg liker grønnsaksmykkene dine. De ser så glade og friske ut 🙂

    _____________
    svar fra snurre
    Det tok nok sin tid å se på skjermen… men OK… det er så mye at det gjør nok bedre å få det inn i doser. De kunne kjørt det programmet i ti små doser a la youtube som reprise reprise reprise…

    De gulrøttene er kinesiske..knegg… sunne?

  9. Jeg er målløs. Dette vitner om utrolig grådihet og korttenkthet.

    _____
    svar fra snurre

    GRUSOMT!

  10. Upsii…ser det er flaut mange skrivefeil jeg har gjort meg skyldig i. Det er bare jeg som taster feil i full fart uten å lese etterpå.Hvem skulle tro at den damen fikk 5 i både bokmål og nynorsk på videregående?

    _____
    svar fra snurre
    JEG kan vel tru det, knegg…

Legg igjen en kommentar

