Dragonfly


Jeg syns drageflyver – den engelske versjonen er mye morsommere enn den norske… øyenstikker.

Snurre liker ikke vinter! Værsjuk. Lengter etter sol og sommer og til og med surrende insekt!

Jeg har laget min versjon. Porselen, kobbertråd, glassperler…. Ikke akkurat et smykke siden jeg ikke er helt i smykkemodus for tida…

Kan jeg få kalle det et veggsmykke?

Ikke lett å se størrelsen i bloggen… men… dette bildet hjalp kanskje 🙂 ?

Først laget jeg porselensperlene den er satt sammen av..

Jeg ville så gjerne ha porselensvinger og. Men DET gikk ikke!

NEI, Tasha, du kan ikke spise det insektet der!

De ble altfor tunge og den så ikke ut til å ville fly….så det gikk som det pleier gå ! (…sender en vennlig tanke til Berngard og perle for den søte gode hammeren…)

Jeg er jo et uforbedrelig nattjobbemenneske.. det er noe med roen og stillheten …

Jeg lodda kobbertråden etter å ha fridd til vingene, og malte dem med gullmaling… vips ….

Forsøkte først med organza men det så billig ut.

Og når man våkner ser det sånn ut….  Hm. Hva har så DERE gjort i natt da?

Rota dere i hop??? Hm, jeg tok visst et bilde i halvmørket.. når de var stabla…

Det ble en del fikkel, men perlene er deilige….  Jeg laget kobber headpins og snurra i vei med glassperler og krystaller.

Gullet brenner jeg på tilslutt på 800 grader. Selve porselenet er brent på 1250.

Se det! Ferdig! To drageflyvere på ca en halv meter!

Det var en utfordring og en bestilling og jeg fikk egentlig prestasjonsangst…

..og dermed ble det to.

Øynene har jeg fyllt med flatback swarovskier.

… men det blir jo alltid biter til overs… og masse glassperler har jeg så ….

Skikkelig laaaangt.. og så fant jeg et ferdigkjøpt vingesett.

Da skjønte kanskje noen hvorfor jeg ikke var HELT i smykkemodus… 🙂

Sånn er det bare!

40 responses to “Dragonfly

  1. De er absolutt nydelige Snurre!!! Og smykket er råflott!!!! Det var på tide at våren kom til bloggen:)

    _______
    svar fra snurre
    Jeg tenkte jo å sette en oppi ei potteplante og ta bilde for å få litt grønt i bloggen … men potteplantene mine ser så tragiske ut at de minner lite om vår! Så det ble snøhvitt…haha..
    De ble litt røffe!

  2. Vakkert snurre. 🙂 «å Dragonfly, Ser de for meg i alle farger, der de flyr over enga på jakt etter mat, Alle blomstene og humlene. ååååååååååå, savne savne.
    Skulle bare en tur innom med litt varm kakao og ett knippe ved, jeg. så en har noe å varme seg på. :))
    Pssst:». tiden går jo såååå fort, Bare to uker nå så er vi på første vårdag. 1 Mars. Gleder meg…
    Sender deg varme tanker, og en god varm klem.
    Ha en nydelig dag. vennen.

    ____________

    Svar fra snurre
    ErtaBerta, den gamle primstaven sier at 22 februar begynner det å tine fra undersida! DET trengs!
    Om ikke annet.. vårkveld i mars.. skrev Inger Hagerup. Da MÅ det jo slippe taket…
    Jeg sier bare at je ghåper alle disse ukene med tæle har knekt de ekle snilene, for tæla er mye dypere enn 20 cm i allefall HER!
    kakao? Å høres deilig ut!

  3. Guldsmed kalles de på dansk…det er også et hyggeligere ord enn øyenstikkere:) Misunner deg som kan sitte oppe om natta og jobbe…må være deilig med den roen….

    ____________

    svar fra snurre
    Næææ heter det? Guldsmed ?? *hoppe opp og ned* DET visste jeg ikke, det er jo ..gull!!!
    Jeg ahr alltid jobba kreativt om nettene… 90% av akvarellene mine ahr blitt til etter halv 11 om kvelden. Da jeg var unge var jeg av de der ungene med lommelykt uten lov under dyna…hehe…

  4. De øyenstikkerne var virkelig fine! jeg liker godt hjertene du har også.

    Ha en fin søndag
    _____________
    svar fra snurre
    Takk tante prinsesse 🙂

    Nå sparer jeg herter til mars med tanke på Inger Hagerup.. og vårlengten er enda større!

