…å fylle et fat med molter…


.. når det ikke er non å oppdrive… sukk! Det er ingen hemmelighet at snurre er et uforbedrelig skogtroll.. nei trollkjering… snøft.

Men … det var et elendig molteår i år … og snurre er på tur som vanlig, og hodet funker jo likegodt i skogen som over søleklatten på bordet?

Man får ta med seg lyngen heimatte! Jah!

SÅNN ser molter ut.

Og er man kreativ så er man kreativ…

og allierer seg med en appelsin!!!… Da blire swung på søla! …fnis….

OKOK… den er skjeiv og rar, og et bein falt av da jeg skulle ha den i ovnen, ferdig glasert… ALT holdt på å havarere! ….så SKAKK er den!

Beina rekker jo ikke ned til bakken lengre, siden den henger sammen med glasur…fnis…..

Bladene ble litt kule….. litt bleke kanskje…

Men den LEKKER ikke!!!!!! OG JEG HAR LAGET MITT FØRSTE PORSELENSFAT!!!

Yummi!!!!

Siden jeg har tørka på`n i ukesvis måtte jeg fylle tørketida med noe… og det ble noen blader til overs.

NEIIII… feil…. ikke sånne..

SÅNNE:

Jah! La dem tørke fast, og brenn dem… så glasere og stelle…

Hm. Dicroic etterlyste smykker i bloggen min…høhø..

…og Perle forlangte at jeg skulle sende moltefangsten min til ham…. så han fikk molte :-/

(Det har jo vært nesten stille i den bloggen siden mon tro om han sitter og venter på at den skal bli moden og bløt fremdeles…)

Da husker jeg i allefall hvordan de ser ut!! I mellomtida har jeg løpt beina av meg i skogen etter bringebær, sopp…blåbær, tytebær OG LYNG…….

…..og ikke laget smykker!!!

HULK…jah…

Tasha derimot… HUN elsker blåbær, og forsyner seg av skrotet og bøtta mens jeg renser… hehe.. så dem får jeg heller ikke ha i fred!

*lover å begynne å lage smykker*

Utstilling i oktober…. men jobber best under LITT press!

52 responses to “…å fylle et fat med molter…

  1. Iiiiihhaaaaa snurre!!

    Detta ble jo kjempekult, hihi, likte det jeg! Vindskjevt gjør vel ikke no’, har «sjel» i massevis! 🙂

    Og så deeeeet bildet av vovsen da, smeeelt….

    Artig innlegg snurre, flinke du! 😉

  2. dette var da flott, snurre……

    men jeg er jo forutinntatt på et vis –
    multer er toppers….

    også på mine trakter er det lite multer i år – har dog to ferske kilo i frysen..;)

  3. herregud så flott!! 🙂

  4. Hei du!! Nå har du fått massevis av sopp, hauger av blåbær….noe tyttebær tenker jeg og ikke minst fint vær i bøtter og spann!!….så hva gjør det om du må ta til takke med lite molter…+ ett til å ha rundt halsen og tidenes molteskål?? så jeg sier bare synd med de bladene som gikk fløyten…

  5. Så NYDELIG det fatet ble. Skikkelig flink er du. Lage mere fat? ? 🙂
    Nydelige smykker ble det også.
    Flinke Snurre.

    Ønsker deg en riktig fin kveld.
    🙂

  6. Hadde du visst HVOR vindskjeivt…
    Men jeg klarte altså ikke å få fast foten igjen, og tenkte SKITT MOLTE HELLER, og klistra masse glasur på foten og lot det stå til… for det var jo likevel ødelagt????
    At beina ikke står flatt får man jo leve med, hæhhæhæhæhæ…..
    Blåbærtjuven eter blåbærskrotet når jeg rydder blåbær, sett sånt skjegg???

  7. Jeg tror det ble bedre på bilde enn i virkeligheten…
    Men heldigvis har jeg masse molter fra i fjor, minst 7 poser, hahaha! Neste år kommer mange….tror jeg…tror jeg….

  8. 🙂 Takk Sanne 🙂

  9. ÅÅÅhhh…NYYYYYYYYDELIG!!!!!
    Gjør ingenting om den er skjev…det gir det bare ekstra sjel..:)
    Dritlekker farge på den skåla…og alle de fine bladene…:)
    Jeg føler virkelig med deg med alle de som gikk i gulvet…skikkelig kjedelig…
    Som vanlig var alt bare utrolig flott!!!

  10. Ha ha ha, for et artig innlegg! Og for et nydelig fat!! 🙂 Du er utrolig flink, altså! Wow, -du burde ta patent på det fatet….!

    Sukk, – nå fikk jeg lyst på multekrem, gitt…!

  11. hæhæhæhæhæhæhæhæhæhæhæhæå
    æhæ
    hohohohohohohoohohoho

    OKOKOK, jeg veit jeg er lettere gal…..

