Grunder i Norge…


Å starte egen bedrift i Norge fra scratch er ikke bare-bare. DET har mange grundere erfart.

Vi er et lite land, halve London pleier jeg å si… DET er ikke mye å leve av i en digital verden med tilgang til hele kloden.  Likefullt ligger vi på grundertoppen i Europa.

Mennesker vi kjenner med store drømmer, kanskje ikke for gjennomtenkte planer, men med masse pågangsmot og energi —  hiver de seg i det.

Folk som har arbeidet i etablerte bedrifter, går ut og starter eget. En irritasjon over noe som ikke funker kan utløse noe genialt. Av hundre ideer skal EN være en fantastisk…. perle av en ide!

Det sies at 6-7 % av oss vil ha en egen bedrift. DET er MYE energi! Det er MYE skaperglede! DET er mye arbeid…. og mange følelser. Tårer, forbannelser, gleder og frustrasjoner.

Det er noe med det å ta vare på seg selv og være selvstendig, og drive sin egen lille bedrift. Mange lykkes, men slett ikke alle. Ofte sliter OPPSTARTINGSFASEN ut grunderne. Mulig det er allerede her kimen skilles fra hveten.

Det tar tid å skaffe inntekt fra den nye bedriften. Man har IKKE rettigheter til sykepenger eller trygder om man frivillig slutter i annen jobb. Blir man syk i den fasen, står man på blank bar bakke og uten inntekt. Bare DET kan knekke hvem som helst….

De aller fleste grundere strander på økonomi. HVA i all verden skal man leve av i oppstartfasen??? Å søke Innovasjon Norge? Norge er et av de vanskeligste landene å overleve startfasen på, fordi vi hverken ahr tilskuddsordninger til å leve av, skattefradrag eller skikkelig oppfølging for alle de modige grunderne.

Innovasjon Norge. Der er det ikke mye å hente. 10-15% kommer gjennom nåløyet, og får enten 37% eller 66% av det de KLARER å budsjettere på forhånd. Resten må de skaffe selv…. før de overhodet tjener en krone på ideen. Det skal dekke alt man har budsjettert.  Også det å budsjettere er ikke lett for en grunder… det er jo rene luftslott og fakta er ikke med som faktor i regnestykket. I praktisk fall risikerer man å få 8000 kr til å leve for et år i etablererfasen. DA må man jobbe ved siden av… ganske MYE! Grunderjobben blir forsømt…

Bare det å finne på et navn, lage et budsjett, kalkulere,lære seg litt om markedsføring, profilering, og ikke minst, tilegne seg en saftig solid rygg og realitetssyn som matcher virkeligheten….. DET tar kreftene man skulle brukt på selve produktet og næringen. Forretningsplan er en god sak. Det er grundig tenkearbeid, og man skal lytte til de som har gått gjennom systemene med prosjektlederprosesser, kurs, tester og har eerfaring og bakkekontakt. Det er veldig viktig tenking… ikke minst fordi det sorterer ideen og rydder den opp. Næringen blir sjelden det mani utgangspunktet planla. Realiteten er noe helt annet enn papirplaner og små detaljer kan velte stort lass.

Ikke undervurdeer NOEN kostnader og NOEN tiltak! Ikke overvurder effekten av en nettside, en annonse, en logo, et brev du sender ut… ikke en mm!! Ikke undervurder tiden det tar – og ikke tro at du er alene om en ide…. og tjuvradder finnes og som rir andres idebølger. Samarbeid med dem, ikke skyv dem vekk. Den beste overlever, og hvem vet hva som kommer ut av det?

Nei. Det er ikke lett å komme igang… og bruke kreftene der man burde!

Byråkratiet i Norge skal man heller ikke undervurdere. SLETT ikke alle vil at man skal starte bedrift. Og de vil ha en finger med i spillet om du vil etablere deg lokalt og søker lokal støtte. såpass mye vil de ha fingrene med, at politiske krefter kan være med å hindre deg i å etablere. Det har jeg selv erfart.