  5. Hei Snurre.
    Visste du at øyenstikker heter libelle på tysk – det synes jeg også er et vakkert navn på en ganske vakker skapning. Og dine libeller er nydelige! Det var godt å se bilde av deg sammen med kreasjonene. Det var ellers vanskelig å forstå hvor STORE de faktisk er. Ikke i smykkehumør? Ja, ja – når du kommer opp med slike flotte kreasjoner så er du tilgitt. (Men jeg elsker smykkene dine, så ikke slutt med det.)
    ______
    svar fra snurre
    Nei… her dukker det ene flotte navnet opp etter det andre, … vi har visst det verste navnet i Norge. Men vi har jo også de små som vi kaller vann-nymfer.
    Niks ikke smykkehumør… jeg må ha mer lys innimellom perlene av porselen og akter å stikke nesa inn i en gassflamme sammen med en bunke glass-stenger… kjøpte noen, og skal fange mange flere i april…. så INGEN fare, jeg slsutter nok ikke. Men satt litt fast og da trenger jeg å skifte medium, elelr lage noe heeeeeelt annet.. malefingrene rykker også 🙂

    EH, det bildet var kanskje litt sckummelt, men jeg ER altså ganske skummel på en uheldig dag, bare spør gubben som tok bildet, knegg…

    BLOGGEN din??? Eh.. hvilken..har du en?… Hjemmesida di er lekker og masse NYDELIGE perler!

  6. Disse er bare helt råtøffe altså… sarte men røffe .. god kombinasjon syns jeg:)))
    ha en fin dag:))
    Mens vi venter på våren for nå er det bikkjekaldt, sååå kaldt at Leo liker ikke å gå tur:(( men noen ganger så må man:)

    _____________
    svar fra snurre

    Nå har vi nettopp kommet inn og Tasha ser ut som en dårlig styla pittpuddel med svære hvite baller rundt leggene.. ble visst ekkelt til slutt. Måtte hive henne i dusjen..kunne ikke vente på vår!
    Litt moto å lage annet enn smykker av perler og?

  7. Du er jo bare rå når det gjelder oppfinnsomhet Snurre.
    De er helt utrolig flotte disse Dragonflyene dine…er enig i at det er et bedre ord enn øyenstikker.. 😉
    Jeg bare digger farger, former og sammensteninger i disse to veggsmykkerne. 🙂
    Smykket var også dritstilig!!! 😀
    Lengter mot vår her også…heldigvis kan man se at det blir lysere og lysere for hver dag.. 😉

    Vet du hvordan jeg skal gjøre for å svare på kommentarer og ikke bare skrive egen kommentar i bloggen min..?? Ser at dine svar står under hver kommentar.. 😉

    ____________
    svar fra snurre
    ..eh.. kanskje jeg bare er litt gal i hodet og det lekker litt annakat?????????
    Og så har jeg ikke vett på å stoppe det…knegg…

    Når jeg svarer på kommentarer velger jeg å sette kommentarene på liste der du trykker på kommentarer.
    Så trykker jeg på nicket, da kan jeg redigere… skriver en strek, skriver svaret, og så markerer jeg det jeg skrev og setter svaret mitt kursiv, trykk på den i-èn.. og så trykker jeg lagre til høyre..den svarte firkanten . Fant ut at det ble litt klarere enn langt nedi…

  8. Dritkule!!!!!!!! Hvor får du det i fra? Jeg liker i alle fall «dragonfly» bedre enn øyenstikker. HAr storebror jeg:) Han stengte meg inne med en og fortalte meg hvorfor den hadde fått navnet sitt. Og godtroende som jeg er… Var:) Og jeg hopper ikke i høyet fordi det som stikker er edderkopper!?!?! Fint med storebrødre:) Men dine øyenstikkere hadde jeg kanskje ikke vært så redd:)
    ______________
    svar fra snurre

    HAHA jeg er hel sikker på at de storebrødrene passet rått på når lillesøster begynte å løpe etter gutter! da var det vel verre skremsler enn uskyldige små innsekt…? Eh… disse ble LITT scwære da…knegg…

    Det som stikker i høyet er STRÅ. Og er du skikkelig uheldig og har med mannfolk…så…..(nei glem det… nå er det leeenge siden vi hoppa i høyet..)

  9. Tøffe !!!

    Hvordan lager du forresten headpins i kopper, når jeg forsøker så bare smelter tråden altfor fort…. kanskje jeg ikke har riktig tråd ?