    Men det snør ikke enda, bare nordpå det… så jeg håper det er mulig å fange løv en måned til….

  12. nydelig fat likte god føttene på skålen ,, gjør ingen ting at de er litt skeiv,, jeg har noen slike jeg også;) ,og mangen flotte grønne blad,også smykker du ,,

  13. Det er på sin måte fint… men akk.. så skjeiiivt….

    Takk skal du ha ErtaBerta, og ha en fin dag, nå drar jeg på tytebærtur!

  14. LIKTE DET SKEIVE FATET DITT,OG ALLE MOLTEPERLENE…….BLIR SULTEN.
    BLÅBÆRTYVER HAR VI HER OGSÅ,SÆRLIG DEN YNGSTE LABRADOREN,OG HAN ER I TILLEGG LITT HARD I MAVEN FRA FØR…..BLIR IKKE BEDRE I MAGEN OM HØSTEN,NEI,BLIR MYE YOUHURT PÅ GUTTEN TIL MAMMA DA,TIL HANS STOOOOORE GLEDE…HEHE
    BILDET AV DEN SLIKKENDE TUNGA VAR HÆRLIG DA, AV EN NYDELIG JENTE!!

  15. Herlig fat og deilig med molter da:)
    Hvor skal du ha utstilling da vennen??
    Det hadde vært så utrolig inspirerende å sett deg in live altså….:)
    Svæær klem på deg

  16. Døh, ikke kom her, du med de flotte og perfekte tingene dine. Her tror jeg at en til må lages ja!

  17. Denne bloggen din er bare SÅÅÅÅÅ stilig!!!!

  18. Jeg likte skålen kjempegodt faktisk…;)
    …spesiellt fargene…:) Men også formen..:)
    «Problemet» mitt er jo at jeg ofte har lyst til å lage ting litt «rufsete»…men så får jeg det ikke så lett til…;)
    Jeg er og blir nok en «pirk»..selv om jeg ikke alltid vil…;)

  19. Multekrem????
    Fløte, multer, sukker, ..sikle.. Men vettu hva, jeg syns creme fraiche og et dryss sukker er bedre!

  20. Stilig bladtrykk!!

    Molter er sååå godt! Moltekrem er noe av det beste jeg vet tror jeg. Men sorbrt laget på molter er heller ikke dumt.

    Så der var molta Perleknott har sutta så hard på…

    :o)

  21. …jammen føttene var jo problemet… jeg festa mes lip og edikk og sloss som juling…

  22. AU som du gauler hahahaha!!

    Idag har bikkja spist molteknytting og masse blåbær og mista halsbåndet sitt… hun heiv seg utfor noen svaberg så fort at hun raste uti et kratt… siden har ingen sett det. Det var så langt og bratt ned at hun får heller få et nytt…

  23. Utstillingen er i villeste vestlandet, i Førde, og jeg er ikke alene denne gangen men har med en tekstil/keramiker.

  24. Takk for det, hahaha… HYYYL, det blir møøøe rart her ja….
    :-))))))

  25. skålen eller føttene har sikkert blitt for tørr ,da blir det vanskelig og de får ikke så godt feste,men de skal heller ikke vere for fuktig:)har nå 5 skåler på tørk,, men heldigvis skal de råbrennes før jeg skal glasere,, hjelp,,, liker ikke å glasere sånne store ting.. dyppeglasurer,men den søla er gøy,godtfor sjela:)

  26. Praktfullt av deg igjen. Du er så kreativ at det spruter leire alle veier her inne. Nydelige blader, men så trist du knuste da. Sånn går det også iblandt. Du gir meg så inspirasjon. Jeg må av sted å kjøpe mer leire, for jeg er helt tom og det er ikke til å leve med utover høsten.Lykke til videre i glasurene:)

  27. Se der! Her har vi jo et par smykker i bloggen igjen 🙂

    ..og fatet er ikke skeivt. Det er sjarmerende! 😉
    velvel, skeivt eller ikke, jeg syns det blei kjempefint jeg.

    Bladene dine er kjempefine, ikke for bleike i det hele tatt, de var helt perfekte til fatet på den måten.
    De andre bladene som ikke sitter fast på fatet og er kjempefine.

    …men 50 blader som falt i bakken og knuste? Det er sånn som ikke hadde vært sunt for temperamentet mitt om det hadde skjedd meg altså. Utrolig kjedelig!

    Også synd at moltehøsten ikke var all verden, men godt du har mer i frysern. Også fikk du jo høsta molteblader da 🙂

  28. …også glemte jeg kommentere bofsen da. Hun er herlig! hehe! Spise blåbærrasket, ja. Er litt som Moya-bofsen min det. Hun elsker å spise opp epleskrotten når jeg har vært å funnet meg et eple i hagen.
    Men nå spiser jo hun forsåvidt insekter, planter og andre ting som kanskje kan vise seg å være spiselig hvis hun bare prøver og da.

