How did they …. nei.. snurre snurr it…


Nå har det gått i snurr for snurre igjen.

Friform hjerter i sølvfiligran… Og LITT annet. Det var noen som lurte så fælt på HOW DID THEY DO IT! Filigranarbeid forbinder mange med bunadsølv. MÅ dere være så konservative???

Se her: Sånn blir det….

Dette er sølvtråd, tenger, dor og en rigel. Fine ord!

Så skal vi se… Dette er sølv:

Sølvtråden er noe vi kaller skrutråd – den er gjenget og valset flat.

Med et par tenger bøyer jeg til formen.

Sånn. Så må vi ha snurre, nei..snurrer, også kalt snergler, inni.

Rulle opp til ØSKEN, altså ringer på dor, klippe opp…

Altså Snurre… Unnskyd, jeg slet litt med mørke og dårlige innebilder!! Grrr..

Nå lager jeg ingen like.. tullehue. Det hadde nok gått mye greiere, men jeg er jo lei etter to like…

OK, så var det «rosene». Jeg har tidligere vist hvordan man bruker jigger… det er jo det kjekkeste verktøy  som finnes.

Dett var dett…

Så er det å pusse, polere, oksydere noe.. alt etter smak og behag.

Eller ta av litt med Auds perler  🙂 Hun var visst ikke helt enig i mine perlevalg, men… JEG er  🙂

God helg fortsatt!  *datajobbing videre* Nettsjappe. papirmølle.

56 responses to “How did they …. nei.. snurre snurr it…

  1. Aha! Sånn det gjøres!Flott innlegg og flotte smykker.

  2. Jeg vil også…det ser så lett ut når du gjør det, men jeg vet…

  3. Kjempefint innlegg! 🙂
    Jeg har nok lurt litt på hvordan dette gjøres og det er arti å vite, selv om det nok er langt fram i tid at jeg kommer så langt.
    Jeg liker kombinasjonen med røde ferskvannsperler. Ser veldig riktig ut.
    Det nederste der er jo helt til å spise opp! 🙂
    Også er de jo kjempefine som enkle anheng på lenke også.

    Takk for nok et lærerikt innlegg, snurre! 🙂

  4. Akkeratt…. MØE jobb… når dere da kjøper ferdige pressa eller støpte findings og perlekapper, send en vennlig tanke til at det KAN ligge mye arbeid bak et håndlaget sølvsmykke, hehe… De støpte og pressa mengler detaljer, er ofte tynne, og har gjerne innoverspor på baksida…

  5. Flott innlegg Snurre..:)
    Blir bare mer og mer imponert over hva du kan.
    Bøyer meg i støvet nok en gang..;)

  6. Hadde du lagd de selv??? Helt imponert:)
    Ha en fin kveld

  7. ÅÅÅ dette er absolutt noe for meg ja. 🙂
    Inspirasjon i bøtter og spann.

    Lodder du alle snerglene inni rosen på en gang ? eller en og en. Og bruker du strøslagerlodd der ?

    Hm flat sølvtråd/snergletråd må jeg ha, å klemme det flat med tanga tar litt lang tid… og de der rolling greiene er så dyre. Håper på en snill julenisse….

    Ellers har jeg fått bestilling på sliping av ett par stein til smykker. Artig å bli funnet på internett *s*, antagelig i blog’en og få mail om det

  8. Du skal jo snart… du har jo verktøy og alt!
    Alt er lett når man vet hvordan. Å få det til pent er noe annet… jeg er IKKE god nok på dette enda! Fullt av blødmer jeg ser sjøl.

  9. NÅ veit du det!

    Ja enkle filigransroser er søte som anheng… disse ble jo fine fordi de er tredimensjonale.

  10. så fint dette må jeg bare lære meg…men det ser så enkelt ut når du viser det frem, en trøst er vel at når alt går galt kan sølvet smeltes om…
    Ha en super helg du og…

  11. Tusen takk for kjempefin artikkel om dette!
    Nå har jeg enda mer lyst til å lære å lodde sølv?
    Jeg bor i Drammensdistriktet, noen som vet om hvor man kan lære slikt her?