Det er og et faktum at folk med gode ideer, sjelden er gode kremmere.Men man kan LÆRE, og man må lete etter allianser som vil en vel. Men lett… nei det er det IKKE.  (I allefall ikke om man ikke har en uendelig pengesekk, en pappa med åpen lommebok eller gode investorer med tro på konseptet)

NÅ var jeg veldig negativ!

Sånn er det ikke i virkeligheten! Det er en drivkraft, det er moro, det er bare så positivt skapende!!

Her må man ha begge beina solid plantet på bakken og være tålmodig. Her må man ha krykker, gåstol, ogutvidet døgn med noen timer. Her må man virkelig ha familie og ektemake i ryggen, ogforståelsesfulle og oppegående konsulenter som ikke bare vil ha grundermidlene.

Jeg har sjøl vært næringsdrivende i over 20 år, og la ned, møtte veggen og sa ALDRI aldri aldri mer. Jeg ble syk, stod på bar bakke. Det er også en fase… man har lært hva som er viktig og ikke viktig, og det er ikke alltid pengene som er viktig. Det er å SKAPE! Det er å få det til! Så begynner man påan igjen, med nye krefter og masse kunnskap. Og mindre ambisjoner, men mer erfaring.

Det er å se resultatet og at det er positivt for omgivelsene, miljøet, stedet, og en selv. Når det er så bra, da kommer de fordømte pengene. Det er bare litt langt å gå… MEN VEIEN BLIR FAKTISK OGSÅ TIL MENS MAN GÅR!

Nå setter TV2 igjen igang utviklingsserien Skaperen.

Det er et supert tiltak, det programmet1…  og det hadde vært morsomt å visst hvor mange levende bedrifter det har blitt i kjølvannet av serien. I praksis foregår det vel litt på en annen måte enn vist på skjermen i ti timer. Noe av det viktige erfaringen jeg har med dette er også, at man lærer av å våge, å ville forandre ting,  og det hjelper med kontakt med likesinnede!

Hint: tv2…  jeg håper at de i år kutter ut de ungene og litt galematja slik de brukte i fjor, som ren underholdning i programmet. Lag nå heller et EGET program med alle de tingene som oppmerksomhetsvekker! Det er jo humor! Det behøver da ikke bli supertristseriøst i serien fordet??? Det har et godt konsept. Det skal være underholdning… men bør det være «billig»? og med UNGER…  Det burde være aldersgrense, fodi det var tydelig at mye av dette var KUN klipping for å få sirkus.

Selvsagt er det for lite å få vist ideen sin på et par minutter, take it or leave it… de sier de ønsker underholdere i en artikkel http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=526432 i VG idag….. *host* og det er lett å ty til noen …knep for å få litt ekstra oppmerksosmhet?

Jeg håper håper håper at våre myndigheter OGSÅ verdsetter grundere og gjør det lettere å overleve oppstartfasen.. og at det er mulig å få skikkelig backup og oppfølging. For det trenger en uerfaren bedriftsleder. De får mye av dette de heldige som går gjennom Skaperen.

Det er moro å følge med… jeg har sjøl vært deltaker. Det har åpnet uendelig masse dører for meg, til tross for at jeg bare ble nr 19 eller noe av alle de påmeldte. Sjøl var jeg kjempefornøyd. Mitt konsept hadde ikke sjans til å bli utviklet på de få månedene produksjonen tar.  Jeg har enda ikke fått igang trollsenteret min på grunn av byråkrati og manglende vann og avløp.. og den blir IKKE i det planlagte formen, men noe KOMMER!!!

For tro meg… en grunder gir aldri opp….  🙂

OG ikke minst: Jeg tror fremdeles at troll finnes! Og jeg HAR …egentlig ikke hale….  😦  (Selv om det hadde vært greit med enda en fot å stå på…..)

