JA til slør for politikvinner!


Vi må da komme oss fremover og ikke være så fordømt snevre… .. det åpner for UANTE muligheter!

Er det for eksempel noen som har tenkt over hvor LEKRE stoffer det er i disse tørklærne? Politiet er jo ganske usynlig idag, med mørke triste farger og det er ikke så mange av dem vi ser.. så fine farger er velkommen i gatebildet! Men.. er disse tørklærne mote elelr religion eller kultur…? Det er jo ingen som er enige!

Selvfølgelig mener jeg at alle skal behandles likt, og at man skal ha respekt for tro og religiøse fordommer og fanatismer – uansett.

Menn og kvinner skal behandles likt. Hvorfor skal kvinner gå med skaut,  bør ikke da menn også bruke det? Å surre tøy rundt hodet kan til tider være både praktisk og morsomt. Turban kalles det av og til.

Det er jo mange store og kjente menn og kvinner som har båret skaut og ikke minst… hatt?

En for alle, alle for en.

Jeg må bare få sagt at mange av disse plaggene balanserer mellom kultur og religion.

Men.. ÆRLIG TALT – HVORFOR SKAL DEN ENE UNNTAS NÅR DEN ANDRE FÅR LOV?

Nå er det ikke lenge siden setesdalsburkaen ble lansert med grask og bram..  Noen kompromisser må man tåle. Sjekk den hatten f.eks.. kombimodell.. … og brudeslør syns jeg nygifte kan få bruke.

Norske flagg som klesplagg er egentlig forbudt, men pytt… det er jo i politiet. Ellers har vi jo den preventive nonnemodellen.

OG de vakre tørklærne fra norske bunader.

Politifolk vil se utrolig stolte ut i fjærprakt, og mange andre av de uendelig kreative hodeplaggene som følge rmed religionene.

Våre egne bunadpløser er for eksempel fanatisk vakre, med nærmest aristokratiske mønstre.

Hodeplagg som synlig viser hvilken kultur et menneske tilhører er utrolig spennende…

Hva om f. eks innvandrere fra østen fikk hylle sin religion, fanatiske frankofile hobbymalere ansatt i politiet får bruke sin alpelue… osv. osv.. om noen skal ordne opp i demonstrasjoner uten å bli slått ned, eller vil jobbe undercover i miljøer,.. bare å iføre seg hodeplagg.  Og de politifolka som føler seg usikre som sjåfør bak rattet i en politibil, kan bruke..sixpence. Da VET jo alle hvordan man kan forholde seg til dem i trafikken?

Det er litt cowboypolitikk å gjøre ting lettere for den som tilsynelatende gauler høyest. Hvorfor ikke innføre rett til å bære en tradisjonell og kjønnsløs cowboyhatt i politiet? Mange kjenner til amerikanske filmer og lever seg HELT inn i kulturen.. HALLÅ sherriff!!???

Dersom dette tørklet på hodet nå innføres kan vi virkelig se frem til et mykere og mer folkelig politi som sender akkurat de signalene vi ønsker. ALLE kan finne sin politimann å identifisere seg med, uansett rase, tro eller livsstil.

Tenk, norske kvinner kan også bruke sine skaut og luer til uniformen! Lekkert og fargerikt!

Når vi er inne på det.. og likevel vil la NOEN velge… HVA I HELSIKE er gale med de luene politikvinner og venninner sitter i heimen og strikker og hekler?  Dessuten, nordmenn må OGSÅ få vise tilhørighet og tro på VÅRT EGET samfunns verdinormer…?

Mens jeg likevel er inne på norske hodeplagg… NISSELUE og topplue finnes i ymse former. Finnes det noe norskere??? Ærlig talt, DETTE mener jeg politifolk MÅ få bruke. .

De kan til og med tre noen av disse UTENPÅ de upraktiske hattene de bruker nå til dags. De er både kalde på øra og rare. Dessuten er det kaldt om vintern i Norge….

Pelslue? Eller hva med å legge hele reven, eller politihunden på hodet… Fuskepels er selvsagt for den som har moralske fordommer mot å drepe dyr og henge dem på kroppen.