  12. Nydelig innlegg. Så fine innlegg er som små sukkertøy, selv uten smykkene. Men smykkene du, noe så fint, da. Er fryktelig imponert.

  13. Jeg kan ikke så mye fint med søle som du kan! Jeg daua av det siste hjertet ditt…

  14. … hm.. laget selv, ja– det blir så rart, jeg har bare laget det lissom… klask!…
    Bare hyggelig at tanteprinsesse liker prinsessesmykker!

  15. Ja alt loddes på en gang, og NEI jeg bruker svært sjelden strøslaglodd. Jeg bruker plate, tråd og chips. Syns strøslagloddet så lett havner i teite prikker der det ikke skal.
    Tråd får du kjøpt i mange former, du må bare spørre, det er bare surt om man må ut med sur oppstartkost om man skal ha noen til å lage den for seg. Folk SKAL betale maten og husleia, jada..

    Ei valse er gull, den fikser mye. Sjekk eBay!

    Ta deg betalt for tida det tar å slipe en stein, så du ikke ødelegger eget marked før du er igang.. kunden informerer IKKE alle andre potensielle kunder om din eksistens. Man kan kjøpe fine cabber fra ei krone, men jeg har betalt flere hundringser for nydelige håndlagde. Å bli funnet på nettet er noe helt annt enn å ha en butikk med dør!

  16. Bare sett igang! Det finnes en god bok om filigran, helt ny.

    Det er ikke «bare» å smelte om, man har ikke lov å sette sølvstempel på det….

  17. Jeg vet ikke om noen kurs der, men Raulandakademiet går jo om sommeren. Husfliden hadde noen kurs.. og det kan vel hende det finnes noen lokae.

    Og så har vi snutter på youtube 🙂

  18. Så flott at du lærer bort så supre tips *klem*
    Kan jeg spørre hvor du får kjøpt den sølvtråden ?

  19. Fant en flott link på siden din :-))))

  20. Hehe, enda et innlegg uten de berømte porselenssukkertøyene????
    Takketakk Klippenberg 🙂

  21. Grenland stein og sølv har i allefall gjengetråd som kan valses flat. KAR på hamar har… dyrt,dyrt. Og Nogusra har, med startgebyr.
    Man KAN lage den selv, men det går seint.
    Og man kan bruke tvunnet flatvaslet tråd.

  22. Dette ser så gøy ut, men jeg har fortsatt ikke vunnet i lotto;-(( sukk, må nok ta en ting av gasngen.En annen ting jeg lurer litt på er om jeg er tålmodig nok….hm, på vei i tenkeboksen.
    Hva vil du si er et minimum start pakke innhold??
    Kan jeg være så frekk å be om en liste med navn og bruksområde på produktene på en start pakke .Sikkert flere som lurer på dette???
    Feks, søltråd 0,8, halvhard-brukes bla til øsken og…..

  23. Hups….glemte helt å si det jeg egentelig hadde tenkt, før jeg ble litt for ivrig; digger det nederste smykket der….sikle, sikle,,,ferskvannsperler er nydelige, og den fargen var knall, har ikke sett den før….lekkert!!!!!!!!!!!

  24. Hæhæ kan du forklare Aud at den fargen faktisk er fin!?????

  25. Jeg tror jeg har skrevet om startpakker fem – seks ganger etterhvert… det ligger i trådene og innleggene omkring. I morres skrev jeg en gang til i Nettby, den klipper jeg inn og sender i mailen din!!!

    Jeg tror ikke jeg vil skrive konkret om startpakke for filigran, SÅ enkelt er det ikke.

    Men den boken jeg anbefaler gir veldig mye hands on – tips. Jeg vil ikke ha på meg at «men det sa du» – det er for omfattende å lage en lærebok her. Jeg har FIRE års utdnnelse i dette, men lite øving etter alle disse årene.

    DESSUTEN vet jeg at det alltid er noen som bare vil slærve seg halvveis gjennom og lodde fast en ufestet snergel i et øsken og henge ørti perler under, lage hakkete krøller og selge den første de lager som «fantastisk flink» – – …., uten å tenke håndverk, selvkritikk, BÆRELINJER, strekk, vekt, logisk fysikk ved bruk når man lager smykker.