  29. Annakat… kan ikke du lage en skikkelig sånn en da????? En som beina ikke faller av… og med sånn passe jevn høyde – – fnis…

  30. Hm, han sitter nok og sutter og tygger fremdeles da… derfor det er så stille der!

  31. Hehe…da må du sende over noen multeblader….;) (regner med at det er det du har brukt)
    Har ikke den sorten her sør vettu..;)
    …eller skal man prøve med bringebær…hihi..:)
    Kanskje du skal satse på flere skåler med alle typer bær – jordbær, blåbær, bjørnebær, rips osv…ingen dum idé..;)

  32. Akkurat ja, der har jeg noe å lære. Jeg sleit fælt og det ble bare søl, tilslutt anså jeg sksåla som bare å kaste, og slang glasur som lim, og stabla inn i ovnen… så den henger sammen med glasur.

    Men jeg tror lissom ikke jeg skal lage allverdens skåler…. jeg skal lage smykkedingster og no anna jeg har ide om.

  33. Det er på tide du legger litt moro søle ut i bloggen din nå! Vi vil se!! Jeg syns ikke fatet ble som jeg haddde tenkt, hehe… mye mindre enn planlagt ble det og.

  34. burka-appelsin? Bilde #4

  35. Himmel og hav, dette var jo sinnsykt stilig! Ante ikke at man kunne bruke ekte blader inni sølen? Tenkte liksom at dumt hvis de visner liksom… hehe

  36. Det betyr jo at jeg må ha fint vær i en lengre peridoe uten regnbyger så jeg kan gå ut og kjevle inn blad igjen???

    Bladene blir finest om du TØRKER dem fast og ikke fjerner dem. Brenn dem vekk i ovnen på tusen grader, og så glasere. Da blir mønsteret dypest.

    Pusse og stelle dem som grønnvare, med løvet der… det bare beskytter mønsteret.

  37. Bissevovven er fremdeles rødskjegg… og hun elsker atpåtil kumøkk, hestemøkk, sauemøkk og å stjele mat fra benken. fortrinnsvis MINE sopadeller, guybbens store gamle gauda osv… snøft-

  38. smykke dingser.,.. prøver å trappe ned. jeg skal egenlig ikke lage det.men mye annet større saker,,,,nå reiser jeg til dalen for å hugge ved,,,

  39. Mulig du kan lage et med tang…. ting og tang…lissom 🙂 vi kunne jo lage hvert vårt… er det ikke noen som kan lage et EPLEFAT av et helt eple…..

  40. Okidoki…;)
    Skal en tur på hytta i morgen….så da kan jeg se om jeg finner noe tang…og litt tare kanskje…;)
    Så skal vi se om det kan bli noe ting og tang utav det etterhvert..;)

  41. Nommen – vetke hva som er søtest. Blåbærbikkja eller lille multetrulte hehehe:) Har du ikke laget fat før? Bare trilla små perler? De bladtrykkene var dritlekre – rett og slett!

  42. *dUnk* moaooahahahahahhahahahahahha a!

  43. De forsvinner når de blir brent…. så må man glasere….

  44. ÅIIIH – da kommer det no utrolig… det er jo sinnsykt fine former på tang og tare….

  45. nå er dichroic hjemme fra eks-dalen.. har sept rundt på ved digser jeg og sviger mor på 80 … og jeg har løp rundt å samlet sopp … også trakket men kjære mann på de,, skulle jo bruke se i søla:(mmmm.

  46. Bikkja så klart!

  47. HVA?? Det skjønte jeg ikke…

  48. Skulle til å minne deg på at det er forbudt å plukke molteplanten. Om det å ta blader er lov?? Men sååå når jeg så det nydelige kunstverket av en skål, da ble jeg helt satt ut. Og bladene du har laget, smykkene…DU ER FLIIIIIIINK! DU ER KUNSTNER!!! Ha en vidunderlig søndag 🙂

  49. Hei på deg i høsten! Nå er leira innkjøpt og mora kan begynne igjen:) Jeg må vel vise fram litt småtteri etterhvert. Denne helga har det blitt mest «pepperkakefigurer» av leire. Seksåringen skulle virkelig produsere for salg må du vite:)Her regner det idag, og jeg fikk det for meg at jeg ville besøke alle «mine» på favorittlisten og noen til. Det blir en laaaaang rekke. Vil bare ønske en fin dag og en god høst:)

  50. Fint fat med god mat 🙂

  51. Flott multefat 🙂 Og kjempeide å bruke blader i leira . Det blir flott tekstur.

    Jeg har forsøkte å ta avtrykk av roseblader i leire her, men tenkte ikke på å brenne dem med bladene i.

  52. Et lite fotopling…;)

Legg igjen en kommentar

