Å stelle og bevare AVSKÅRNE BLOMSTER! – OPPDATERT –


Det er høysesong for avskårne blomster.

Og de ønsker vi skal vare så lenge som mulig, de er så fine, de er dyre og de gir en helt spesiell glede!

Nå skal snurremegrundts bedre halve ha en ting: han er en KLØPPER til å handle blomster! Og han er generøs!

Så i går kveld fikk jeg lass av røde og hvite roser og tulipaner innenfor dørene.

Her skal jeg vise dere hvordan man får dem til å holde over hele jula! Og gjerne helt til nyttår!

Ikke bare røst av papiret og dytt i en vase, slik mange gjør, det er det verste du kan gjøre mot en fin bukett. Åpne papiret forsiktig, skjær på skrå av stilkene… og sett i vann. Sett dem kjølig, og la de stå minst et par timer. Mine stod sammen med campariflasker og poteter på kjølen i hele natt.

(Unntak: Kommer en helt nyskåret montert bukett rett fra blomsterdekoratøren, sett den rett i vann!)

Først de røde kraftige rosene.

En test på kvaliteten er når du tar hodet mellom finrene og klemmer så skal det være KNALLHARDT. Er det svampete og luftig, ikke kjøp rosene. Kjøp dem så kort kommet som mulig, og de skal ha stått kjølig men ikke ha fått frost.

Vær forsiktig med roser fra dagligvare og bensinstasjon, man vet slett ikke hvordan de har blitt behandlet.

Ikke vær redd for de store blomsterkjedene, enten har de greie på hvordan rosene skal behandles, ELLER så har de så rask omløpshastighet at rosene er friske  :-))))

Ikke kverk den da!!!

Først var det å bli kvitt dem vi tok med fra Mester Grønn torsdag for to uker siden….

Ikke verst??????  De er like rette og spreke… jeg har rett nok kastet noen…

Vel, nå er det NYE blomster.

God plass. Finn frem vase, såpe, skarp kniv og holdbarhetsmiddel.

Røsk vekk alle blader nede så bare et partre rekker står igjen.

Deretter beskjærer du dem på skrå. Sett dem RETT i varmt vann etterhvert, så de ikke blir luftblemmer i sugeflaten.

Sånn. Pass på at det IKKE er blader under vann! De råtner og forkorter holdbarhetstida på blomstene.

De med tynnest stilker som har kommet lengt har jeg plukket ut. De skal få hvile hodene sine….

Jeg har om våren laget noen reir, de varer over hele året som kommer og brukes om og om igjen.

Her har jeg rappet et par blad fra fredslilja mi. Når jeg går tur med Tasha skal jeg ta med noe tytebærlyng og fylle ut med rundt rosene. (Husk å rydde lyngen nede for løv)

Sett dem kjølig om natta, og skift vann annen-tredjehver dag.

SÅ var det de hvite rosene.

Min erfaring er at de er ikke så holdbare som mørke røde. Jo mørkere røde jo bedre…

Men de er jo så LEKRE de hvite!!!

Igjen røsker jeg vekk blader nede, her har jeg skjært av dem nesten 5 cm, og på skrå…. satt rett i vann!

Så tar jeg dem raskt opp, og legger i spiral en liten vase til kjøkkenet.

Mine mørkeblå fliser kler hvite roser! Når de spretter mer ut blir det en fin tett bukett.

Husk ULIKE antall blomster i buketten din, det ser mer harmonisk ut enn like tall.

Har sortert litt… de tynneste stilkene blir skåret kortest, de kan holde minst vann til hodet!

Jeg tar jeg vare på et løv på hver, og setter i et reir… i en blank vase.

Det er flere enn snurre som er glad i blomster!!

SÅ var det tulipanene.

De har stått uåpnet og beskåret i vann og sugd seg fulle og saftige. Tulipaner sendes og reiser omkring i verden tørt, så de er supertørste og klare til å vokse når vi får dem.

Jeg har et digert konjakkglass som jeg liker å ha tulipaner i. De er noen drankere av en femte verden, så de må ha litt å ta av, og denne er ypperlig.

Den har stått og støvet ned siden tulipansesongen i vår, så en omgang krystallsoda gjør underverker. Blomster skal ha rene vaser.

Samme prosessen. Beskjær, sett i vann. Tulipaner skal IKKE ha varmt vann, bare lunka.

Fjern masse blader, de bare suger masse vann, og blir gule og rare og tar energi fra selve blomsten.