    Skal noen gjøre dette får de vise litt initiativ sjøl……. om du skjønner hva jeg mener? Du jobber jo seriøst!

  26. Så nydelig smykker, du er kjempeflink, og så forstår jeg at det ligger myyye arbeide i slik «smått-Arbeid» Med det menes at det er mye Pirkearbeid med slike små sølvtråder og sånn. Virkelig imponert over deg og ditt arbeide.
    Ønsker deg en fin dag.
    BerteKlem.

  27. Vet du hva jeg har gjort….. jeg har bestillt meg en rolling mill på ebay.. og en tumbler… (kortet mitt er svartbrent…) Får håpe at jeg blir så flink at jeg får virkelig nytte av dette *s*

    Jeg forsøkte å klemme litt sølvtråd flat med tanga og bøye det til snergler, men de bare knakk…. når man skal valse sølvtråd, skal man gløde tråden først da ?

    *smågruer seg litt til samboeren finner ut hva jeg har kjøpt..*

  28. Dættane e pirk!!! Et smykke kan på det verste bestå av 12-1500 biter om man demonterer alt ….

  29. Bare vokt deg for frakta på det der… jeg har etpar elendige erfaringer med tunge ting, og ei valse er tung!! Hva måtte du ut med for den????
    Jeg kjøpte min fra India, jeg handla 280 kilo…diverse verktøy, og presse. Frakta og avgifter og diverse fees dobla prisen.
    Jeg fant ut at trommel fra eBay ble det samme pris for i Norge pga størrelsen på pakken… og så er det det med strøm og stikkontakt… Husk at du må likevel kjøpe trommelsåpe og et par kilo diverse slipe/polershot til å ha inni den fra Grenland.

    Tråd som skal bearbeides videre skal alltid glødes, før etter, underveis… ofte flere ganger – det spørs hva man bedriver. Unntatt øsken, de skal være så harde som mulig.

    Lag en god middag og ei flaske vin til sambaen :-))))
    Lykke til :-)))

  30. £175 for pressa m 7 forskjellige ruller, £150 i frakt (urk) (i fra england), heldigvis er pundet lavt i kurs nå 😀

    Og har jeg allerede investert i omformer for elektriske apparater 🙂 så jeg kan bruke begge typer stikk konktakter.

    jeg har bestillt rustfrie stålpellets + grønne plastpellets/perler også . De skulle brukes i sammen i følge hun som solgte det. Og man kunne bruke oppvaskmiddel sammen med det ?

  31. ..da har du PIIINADØ betalt nok!
    Den ser ut som min, men jeg har 4 ruller, (og jeg har aldri skifta…) Den er ikke god på plate og tykke ting, den er lett og må skrues fast. Men den holder til å begynne med og er helt grei til tråd.
    Jeg har lyst å skifte den ut… jeg har en på hånd – en 40 år gammel. Hun klarer bare ikke rive den løs, moahaha..

    Zalo er en ting, men trommelvæska er femti ganger bedre. Det blir mye skum inni der… Grønne plastpellets, hm… vær forsiktig så det ikke er SLIPEpellts, mine slipepellets til trommelen er grønne.. akk… det er femti forskjellige… hver leverandør sin greie. Grenland har alt sånt uansett det er forbruksvare.

    Håper sambaen fremdeles er oppegående 🙂

  32. Ja nok er det i hvertfall , men ser at en valse i fra grenland koster 8-10000, så er jo billigere uansett… er en helt ny en da. tar plater opp til 5 mm står det, og valser for V tråd og rund tråd, hva nå V tråd brukes til + 2 til preging av mønster, men det er jeg ikke helt sikker på hvaslags mønster det blir. Jeg må sikkert skru den fast i ett eller annet muligens…

    Valsa du har på hånden, er den helt skrudd… 😉 så hun ikke får den løs…

    Trommelen betalte jeg bare 45$ for, ny den også 😉

    sambaen er løs her *s* men det går i rolige takter . hehe..