Sommern er deilig i Norge. Om ikke alle liker den tradisjonelle kjedelige stråhatten… INGEN hatter er så morsomme og så lette å resirkulere som stråhatter! Ny hvert år!

Flosshatt er flott. Hvorfor skal kongen og prinskromsen ha monopol på dem 17mai for eksempel?

Noen hodeplagg KAN være upraktiske… men likevel… sydvest eller en ekte fiskelue av f.eks sild eller steinbit vil sende signaler om at JEG støtter norsk utkantnæring, se hva vi får til, og SE hvor stolte vi er av vår nasjons kultur og befolkning.

Jeg er enig i at badehetter er LITT over kanten, men skal man, så skal man. Noen politifolk føler seg kanskje som en kvise på samfunnets bak, mener får dårlig lønn eller er dårlig behandlet av landets borgere og myndighetene. Hva med strikkelua for den dårlig behandla politimannen…? Kviselua?

Jeg innrømmer at en del religiøse fantasmer er litt på kanten. Men disneyfrelste MÅ få bruke mikkemuslua si.. det er MASSE nyreligiøse kvinnelige hekser – for alt vi vet er de i politiet…. JA, de forkynner sin egen religion. Og – ja det finnes djevledyrkere og….Hver sin lue!

For noen ER livet en fest, tenk.. NY lue hver dag??? og noen ELSKER og forguder bare båten.. skipeprlua skal man ikke fornekte. Deilig og sval om sommeren og jenter ser barske ut med den.

Hva med homsene i politiet, og de damene som liker å pynte seg litt ekstra? SKal ikke DE og få velge??? For mange er det hele livet å vise sin tilhørlighet…

Hm…….kanskje det like greit kan settes en enkel standard likevel?

DENNE er internasjonal, og kan brukes av begge kjønn! Den dekker håret og er praktisk og varm.

Lykke til!

Nå begynte jeg å tenke på kvinnelige tollere, respesjonister, sjøfolk… hm… JA! Ja!!!!

23 responses to “JA til slør for politikvinner!

  1. Hahaha…ja til mangfoldet! Og dette bør selvfølgelig gjelde alle arbeidsplasser hvor det er uniformsplikt!
    Da kan man virkelig snakke om et fargerikt fellesskap 😀
    ________
    svar fra snurre
    Ikke sant… ikke no sorteringssamfunn. Enten får de være ehlt like på den ene måten som nå.. eller så får de ha helt like rettigheter alle sammen.

  2. Fine forslag.
    _____________

    svar fra snurre
    Definitivt. Jordnære, he
    lt greie forslag grundig begrunnet i kultur og religion og respekt for enekltindividet.

  3. La folk gå som dem vil tenker jeg :)))

    ______
    NEI!

    jeg mener.. ja!… åssen tror du DET ville blitt i politiet?? Ser du dem for deg med sherriffhatt og førti pistoler scwinkjørende i gammal volvo opp mot sinsenkrysset… eller løpende i kaftan med helligboka under armen og klubbe i andre…?

  4. Ja til nesten alle luene – men UNNTAK av Blånisselua. Tror det hadde blitt altfor skummelt jeg. Ville ihvertfall skremt meg på flatmark.
    Nei takke meg til gul sydvest og setesdalsburkaen. Det hadde vært noe det!

    _________
    svar fra snurre
    Søren heller.. den tok jeg med bare fordi fargen er snabla fin…..
    Men fjøsnissen, HAN er jeg redd…

  5. knegg! :mrgreen:

    Egentlig er jeg imot uniformering overhodet – sånn egentlig langt frem i fremtiden lenge etter jeg er dau sikkert når folk har lært å ta ansvar for egne liv og hverandre og vi kan leve uten polti og røvere og jatta. Og på den veien syns jeg jo mangfoldet er festlig jeg – jatta – jeg ville selvsagt forlangt å bære mine krystaller rundt halsen, og ha due på høyre skulder – SELVSAGT – om jeg jobbet i offentlig stilling. Hanekam er jeg ferdig med – men ville jeg bli politi i dag, så måtte jeg sikkert jobbet som undercover snåsakjerring :mrgreen: Uten uniform ville jeg vært en meget troverdig ufarlig tulling som ingen er minste redd! DET kunne skautdamene også gjort.