(Ikke bare tror forresten, jeg VET! Jess… nå vet jeg nøyaktig hvor de sitter, hvor de bor og hvilke statlige og kommunale etater de jobber i! ) Det er utrolig hvor smalsynte, arrogante og respektløse over for privat eiendom og næring enkelte byråkratiske makteliter er i Norge. Vegvesenets underetateer for eksempel….

Norge mitt Norge… Land of trolls and the midnight sun…. !

Lykke til alle nye Skapere!!! Jeg gleder meg!

Dere får mye moro! Ta imot all kunnskap dere kan tilegne dere!!! Lær av hverandre!  Samhold gir styrke!

29 responses to “Grunder i Norge…

  1. bra skreve =) mye sant er det også du taler av mye erfaring det lyser i lang veg. var artig og lese det du hadde skreve so no må eg lete dypere i bloggen din og se hva mer eg finner =)

  2. Hm – jeg kunne vel skrevet noen sider… heheee…. mken det blir tungt fordøyelig.
    Pytt, vi kan ta mer siden..
    :-))))

    Stå han av…

  3. AHA! Da vet jeg hvem du er, har faktisk fulgt med på de programmene… Men jeg skal ikke sladre til noen, lover! 😉
    Og du, troll finnes, men bare snille selvfølgelig…
    Ønsker deg lykke til uansett, håper du får det til, likte idèen jeg! :))))

  4. Dyktig Kunnskapsrik Dame, du!! :)) (som jeg har sagt før :))

  5. OPS…hihi…

    ..takk for det, jeg kan heller ha pose over hodet når jeg går ut. (men definitivt og punktum altså, jeg har gitt opp å skjule hvem jeg er på bloggen og på nett, det kom frem uansett)

    Lykke til trenger man! 🙂

  6. Skikkelig fyldig og velskrevet innlegg her. Å være grunder er nok ikke noen jobb for pyser. Sikkert mange gleder, men du verden så glad vi er for at er lønnstaker…. 🙂

  7. … men altså brakka… en jobb er en jobb er en jobb…. hehe…

  8. Kjenner såre godt til problemene.
    Har startet opp med to tomme hender to ganger.
    Begge gangene kom jeg to år i vei og alt begynte å ta form.
    Regnskapsfører og det som skulle til.

    Så ble det bom stopp grunnet sløvhet i byråkratiet.
    Siste gang grunnet en feilførig av forskuddskatten ved et kommunekasserer- komtor. De hadde ført det tilbake til året før.
    Det var ikke mulig å få de til å rette opp feilen, tross regnskapsfører og advokat.
    Dermed sto det et tomt rom for første termin som det var innbetalt for.
    Til høsten kom det 20 000 igjen på skatten fra året før, som innkrevingssentralen la beslag i.

    Og dermed var det eventyret ute.

    Ikke helt uvanlig har jeg hørt.

  9. Nei det er ikke pysejobb! — men det er neppe pysejobb å være lærer eller noe annet heller med regler og furnte elever som binder en på hender og føtter – og en utvikling som går omtrent bakover….

    Og du verden så glad man skal være for at NOEN gidder lage arbeidsplassene 😉 hihi!

  10. Byråkratene har det relativt greit: De er uskyldige sier de… det er alltid et system å gjemme seg bak. ELLER de bruker systemet for å ikke bli arbeidsløse, og trekker saker ut i langdrag.
    …man kan lure på hvorfor de er både bukk og havresekkpassere….

  11. veldig bra skrevet;)gleder meg også til skaperen:):)jeg er en sånn liten drømmer

  12. trollsenter er en god ide,, for oss som bor her og turistene:)vet de er der ute ,jeg ser de hver dag;)

  13. å, for et flott innlegg!!Jeg er helt enig med deg i dine byrokrati tanker.
    Håper trollsenteret ditt og dine drømmer vil gå i oppfyllelse,det må jo bare bli bra,med all den kreativiteten du har bovlende inni deg.Jeg har stor tro på deg,ut i fra min snevre «bekjentskap» til deg,men du er tvers igjennom seriøs og går aldrig for de lettvinte løsningene.Jeg tror du vil nok, til å få det til….
    Lykke til.