  33. Du har så du klarer deg… men den er omtrent maken til min. Det er veldig stor forskjell på gode og små valser.. jeg har jobba på skikkelig god før. Pytt, et sted skal man begynne. Men man oppdager raskt begrensningene.

    Trommelen håper jeg er av god kvalitet, de turkise – for tromler går ofte. Spesielt om du begynner å tromle småstein.. drivbandet ryker og må strammes. Det MÅ være standard.

    Dansa samba med sølv…nanana!

  34. likte det siste med perlene,nydelig, tror jeg skal holde meg unna sølvarbeid:)

  35. Humrer litt her jeg sitter å leser svaret på mitt innlegg,har ikke fått det med meg før nå….hihi.Jeg låver på tro og ære at jeg ikke skal selge meg ut som værdensmester før jeg har laget iallefall 3 dingser…hehe.Nei, vet du hva; jeg er helt enig med deg.Det er ris til egen (og andres) bak og levere noe som ikke holder mål.Jeg er klar over at alle ting må læres litt grundigere enn akkurat bare å få ting sammen.Har jobbet med lodding og kontrollert elktronikk som har vært loddet noen år, så jeg vet litt om noe av dette STORE emnet, men man får prøve seg frem, også tror jeg det er viktig å huske at når man får taket på det, er man fortsatt ikke sølvsmed.
    Takk for innleggene dine, du er full av kunnskap og deler så gjerne med oss her inne, det er en utrolig tilgang på ressurser for oss lærevillige, og jeg synes det er hærlig befiende med noen som setter på olass skapet for oss, når iveren tar overhånd!!!!!!!Stå på, og slutt aldrig å ha gleden ved å lære bort, da blir det bare et pes….

  36. Døh, perla, det nøttærke med de neglene dine likevel!! Med mindre du skal trene opp tærne… knegg!

  37. Får rett og slett hakaslepp her…Snakk om å være kunstner!! Du imponerer meg gang på gang på gang!!

  38. ops.. feil linje

  39. Den tålmodigheten der .. den har jeg nok ikke nei… men du imponerer like mye hver gang jeg er innom deg altså!:)

  40. Det ER en del å tenke på der. jeg mener det er masse mangel på respekt, både for seg selv og andre. Fordi det blir bare tapere av å slenge ræva ut på markedet.
    DET skjønner ikke alle..knegg…

  41. Opp med haka igjen!!! Dette er jo bare koselig å fikle med! Og slett ikke vanskelig når man vet hvordan!

  42. Dette er ikke mye om tålmodighet, det er bare teknikk som er gjennomtenkt, erfart, og tradisjonell. Og det er ikke mye vanskeligere enn å gidde å sitte å hengsle et par hundre øsken…. når man først har skjønt knepet og kan lodde.
    Det skader ikke å lære noe skikkelig, for resultatene blir penere.

  43. Hei

    Eg bare sniker meg inn her og leser litt. Altid mye moro og mye kunskap å hente. Nå står vel sølvarbeid litt frem i tid for meg. Men fine hjerter.

    Eg kommer for alltid til å få høre det ang de røde perlene…… men det er de på første smykket eg ikke likte i det hele tatt. De på nr 2 syntes eg var litt fine. Åja, smykke nr 2 er finest!!

    Ang temabloggen. Du har problem med jula, men har lagd et smykke med hjerter og røde perler…… nå var eg vel litt slem, men det var bare så litt ironisk.

  44. Men nå har jeg ikke flere igjen av de med gyllent skjær! har noen igjen av de mørke, men de ryker vel straks.

    Jeg har IKKE julepynt i heimen, fordi jeg har gitt vekk all julepynten min. Jeg feirer ikke jul her, og heimen er kjemisk rensa for jul, derfor har jeg problem med oppgaven. Det skal ikke inn no heller.
    Og julesmykkene, knegg… de skal vel noen ANDRE ha????

  45. Flott innlegg!=)
    Liker slike «Gjør det selv»-greier.

    Flink du;)

  46. Takk for det Nunz1 Bare oppremsing blir vel fort litt.. KJEEEDELIG??? Skal man først gjøre det så får man ta i litt…

  47. SÅ lekkert! 🙂

    Jeg har drømt om det en gang, lære sølvarbeid… men det blir kanskje i mitt neste liv??