    OK, så har vi altså¨et samfunn med uniformering nettopp for å ha en viss nøytralitet i forhold til loven og likhet for loven. Nå skal altså muslimdamer få bære skaut – GREIT. Da er det bare åpne porten for et fargerikt polti også sier jeg – for skal det tas hensyn til noen – skal det tas hensyn til ALLES behov for å bære sin identitet synlig i/utenpå/uten uniformen.

    Jeg håper MANGE nudister føler seg kallet til å joine politiet eller tollvesenet! Nudister med hatteeftisj 😀

    ______________
    svar fra surresnurre

    Men Sandri.. har du skippa den lilla kaftanen og fotformskoa og den vevde veska med oljer i?
    Egentlig er jeg enig i det med den dua, men er ikke det litt dyreplageri om du jobber i det offentlige, de er jo utsatt for hardhendte muslimer uten respekt for kvinner i autoritet og andre som truer til seg rettigheter med vold? Dua kan bli skada…
    Undercover snåsakjerring? Nå kjenner jeg bare ei sånn, og hu kalte opp ei KU etter meg.. gudene forby…

    EGENTLIg når jeg tenker på det…
    BRANNMENN i flosshatt og kjøssmegiræva med slange, løpende for å redde folk fra sigarettgloa si.. DET kan jeg tenke…

  6. Du er altså ufattelig kreativ, snurre.
    Virkelig et femstjernes innlegg, dette.
    Veldig morsomt, også.
    Hvordan får du til å få de små bildene slik ved siden av hverandre?

    Forøvrig er jeg antagelig ikke enig med deg i denne saken, fordi jeg vet at de jentene som har tatt valg om å bære hijab, heller avstår fra jobb der de må kste hijaben enn å avstå fra hijab.
    Dette berører det aller innerste for deres tro og kultur, og jeg tror det er viktig at vi får muslimske kvinner som bærer hijab inn i politiet og miljøet, ikke minst i Oslo.

    (Selv om jeg godt forstår motargumentene.)

    Uansett: Toppers innlegg! 🙂

    _______

    svar fra snurre

    Jeg mener det er rett og riktig at om de har så store problem med å forholde seg til vårt samfunn at de ikke kan gjøre en jobb uten å ha tørkle på, så er de ikke den rette for jobben. Hvis TRO er viktigere enn alt annet ville jeg forresten tvilt litt på om jeg ville ansatt dem overhodet, det tyder på et fryktelig firkantet og smalsynt menneske som jeg neppe ville hatt i et arbeidsmiljø. Nå er det så at jeg er svært lite religiøs sjøl…dog.

    Jeg vet ikke om en halvnaken buddhistmunk som ikke kan overleve på almisser i Norge ville fått jobb som servitør på Park Hotell heller.

    De sjala, hattene og symbolene ER religiøse greier som sender ut agresjon, frykt og arroganse, UANSETT om det er kors, sjal eller caps. Mange vil bli skikkelig agressive og distansene vil bli enorme

    Om de kommer hit og har kommet fordi de hadde det så fryktelig der de kommer fra mener jeg og at de for til helsike la vær å innføre og ta med seg hit de tingene som har gjort livet så fælt der de kom fra, det være seg religionskranglene, stammekrigene, og gruppetilhørigheten og forakten for kvinner. De får se om ikke vi ahr et samfunn der vi ikke slår hverandre i hjel, eller NOEN enda mer smalsynte denger ungene og konene så til de grader at politiet må gjemme seg bak sjal for å gå innenfor dørene og rydde opp.

    Når DET er sagt .. bilder er mer gøy enn at vi skal ha sånt spetakkel for at folk skal gjøre en sksikkelig jobb, det er FJASETE. Arbeidsantrekk er arbeidsantrekk.