    ______
    svar fra snurre
    Hvis de smelter for fort bruker du antakelig for tynn tråd.
    MEN:
    Er du SIKKER på at det er kobber.. ren kobbertråd er ikke altfor lett å finne. Jeg har kjøpt min hos Ravstedhus i Danmark, gullsmedleverandør. Edeltek forhandler dem i Norge.
    En del «kobbertråd» fra ymse pandurolignende og blomsterbutikker SER ut som kobber – men er forkobret aluminium, den nærmest brenner. Det er en del med plastbelegg utenpå, det er en del rare miksa metaller. Og det er legert kobbersveisetråd på markedet, den er så hard at den blir bare en sving.

    Hold enden i det varmeste stedet i flammen og flytt den bakover så du ikke avkjøler direkte.
    Det blir «søkk» i dem fordi kobberet utvider seg så mye når det blir varmt, og krymper ved avkjøling. Det samme skjer med 925 sølv.

  10. Fyttikatta Trolla – disse ble vanvittig fine! Detaljene – gullet du har snirklet på hvert ledd – dæven – det er jo kunstverk ja! Er dette noe du skal lage flere av huh? Selge? Ville de kunne henges på veggen. 2 over senga – tenk så kult!

    Kanskje noen flortynne silkemalte vinger hadde vært noe i tillegg du? Blir sikkert smør på flæsk, men det slo meg her at det kunne blitt flott også. Er jeg tullete? :mrgreen:
    __________
    svar fra snurre

    Gull på hvert ledd??? Eh… vingene? Det er tråd fra rull som er snurra. Og så lodda jeg det.. og malte … og det på perlene er malt…
    Jeg forsøkte organza, men det ble ikke gjennomsiktig nok og det ble ikke fint der jeg festet det til metallet som skulle holde vingene stive nok. Det er så tynt at det syns så godt der det er sydd, og lim så ikke fint ut. Selve kreket ble lissom borte… så jeg gav opp etter forsøk med gullfarget og lys gråhvit gjennomsiktig.

    …. men de kan godt henge på veggen fordet altså!!!!
    ..hehe… jeg har forresten laga masse andre flyvende greier.. nemlig engler.. mens jeg var i vingemodus!

  11. Pling!
    Wow! Disse var utrolig flotte! 🙂
    Syns nå det er arti med noe nytt, spennende og kreativt jeg da, selv om det mases og mases om tradisjonelle smykker. Kall det veggsmykker, vinterpinnesmykker eller hva du vil. Flotte ser de ut uansett!
    Og jammen hadde det sniki seg med et tradisjonellt smykke og gitt 🙂
    Den gullgreia du bruker, hva er det egentlig? Noe slags porselensmalingtingeling?
    De kroppene gav meg forresten en ide.. bjeller i smykkene! Plinge-linge-ling!
    Har lenge hatt en forkjærlighet for libeller selv jeg(«oppdaga» dem for mange år siden når jeg oppdaga art nouveau-stilen).
    Morsomt trollkjerringbilde 🙂 Jeg tror trollkjærringa har blitt gal! Må være vintern som tar på ;

    ____________

    Svar fra snurre
    Vi får jo ikke annen moro enn vi lager sjøl?? Vinterpinnesmykke…hm… Nå er det straks sevje ute i skogen, har du forsøkt å spikke smykker av vått tre og la det krympe??

    Gullet kjøper jeg fra hobbyimport, men WE har og. Det er et partre dråper seig brun olje i en flaske, 2 gram til ca 300 kr ellerno. Så må du ha tynner… Tynn pensel eller tegner, og brenne på 830 grader. Det finnes gull som du må polere etter at det er brent og, ganske fint, en annen glød og ikke fullt så blankt.

  12. Ååå vi lengter etter vår, sommer og sol…JA! Men jeg lengter ikke etter øyenstikkere….selv ikke om jeg kan kalle dem dragonfly…..jeg HATER de insektene…men din veggpynt, Snurre…..DEN digger jeg:)
    _____
    svar fra snurre
    Pøsj de bryr seg katta om folk! Ikkeno å være redd for! De er baaare flotte!

  13. Nyydelig! Både øyenstikkerne og smykket!

    ___
    svar fra snurre

    Takk og takk Lissie 🙂

  14. Fantastisk flott, snurre!
    Det er ikke vanskelig å se at du er en veldig dyktig og kreativ profesjonell designer.
    Det gir glede å se på bildene dine.

    Og er vel verdt en femstjernes….

    Ønsker deg en flott søndagskveld, med eller uten snø! 🙂

    _____
    svar fra snurre

    ..jeg er en trassig sjel med langt fremskreden fingerkløe starlett!
    Gir meg ikke når jeg skal ha til no lissom.. og jeg liker hverken oppskriftsbok eller hermesaker. så blir det bare sånn da!