SÅ tilbake i vasen, rent fint vann med holdbarhetsmiddel.

SYNS du dette så LITT trist og snevert ut ut??? Gi den et par dager…

Jeg kommer tilbake med oppdatert bilde når den har eksplodert!!

Sånn! Lykke til, følger du dette så har du MYE lengre glede av blomstene dine!

Ha en herlig SOLSNU!!! Her i huset feires ingen jul, men det er deilig å vite at NÅ går vi mot lyset!

Kanskje devaene i forrige innlegg vil hjelpe meg…

… ja, og småsmykkeenglene og husenglene jeg driver og snurrer sammen… de porselensklirrer med englebjeller om de beste ønsker for en fin høytid både for dem som feirer og alle andre!

Oppdatert: En uke senere:

De hvite og de røde rosene står flott. Tulipanene  har vokst, blitt røde, men dessverre har de små hoder… det er det nok litt tidlig på sesongen for tulipaner enda…

De tåler nok noen dager til disse blomstene, antakelig opp mot en uke til på de røde. De hvite har begynt å bli litt brune her go der, men ingen er kastet enda….

🙂

19 responses to “Å stelle og bevare AVSKÅRNE BLOMSTER! – OPPDATERT –

  1. Riktig lekkert. Takk for flott undervisning av en proff:))))Fin helg til deg!

  2. Skikkelig lekre bilder, jeg likte godt de hvite rosene dine. Må ta en runde til og lese skikkelig, kanskje jeg kan plukke opp noen tips.

    Rett over nyttår er det tulipaner som gjelder, i friske farger, ut med alt det røde….gleder meg.

  3. God helg til deg og! Og lykke til med blomstene!

  4. Dette visste ikke jeg. takk for tipset:) Her i huset kjøpes det ikke blomster pga tre sultne katter som spiser alt de kommer over:)

  5. takk for tipset:)har ikke grønne fingre så dette trenger jeg:):)god jul snurre

  6. Hvite roser er kjempelekkert, og akk så sart…. jo hvitere jo lekrere.
    Tipsene er gode de står MINST dobbelt så lenge!

  7. Du får gjerde inn blomstene!!! Eller sette dem på øverste hylle, knegg…

  8. I år – ingen blommer her i huset. Jeg er lei av å gjøre kål på dem og nøyer meg med å se en proff fikse og trikse 😉 Grønne planter går greit – merkelig det der.

    De sotenglene dine er jeg forelsket i selvsagt. Utrolig flotte! Hele Trollsmed butikken din er flott og sprekkfull av goddiser!

  9. Grønne fingre rekker man jo ikke med avskårne, det varer jo bare et par uker, hehe… god høytid og NÅ har sola snudd!!

  10. *tenke fært og lure på hvorfor sotenglene appelerer til stifinnern*
    Skylder deg som vanlig en mail!
    Alt er vel snuppa, bedre enn på lenge, men fremdeles litt vanskelig å skrive fordi hodet girer litt skjeivt.

  11. Oppdatert en uke senere står de fremdeles.

  12. Ja smukke blomster men selv vil jeg ikke ha avskåret blomster jeg vil ha dem i jord, men er oppvokst på å ha huset fyldt med buketter da mamma bare elsker blomster over alt…
    Jeg liker dine engle svært nydelig, fikk desværre ikke tid i år til å lage noe til meg selv, men når hvor jeg har fått butikke hjem i kjælleren da skal der nok komme gang i sagerne igjen…

    Ha en fortryllende jule tid…Jule klem Ann

  13. Avskårne blomster har nå engang sin egen kortvarige skjønnhet og glede som vi ikke kan finne i blomster med rot. Jeg liker dem den stunden de gleder….

    Det er jo ganske lenge siden vi ahr sett no fra deg så nå venter vi spent…

  14. Jeg pleier å få kjøpt meg en blomst til jula men i år hadde jeg ikke råd gitt, men gleder meg til våren som jeg kan gå ute og plukke da vet du:)
    Deilig med solsnu ja, og herlige engler du hadde her:)

  15. Takk for gode råd og Godt Nyttår til deg Snurre…:)
    Flotte engler du har trylla fram her…;)

  16. Et aldri så lite pling…;)

  17. Gode råd, nydelige blomster! Flotte engler – jøss så kreativ du er:-D
    Ha en flott kveld!

  18. Tilbaketråkk: Trollsmed – Lise Nilsens blogg

Legg igjen en kommentar