    Bildene kan du lage enten automatisk med f.eks IrfanWiev som har en funksjon som lager et bilde av mange, eller som jeg gjør, trekker dem inn på en blank bakgrunn i photoshop, og beskjærer og arkiverer til en fil.

  7. Morsomt innlegg:)

    Skrev en lang kommentar om min mening. Som forsvant… Så nå kan dere bare lure, for jeg gidder ikke skrive den på nytt.
    _________________________
    svar fra snurre
    Du hadde sikkert et laaaangt innlegg om perlehatter og smykkepynt på de triste svarte uniformene!!!

  8. Humor med klar beskjed…god du, snurre! Åpner man for en, må man åpne for alle…våre egne samer burde være de første som fikk bruke hodeplagget sitt til uniformen, synes jeg.

    Du får lage en snurrelue og se om den blir godtatt…hvis du vil inn i politiet,da…

    _____
    svar fra snurre

    BenBye, godeste… du vet jo at alt vi kan tilnærme oss med humor og vidd, det skjønner vi lettere enn om noen dunker noe inn i hue på oss med makt, vold, bomber og våpen???? Det tar litt tid, men så sitter det der..

    Har noen tenkt på skotøyet mens vi er igang?

  9. Ha ha ha ha du snurre, artig innlegg, og veldig fargerikt. Men tror vel verden har gått av hengslene ett sted. :O
    Men er jo litt skuffa over at du ikke tok med regnponchoen min. 🙂
    ____
    svar fra snurre

    Du sier ikke noe om hvilken farge den har??? Er den nøytral rosa så skal jeg piiinadø tåle den, men er den gyllen og ser ut som ei kongekappe.. DA sliter jeg….. HAHHHHH

  10. Veldig bra innlegg, politiet har selv sagt at religiøse symboler Ikke skal være lov, og da burde heller ikke Hijab få bli en del av uniformen, en uniform skal være Nøytral !

    _____________________
    svar fra snurre

    Så sant som det er sagt, jeg begriper ikke hvorfor NOEN skal behandles annerledes. ALLe eller ingen. Uniformen skal være nøytral!

  11. dette innlegget kunne jeg brukt til å dra innlegget mitt veldig langt:D
    ______________
    svar fra snurre
    Tenk, jeg hadde ikke veett på å slutte i tide…hehe

  12. bra innlegg snurre,, he,he,,ser det for meg,,,,,, men er nok i mot det er en hatt til uniformen ,,, og om muslimene slal bruke hodeplagg så må ,samene jødene,, og andre få gjøre det samme.. om muslimer vil bli politi så får de ligge sløret igjen i når de går i uniform:)
    _____________
    svar fra snurre

    jammen.. da er vi jo enige, jeg er bare litt treig…

  13. * Snurre, den ponchoen.. er «Kongeblå» Kan rulle meg sammen med Blåbæra og bamsen ser meg ikke, SåHH
    :)))

    En fin dag ønskes deg. 🙂

    _______

    svar fra snurre
    Hvis de ikke gir seg på det fjaset, kan vi jo samle sammen alt regntøyet og sydvestene vi har og sende dem.. for med regntøy er alle like lissom…

  14. flosshatt til alle bloggere….

    ________________
    svar fra snurre
    flosshatt, eller flasshatt… jeg mener, vi klør oss ofte fært i hue når vi studerer hva bloggerne skriver… knegg…

  15. Herlig, kort og godt herlig. Jeg fulgte Carpes råd og tok meg en runde gjennom bloggene og her fikk jeg meg en god latter på kjøpet.

    Ha en flott helg!

    ____________
    svar fra snurre
    så bra da
    .. men ofte MÅ det lissom humor til for at man skal sette ting i perpektiv.. litt lettere å se hvor gale forslag politikere og byråkrater til stadighet klarer å knekke ut på kontorene sine uten kontakt med virkeligheten!!!