    Tusen takk for stjernene 🙂

  15. Tøffinger! De der likte jeg… de ville vært fine på en tynn stang stappa oppi en stor blomsteroppsats…

    ____
    svar fra snurre

    Det må være solsikkeoppsats det da, for de er ganske svære… det bør jo stå i forhold, haha!

  16. Hei Snurre. Takk for ros. Jeg har link til bloggen (nyopprettet) fra nettsida mi.

    Kjempeflott hvis du begir deg inn i glassets fasinerende verden. Jeg ELSKER å jobbe med det rødglødende glasset. Og glass er så nyyydelig. Men jeg har blitt ganske så fortapt i dine porselens smykker også, så kanskje må jeg også utvide horisonten litt også….. Men jeg er ikke lei av glass ennå. Jeg skulle forresten gjerne vært sølvsmed, som deg. Det hadde gitt så mange muligheter. Du er en skikkelig tusenkunstner du!

    ___
    svar fra snurre
    ja det blir moro.. men det blir ikke før i april/mai… og jeg er ute etter å få lys inn i det tette porselenet… Nå har jeg kommet til det stadiet der jeg kikker på dem – og jeg har maaange.. og tenker..å nei..de må ha glass, og den må ha glass, og deee MÅÅ ha glass.. og så er jeg ikke happy med de ferdigkjøpte alene.

    fingerkløe kalles det1 knegg 🙂 men takk for fine ord likevel 🙂

  17. Så vakre de ble, de drageflygerne (enig, MYE finere enn øyenstikker)

    Har du sett sånne pare seg? De hekter seg sammen og blir rett og slett flyvende hjerter. Veldig vakkert
    🙂

    ____
    svar fra snurre

    Takk for det.. ja jeg så det på varme flotte sommerdager når jeg var barn. Det ER solskinn i slike..drageflyvere ! 🙂

  18. Nydelig!!!!!!!!!!!!!

    Dragonflies er ett av mine yndlings…..eh….motiv/dingser/insekter/duppeditt.
    Veldig fine, skjønner ikke helt hvordan du kommer på å lage noe sånt, men.
    Fargene var kjempefine, det er jammen mye inspirasjon i fargene på de ekte utgavene. De glinser.

    ____
    svar fra snurre
    og så finnes de i gult, turkis og orange!! ahaha!!! og noen pittesmå helt blanke…

  19. Råstilig 🙂 Kreativt og flott !
    ____
    svar fra snurre

    Takk 🙂

  20. De var virkelig stilige 🙂

    _________

    🙂 bzzzzzzzzzzzzzzzzzz— sommer sommer…snaaart… om noen måneder…

  21. disse øyenstikkerene var flotte ,de kan ligge i gardinene og surre.)gleder meg til å se glassperlene dine.)

    _____
    svar fra snurre
    Hm.. ligge.. tror de må henge i lufta eller monteres på pinne på vegg….
    Perlene blir det en stund til enda, jeg får søle i vei så godt jeg kan sålenge 🙂

  22. Trollsmed 😀
    Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal legge deg til som venn her. Er litt ny i bloggverden…
    _________________

    svar fra snurre
    kjekt at du har kommet inn her miriel!
    Du finner sikkert noe av interesse.. og nå er du venn 🙂

  23. Fantastisk. Så flink du er!

    Disse insektene likte jeg veldig godt!
    🙂

    ____
    svar fra snurre

    Er du sikker på at det egentlig ikke er skikkelig svære drager… hvis jeg er ei trollkjerring kan jeg være stor som et fjell… :-)))))) Takk lillevanilje 🙂

  24. Har bare en kommentar: dægger’n! Hvilken skaperglede!
    De var helt utrolig nydelige:-)

    Hilsen Englepus

    _______________
    svar fra snurre

    🙂
    fingerkløe!

  25. Dette var jommen flott, Snurre! Du er kjempeflink, altså! Det må være artig å se kunstverket vokse fram under fingrene på deg! 😀

    Ha ei goood natt!

    _____________________
    svar fra snurre
    Nå er det en snøfyllt morgen, en vennlig vårlig tanke sendes til deg der nede med de første blomstene 🙂
    Takk mairmog 🙂

  26. Øyenstikkerene var utrolig kule 😀
    Og mye større enn jeg først trodde, jeg syns de så bittesmå ut. Men de var jo kjempestore:D

    ____
    svar fra snurre
    sckumlestore, hehe.. Jeg tror nok jeg bør lage dem mindre om jeg lager flere…

  27. Fantastisk flotte 😀
    Du må ha en fabelaktig tolmodighet og ikke minst har du funnet de lekreste fargekombinasjonene 🙂

    ___
    svar fra snurre
    Ja jeg tror faktisk jeg er relativt tålmodig.. når det gjelder å pusle – men ellers…OOOOH…..

  28. puff, The Magic Dragon.. het det en gang….

    dette ser ikke ut som puff …. mer magic…..

    mye arbeid her, snurre…..

