OPS… smykkeblogging igjen!!


DET er visst en stund siden snurrebloggen var overdreven smykkeblogg … men OK; jeg lager noe altså! Nattdansing… Jeg er uforbedrelig nattarbeider.

Disse krystallene er vanlige bergkrystaller som er farget med varme metaller og gass… nydelige! Håndlaget oksydert 925 sølv. Noen løv, ferdigkjøpte, er lodda fast, noen bunadsløv innimellom…  hele fronten er loddet sammen.

HVA, IKKE porselen i smykkene? DET blir for gæærnt……???

Her er det miks av håndlaget matt porselen og moseagat…. og håndlaget sølv.

Se det! 1,5mm sølvøsken, 1,2mm sølvøsken, og 1mm sølvøsken. Hard tråd, 0,8 til løkker på perler, perlevenner… Denne lar seg altså gjøre uten hjelpemidler av proffe slag, bortsett fra anhenget…  Bare bruk kraftige nok materialer så ting ikke bøyer seg og siger og glir ut av hverandre.

Jeg har laget farget porselen i perlene og brent dem for full guffe og så tromlet dem så de er silkematte. Deilige å ta på, og noen flere hull her og der… (det tar vel tre sekunder før den ideen blir rappa, hehe..)

Så litt metalltråd igjen…. og en 18mm larvikittkule…

Sånne vikingkjeder blir laget på baksida av en heklenål… eller en hvilken som helst metallpinne og en trekloss med masse hull ….. så oksydert og tromlet et døgn. DUMT at den angel aura krystallen ikke vil la seg fange med møkka-kameraet mitt som er sjukt etter en tur nedi en bre… Den gløder jo i alle pasteller som fins.

Da fikk jeg bevist at jeg ikke bare peller bær og sopp!

Mon tro om ikke Tasha trenger litt bedre opplæring i sopptyper som kan plukkes…

ISJ, uskarpt mobilbilde… fine farger  🙂

33 responses to “OPS… smykkeblogging igjen!!

  1. :oD

    Nå er du virkelig inne i en god driv!!!
    Vakre smykker, Snurre.

  2. WOW så mye fint du lager…..:)
    Blir helt misunnelig (nesten) på alt du klarer å lage altså!!!!:)

  3. Må si meg enig med Ann Helen altså. JEg og blir nesten misunnelig. Jeg vil og… Men det er jo bare å sette i gang sånn egentlig:) Vil kunne lat det du kan uten å måtte jobbe for det. Latskapen lenge leve, hehe:)
    Jeg likte det øverste så godt. Ett alvesmykke.

  4. Såååå kjekt at du kommer med nye smykker. Jeg likte det nederste aller best. Enkelt og FLOTT! Stå på videre:)

  5. Lekkert, lekkert, lekkert. Det er skikkelig gøy å se alt det fine du lager 🙂

  6. Hm. God driv. Nh, syns ikke det sjøl, jeg har langt igjen!
    Men ideene funker bare jeg fomler lenge nok….

  7. Såså. Det er jo bare å lære seg ting!
    Litt vilje, litt tid, litt penger, og å være tålmodig.
    Det er MYE lettere å lage ting når man KAN for da slipper man å tulle vekk tid på fomling, kløning og halvferdige ting som stopper opp fordi man ikke vet hvordan man skal fullføre.

    Det finnes kurs… og det ligger masse på nett. deet handler bare om å komme igang..

  8. ÅÅÅHHH!!!
    Du er rå på de smykkene dine snurre!!!
    Skikkelig flotte kreasjoner nok en gang..:)
    Liker veldig godt når du har med de flotte sølvarbeidene dine også…de gjør smykkene ekstra superduperstilige!!!

  9. FLOTTE,liker også disse sølvarbeisene ,det siste smykket var meg:)

  10. Husker du de første smykkene du laget?
    Nåh, akkurat…. de er klippet ja…

    Men saken er at altfor mange tenker sånn..vil lage og kunne, men ikke lære… de løper og kjøper tang og perle på Panduro, og det fjerde smykket skal de på messe å selge fordi de er så flinke… HALLO? Jeg tror ikke engang det er latskap… det er noe helt annet!

    Det handler om å bruke hue og planlegge et smykke også…teknikk er bare et verktøy man må lære å bruke.

  11. *står på*
    (….men jeg syns bloggen blir kjedelig når det BARE er smykker her!)

  12. 🙂 Jeg håper jo å dele LITT inspirasjon, og vise litt muligheter… uten at noen HERMER direkte…

  13. Hjertene dine er oooogså lekre annakat!!!!!

  14. Jeg liker dem og, men kan ikke noen sende meg et skikkelig verksted, hulk… med dagslys og avtrekk!

  15. Det øverste bildet….alldeles nydelig!

    Så utrolig flink du er!!!

  16. Ja, misforstå meg feil nå… Det er selvsagt ikke det første BILDET som er nydelig, men smykket som er avbildet…hi hi hi.

  17. Likte de smykkene kjempegodt! helt min smak:)

  18. veldig nydelige smykker! liker spesielt det øverste. 🙂

    Jeg er dog litt uenig i at man ikke kan lage fine smykker til å begynne med. Jeg kjenner flere som har laget vakre smykker helt fra starten av, OG som faktisk klart å tjene penger på det.

    Det er nok sant at det krever tid og øvelse og utstyr for å gjøre mer kompliserte ting, men vakre «kompliserte» smykker, gjør ikke nødvendigvis enkle design mindre vakre.