  48. Det ble feil link… ps… Jeg har ikke problem med jula btw… jeg har bare meldt meg ut av den. derfor kan jeg ikke lage husnips med sånt. Det er et reelt og behagelig valg.

  49. Jeg fikk med meg at du nevnte på ei ny bok om filigran oppi her et sted som du sa skulle være bra …
    Har du noen tittel/forfatter på den til meg?
    Hadde vært interessant å lese mer om 🙂

  50. http://www.fagbokforl

    Kjempebok!!!

  51. Ja veldig bra bok 🙂 det eneste jeg savner i den er mer informasjon om selve lodde prossessen. For jeg må innrømme at jeg sliter fremdeles. Noen ganger går det bra, andre ganger gjør det ikke. Noen ganger vil loddesølvet ikke feste seg til det andre i det hele tatt. Men jeg smelter i hvertfall ikke i stykker smykkene mine når jeg forsøker lengre. DET er ett fremskritt *s* Og så har jeg fått konto hos rio grande, og hos Otto Frei 🙂 nå må det bare sammenliknes priser…

  52. kjempe fine og fint innlegg.
    Skulle ønske jeg hadde tålmod til noe slikt.. Jammen fint, hadde vært perfekt julegave til storesøster som har alt.. Hm,,,

  53. Dette er IKKE noen bok om lodding.
    Lodding er OMTRENT likt om du lodder gull, sølv, messing, bronse.. alle høytemperaturloddinger, altså slaglodding over 580 grader. Vanligvis ca 720. (glem alt som har med tinnlodding og lavtemperaturlodding på 200 graderå gjøre, det holdes langt unna et sølvsmedverksted, siden metallene etser vekk sølv)

    Skal du lære litt om lodding, og ikke har funnet en generell bok om smykkelaging, det er masse på amazon… så gå på youtube… solder/soldering sterling silver….

    Da jeg begynte med loddetrening måtte jeg først sitte i to uker og smelte kjørner, små sølvkuler av skrot. Så enkle loddinger.
    Lodding er ikke noe du kan lære fra en bok og så si du har lært det, det er livslang trening.

    Det står heller ikke noe om sliping, filing, polering, altså overflatebehandling, og det kan ta nesten halve tiden av smykkeproduksjonen. Dette er generelle ting som en spesialbok om filigran ikke tar opp. man regner med at dette har man kunnskap om fra før. En uferdig overflate er stygg og avslører at smykkelageren ikke har lært det. Det skjer noe på atomnivå når man overflatebehandler sølv og gull, metallets energi legger seg i rette vinkler som man kan se i elektromikroskop. Youtube igjen…

    Man BLIR ikke mester på de første tre smykkene, tvetimot blir man flau om man ser dem igjen etter to-tre år…
    Sjekk på Perlemammas blogg hva hun har lært etter et par runder på Raulandsakademiet. Det blir forståelse for materialet og helheten.

  54. Nå har jeg fått rulla mi, og den lager kjempefin flat tråd 😀 storfornøyd, og det ble ingen tull i posten heller 😉

    Begrensningene du snakker om… kan det muligens ligge i bytting av ruller ? for det har jeg ikke funnet ut av enda. Det fulgte ikke med noe bruksanvisning. Og, den er laget i India, så er nok samme som din ja *s*

    Tumbleren har jeg også fått, men den er rød, og egentlig laget for stein (slik at den skal tåle å gå lenge i følge produsenten). Jeg har forsøkt den, og er godt fornøyd, ikke bråkte den så galt heller.

  55. Bare å shoppe i vei i sjappa mi det 🙂

  56. Flott, det gikk jo fort også!
    Begrensningen ligger i stabilitet og kraft… skifte de rullene er ikkeno problem.

    Tromler er laget for stein de… de skal gå i en måned i strekk. Det som går er drivreima og det navet som skal holde det stabilt… sølv går en time eller allernådigst over natta….

Legg igjen en kommentar