  14. Liten??? Du setter det jo ut i pjaksis og lager egen business du…..

  15. Åssen gikk d med soyan?
    Her i sør virker det som all soppen først har drukna, så har den tørket og idag kom regnet igjen.
    Hmmf.

  16. ja men det er lite:)og jeg har jo ikke så mye peiling på alt.. men prøver,og det er herlig men og ikke lett ,ting tar tid:)

  17. Beundrer alle som tar kampen opp med firkantnorge – selv har jeg lagt alle drømmer på evigvarende is og bestemt meg for å være livsvarig hobbyist. Men lykke til, dere som har mot til å prøve…

  18. Det er en snabla god i de, men det må være norsk… ikke dansk lissom…

  19. har hvert på galleri å befølt smykkene dine snurre;)

  20. Jeg må jo forsøke å være litt særriøs innimellom hufsa???
    Og nei de lettvinte løsningene og enkle veiene er sjeldne… men vi gjør så godt vi kan, og tar i litt til, sånn går Norge videre 🙂

  21. Her har den tørka – men så må man tro på at det regnet som har kommet siste døgn har fått noen ørsmå traktkatareller til å svulme igjen..
    Soppsoyaen står til klaring, skal kokes videre i kveld…. må på europris og lete etter noen småflasker… tror ikke de jeg har er nok. Hvorfor har man ikke samla krydderglass og oljeflasker…?

  22. Kjempeinnlegg altså vennen… Jeg også gleder meg til skaperen ja!!!
    lykke til med trollet ditt.. hehe

  23. Dette var et utrolig interessant og godt innlegg. Ikke minst fordi det er nyansert – du viser både hvor viktig det er å realisere sine drømmer samtidig som du sier masse om
    Jeg mener å ha hørt forslag om endring så den som legger ned et personlig firma nå skal ha rettigheter på lik linje med andre, men vet ikke om jeg er på jordet, eller om det ble vedtatt.
    Jeg drev selv et lite importfirma i mange år sammen min mor. Spennende år – en del frynsegoder som utenlandsreiser m.m. Men – mannen min sa ofte ganske ironisk at dette er sysselsetting. Vi kunne aldri levd av det. Men – vi trivdes i jobben – hadde mange fornøyde kunder der noen til og med ble venner – en spennende hverdag . . .Det var plussene – minusene lar jeg være å ta med her. De fantes også. He, he. . .
    Bra innlegg iallefall. Gründere trengs – bare de ikke taper alt om det går skitt.

  24. Ting må nødvendigvis ta tid.. vi forsøker ofte å gjøre ting for tidlig, eller for umodent. Selvfølgelig – vi er utålmodige sjeler. Og vi VIL noe.
    TTT. Dessverre.

  25. Av og til vil man bare gi opp, og ta hevn på stopperne, men hvem vinner da??? Sosialistene og maktmenneskene og de misunnelige? Hev seg over dem, og begynn i det små og utforske sakte videre. Du er jo så talentfull og drivende at du bør ikke gi opp…..

  26. Befølt, hehe, men det er sant porselenet er deilig å ta på!!!
    Lykke til med prosessen der ute!

  27. 🙂

  28. Er det ikke pussig at vi som har mot til å våge, ofte ender opp så sinte på myndigheter go systemer? Det MÅ være et tegn på at de som styrer og steller gjør noe feil.
    Det er jo faktiskt grundere som skaper arbeidsplasser, de offentlige er bare penger i omløp og krangling!
    nei, man kan ikke leve lett av en liten bedrift, sukk, stønn… man MÅ trø til andre steder for å få smør på skiva… foreløpig!

  29. Gikk konkurs med et firma i 1992 grunnet dårlig rådgivning i starten… 😦 fikk D.U. midler og det hele, sliter med gjelden ennå. Men pytt, så har man prøvd det.

Legg igjen en kommentar