    Jeg sier dette med stor respekt til deg fordi jeg synes du er veldig dyktig og allsidig og lager helt nydelige ting.
    Men akkurat på det punktet er vi nok uenige! 🙂

  19. Takk takk Ilmy! Og du er en snabla god dyreknipser 🙂

  20. Takk tante prinsesse, hihi for et navn…

  21. eg har aldri benektet at nye smykkelagere KAN lage noen fine smykker, det er ikke DET som er problemet.

    Nå er det jo ikke smykkelaging å kjøpe en masse ferdige biter og hengsle dem sammen. DET er fakisk kun MONTERING på fagspråk, og det er bare den siste delen av en lang prosess når man lager smykker… og det er den morsomste fordi det gir resultat fort.

    Jeg har og sett perioden der NOEN ufaglærte har lært seg enkel hengsling og gjør det pent, og er gode selgere og flinke med farger, tror du jeg ser KUN svart hvitt???… men når de roter seg ut i teknikker de overhodet ikke kan, og lager surpete løsninger som KUN henger sammen på bordet, ikke ved bruk…
    DA ødelegger de mer enn det det er fint. Og en slurveteknikk uten kunnskap, det gjennomskuer folk. Mange smykkelagere er dønn blinde på det de har laget sjøl.

    Det er faktisk en håndverksutdannelse for å lære det hele (den står til og med på vernelista fordi den er så vanskelig å få) og det tror jeg ikke mange av smykkelagerne forstår… De tenker gullsmed som en som fatter diamanter og selger gull som er serieprodusert, og tror han lager det på bakrommet…. Han vil ikke engang Ta på et snurpesmykke for å reparere.

    En av grunnene er at det faktisk er MYE konstruksjon og materialkunnskap i utdannelsen, gubben kaller dem små ingeniørverk.. han er ingeniør sjøl.

    Alle kan lage noe som skal ligge flatt..

    Unntakene finnes, jada, men blødmene og feilene skinner gjennom.
    De henger et kilo perler under et eneste lite øsken, de snurrer i vei med en cm lange snurrer av 0,5mm tråd av juggel og henger øsken av metalltråd som er farget på en sånn måte at det slites av fortere enn det rekker å bli hengt på. Det KAN se solid ut foran, men bakenfor henger igjen et lite tynt åpent øsken fordi de ikke hadde annet. JEG ser det, en hjemmelært perletreder ser det IKKE.
    Jeg lager sjøl masse smykker med lærreim og ei perle uten noe kunnskapsbehov, hva er galt med det… men jeg TENkeR at det skal kunne brukes.

    Det øverste smykket har for eksempel en kraftig fastloddet bæretråd under, og det er leddet slik at det ikke strutter rett ut ved bruk, det er ikke en ku-klave. JEG vet det, fordi jeg har lært noe om fysikk og materialer… men en smykkesnurper lager en glorie som henger stiv rundt halsen om du skjønner.

  22. elsker det øverste!!!

    Nydelig!

  23. 🙂 *hoppe opp og ned* for cafemocca

  24. Dette er bare vakkert snurre!
    Det nattdans-smykket er fantastisk. Elsker sølvkrussedullene dine.

    De tromlede perlene dine ser ut som noe en kunne funnet i fjæra hvis naturen selv lagde porselensperler.
    Herlig, vakre og i takt med naturen.

  25. Fantastiske smykker!
    Og så liker jeg vofsen din… Pappa hadde mellomschnauzer, men hun ble syk.. Nå har han dvergschnauser.. De er verdens fineste hunder!

  26. Digger det øverste, men er også fryktelig svak for det nederste. Du er jammen dyktig, det er ikke alle som har SÅ sansen, selv om de er aldri så mye utdannet.
    Men det har du. 😉

  27. De tromla perlene er deilige… jeg må lage flere i andre former.. tromler dem med småstein og ferdigbrent porselen om hverandre.
    Smykkene ble fine å se på.

  28. Verdens fineste hunder, hun er min 4. schnauzer – min første var en mini. De lever dessverre ikke så lenge som vi ønsker, sukk.
    Men individualister med intelligens, DET er det!

  29. Herlige smykker,jeg er nok en nattens kvinne,for det gikk rett hjem….gøy å se du kombinerer gammel teknikk,med et nytt og moderne uttrykk.Flott å se tradisjonene våre kan holdes i hevd,om enn i en mer moderne form.STÅ PÅ!!!!!!!

  30. Jeg er altfor udreven enda til å få øvet opp fingrene med dette… jeg var ung og hadde gummifingre før, hehe… og så godt. Men om jeg lager tyve slike hjelper det seg…

    Jeg har en fiks ide om å blande mye gammelt og nytt. Det er på tide å få frem bitene av bunadsølvet, for vi sitter litt fast i filigran i den sammenhengen her i Norge.

  31. Filigran er bare kjempeflott, og her i Montenegro som jeg er for oyeblikket bruker de det paa en helt annen maate enn hjemme. Jeg er helfrelst. Og jeg spanderer villig vegg mesteparten av min leide tid paa internett cafe paa aa lese om smykkene dine snurre :), de er virkelig nydelige. OG til stor inspirasjon.

    Maa ogsaa foye til en trommel til utstyrslisten min anatar jeg , hehe…
    Kos deg paa ferie du ogsaa naar du reiser.

  32. Ja jeg vil forsøke å finne noe der med nytt og gammelt… filigran er vakkert! Men jeg har glemt vekk..rettere sagt, jeg er ikke så smidig i fingrene lengre og er helt uten øvelse.

  33. Trommel er MÅ ha! De er ikke så dyre heller.
    Ja filigran er en kunst som er over hele verden, jeg har sett 8spanns hestefølger med vogner i filigran. Digre kister, skrin, og ikke minst smykker.

Legg igjen en kommentar