  16. Ha… ha… Denne var virkelig god Snurre, du har jobba dypt med researchen på hodeplagg. Suverent!! :))
    Og fra min tid som lærer i skolen fikk gutta ha lua på i timene… akkurat som enkelte jenter fikk bruke sin hijab.
    Jeg vurderer forresten hijab sjøl, det er bikkjekald vinter, fyttirakkern… brrr..
    _____________
    svar fra snurre
    Jammen sa jeg smør…
    Ta nå av deg lua før du kommer inn i stua….
    Men blond perlebrakke i tørkle???

    Da foreslår jeg at du strikker den i solid ull, gjerne flettemønster, og pynter den med de største og fineste perlene du har. Skarre være så skarre være! Avslutt nederst med en tett fin rad av de folierte hjerteperlene vi alle har for masse av!

    Ja her måtte inderlig research til, for det er virkelig et mangfold av hodeplagg der ute. Jeg har egentlig glemt en del av de fabelheftige fra SørAfrika.. Basutohatten og alle de fjærkreasjonene til de lokale hellige mennene….

    Ellers får du null besøk på bloggen din med den linken du har lagt inn altså…

  17. JEG ER VELDIG FOR STORE HODEPLAGG,SÆRLIG OM MORRAN NÅR JEG SER I SPEILET,OG ETTERSOM JEG HAR LAGT MEG UT VELDIG,ER BURKA BLITT ET STORT SAVN….HIHI

    ________
    svar fra snurre

    OOOOHOOPPSSS
    Har du ikke en dugelig lodden flanellsbadekåpe å surre deg inn i?

  18. Herlig innlegg! 🙂

    Jeg er enig i prinsippet. Men jeg vet så altfor godt at folk da vil få enda mer imot innvandrere enn de allerede har. Enda en grunn til å hetse politiet.

    Og ei dame i hijab. Hva skal hun gjøre om hun må ta seg av en halvnaken eller kanskje naken full mann?

    Jeg er for at alle skal ha rett til å ta hvilken jobb som helst. Men når jobben kan innebære ting som strider imot religionen. Den samme religionen som krever at de skal bære hijab da blir det ikke enkelt.

    Og hva med dem som føler at kvinner med hijab ikke er gode kvinner dersom de har en slik jobb?

    Jeg tror at om kvinner får bær hijab til politiuniformen her i landet, vil disse kvinnene få problemer, både med å leve opp til sin tro i arbeidet og i møte med innvandrermotstandere, bøller og menner med samme tro.

    Så konklusjonen min er Nei! Politiet skal være blottet for personlige meninger og ytring om hvilken religion de har, for da blir de sterkere imot kriminelle og drittfulle pøbler.

    ____
    … svar fra snurre
    .. men du.. om vi får ALLE disse luene får folk så utrolig masse å diskriminere at de ikke orker mer enn LITT på hver, og blir så slitne at de gir opp????

    Ærlig talt…eh.. jeg ER jo helt eni med deg 😉

  19. «Uanede muligheter» var en beskrivelse mer treffende enn jeg i mine villesta fantasier hadde kunnet forestille meg.

    Denne må du bare sende til Storberget og Killengreen.

    _
    svar fra snurre

    … jeg MÅTTE bare lissom.. enkelte byråkraters forslag er lissom verre enn andre…

  20. RååååFlotte dragonfly i innlegget over.
    Jøss… hva slags link… har jeg fått over her sa du? Jeg skjønner ikke hva jeg har ordna eller ikke ordna i bloggen min herinne, – men det gjenstår å se om jeg gidder «forske» i dette nye blogsystemet altså.
    Have a nice day. Det snør altfor mye … i Oslo

    ______
    svar fr snurre
    såså det er ikke såååå vanskelig da! Opp med hue.
    du får ikke besøk på bloggen når du linker til hjemmesida… bare bytt ut adressa i daskebordet….

  21. Flanellsbadekåpe….hmmm,da ser de så rart på meg på jobben tror jeg,……tenkte mest på når jeg tuslet rundt i verden,hjemme kan jeg jo bruke stretsjlakenet til dobbeltsenga…hehehe

    ___________
    svar fra snurre

    JA til stretchlaken på politikvinner!!!

Legg igjen en kommentar