    __________________
    svar fra snurre

    Kanskje det er flyvende magikere????

  29. Hvor i huleste tar du fantasien fra???????MEGA lekre dyr,selv o jeg hater insekter synes jeg duisse ble fine.

    _____________
    svar fra snurre
    ææææh.. fantasi?? ER de ikke sånn da?
    Kanskje man skulle lage dem i glassrør… blåste glassrør.. GUUU ko kuuuult!

  30. heeeerlige:)
    ____________________
    SVAR FRA SNURRE

    Takk pipetone :-)))

  31. jeg er imponert! Jeg har kost meg lenge med å studere alle detaljene.. ikke alt dette på bare en natt, vel? Vingene ble ordentlige morsomme med alle de snurrene, akkurat slik de bør være fra din hånd!

    _____
    svar fra snurre
    Jeg koste meg med å lage dem… Å nei.. jeg begynte på dem før jul og har fiklet litt nå og da. Og vingene har jo vært gjennom noen brenn, vent, vent ikke brenn..osv.. 🙂 Takk carpe 🙂

  32. utrolig lekre øyenstikkere! imponert og drysser noen stjerner over innlegget ditt : )
    ________________

    svar fra snurre
    Alltid kjekt med nye stjerner, forresten så er du en på ditt vis selv og 🙂

  33. Så utrolig nydelige øyenstikkere!!!!
    Vakre er de, og er nok nydelige på den rette veggen:)

    _____
    svar fra snurre
    De ser lissom ikke fullt så store ut på veggen når de får en pinne å klore seg fat si. Takk Ilmy .-)

  34. oi så flotte!Og gigantiske!!hehe
    Disse var utrolig imponerende snurre:D
    Man vet liksom aldri helt hva du kan finne på.hehe
    _______
    svar fra snurre

    OPPPPS.. ikke vite..knegg.. men man blir litt lei av å bare lage smykker og jeg har bare andre ting i hodet.. Og sparer porselensperler til jeg får glass… de blir neppe brukbare før uti slutten av MAI!

  35. wow disse er digg, elsker øyenstikker de er så smukke, vi har en del av dem ved campingvongen og gutternen mine gjør et hæderlig forsøk på å fange dem men de er for raske…De er en av de få insikter som jeg synes er pæne

    _____________
    svar fra snurre
    Jeg husker det var sånne mengder der jeg vokste opp som barn, spesielt de små turkise var fine. De digre gule var vi litt redd. Men det er noen utrolig facinerende insekter, og nå har jeg jo fått masse navn på dem necover kommentarene. Har fått litt lyst å lage noen litt mindre.

  36. endelig klarte jeg å legge inn bilder:):)
    plingeling
    _______
    svar fra snurre

    *løpe og se* Det er nå bra dere endelig begynner å reise dere opp igjen 🙂

  37. Nydelig! Liker dine Dragonfly skapelser! 🙂
    __________
    svar fra snurre
    Takk Cezanne

  38. søte!!!! Vinduspynt?

  39. Inspirerede som alltid, vi trenger å tenke på annet enn den f….. snøen som nå når opp til spisestuevinduet. Veldig lekre og delikate, flotte farger.
    Det er en kar på Kongsberg som har laget insektskulpturer i ståltråd og keramikk.(ei stund siden jeg så dem nå) Han er også «spesialist» på pussige tegninger/trykk av elger. Nils Skare.

    _______________
    svar fra snurre

    SNØ?, den smelter pinadø fort her nå altså, knegg….
    Jeg mååå jo bare lage rare greier…av og til.. – men disse er jo morsomme! Jeg tok et søk og ser at han støper mye, skikkelig KUUUULE ting han lager!

  40. Likte begge men spesielt
    hun nektarfylte, haha !
    For et syn !
    Skulle ønske jeg hadde en slik en
    Nydelige bilder med farver og proporsjoner
    som angir den faktiske formen

    _________
    svar fra snurre

    …Nå som det snart er sommer og det er klimaforandringer og kjemikalier og… og..
    .. nå forsøkte jeg å forklare HVA som kan komme ut av skogene midtsommers 🙂 hihi

Legg igjen en kommentar

