Vikingene i Gudvangen


(…en forberedelse til en diger NIB fra Nærøydalen og Nærøyfjorden, folkens…vår UNESCOvernede kulturarv)

Men på den første godværsdagen på lenge lenge, dro jeg for å se på vikingmarkedet som arrangeres årlig. Fotogent miljø  🙂

Markedet er like ved veien…ved utgangen av Gudvangatunnellen når du kommer østfra. Og en liten time fra Voss vestfra.

Her er markedsområdet, mellom de flotteste fjell og fosser Norge kan oppdrive…

Under fjellene forsøker man å bygge opp et vikingmiljø. Ikke lett.. men turistene går fra konseptene, og de kler landskapet…

Man kan se dem veve, arbeide,

flørte og leve livet…

Man finner faktisk vikinger av ymse nasjonaliteter her… det virker som om en del av dem snakker engelsk, så mye godt blod har overlevd gjennom generasjonene!

…helt fra dengang de nordiske vikingene dro i vesterled… med 9 kilos brynje rundt kroppen…

Vikingene selger kvalitetssouvenirer laget med enkle midler…det er moro å se at de vet forskjell og bruker kunnskapene….

Her holder tradisjoner i hevd og de forskes og testes ut. Det er kledelig vakkert…

Rett skikkelig trivelig ser det ut! Ikke gi meg en regnværsdag…

..når mat og stell skal gjøres på vikings vis…hver dag.

men få moderne hjelpemidler…

….ja..?

På fjorden venter skuta…

flere slag… … her har jeg kjørt nesten til Bakka. En NIB er under bearbeidelse…men det tar tid.

(dette er Gudvangen sett fra fjordsida…) Jeg må bare ta den ferga som turistene tar, 4-5 timer så jeg får sjøbildene og…

Det handler om å telle timer … og….den som kommer aller sist….skal i den sorte gryyyyyyyyte…

Håper området gir mersmak…det er noe av det flotteste vi har.

Her er en NIB, Norge i Bilder fra Gudvangen i vakkert høstlys http://www.vgb.no/21832/perma/256305

30 responses to “Vikingene i Gudvangen

  1. Måtte bare pløye meg gjennom bildene, skal gå nøyere gjennom det i morgen. Så fine bilder, og det ser så koselig ut. Har ikke vært i Gudvangen, men i nærheten. Skulle ta ferja fra Sogndal til Gudvangen, men droppa det og kjørte rundt til Lærdal og Undredal. Om du får sjansen, ta deg en tur til Undredal, en søt liten bygd med mange geiter. Flotte bilder:) Skal nok ta meg en tur til Gudvangen en gang….

  2. Ja de fergene… før måtte vi alltid ta dem. Men nå er det jo monsterunneller så vi ikke ser naturen, og vi tar oss ikke tid til det.
    Undredal er en perle, enig, der drar vi helst tidlig om våren når fjorden er mørkegrønn, fjellene hvite og blomstringa er hysterisk… det er før bobiler roter seg ned dit. Og geitene er kledelige i landskapet.
    Det er en liten halvtime å dra til hele Nærøydalen fra Gudvangen, og når du da SER hvor vakkert det er…ja da… :-))

    Velkommen tilbake når jeg engang får den NIB`en ferdig.

  3. Så flott, hadde vært artig å besøke dette markedet. Står seg som en egen NIB denne vel? Gleder meg til flere bilder, du har alltid vakker natur å by på.

    Har ventet på flere NIBer, skal bli spennende å se hva folk har å by på etter ferien. Har en klar, men legger den ikke ut før etter ferien.

    Ha en fin uke!

  4. Det er mye fint her å se, det er sikkert. Jeg blir neppeklar med NIB`en før ut i august, ser det ut til.
    Og så venter jeg jo litt på at vgb skal bli helt stabile igjen… favorittene mine er dønn vekk…

  5. Så spennende ut da!!! Kunne jo sagt ifra vel??? JEG VILLE VÆRT MED DIT !!! hihi Gleder meg til del 2!!! :0)

  6. Ja ha…. være med? Fem timer fra deg, og mindre enn fem mil fra meg… hehe…

    De har vel noe sånt i Vestfold og, der har de jo arbeidet med det i åresvis…

  7. suk da jeg rejste fra steinkjær skulle alle sammen til gudevangen men ikke meg øv altså, men til næste år så er jeg der også med familien vikingetelte og en feltesse og en masse glass og nok en del keramik også…gleder meg allerede…
    nydelige billder..

  8. Leste kommentaren din om favorittene som er vekk. Sjekk at det er haket av «FavBlogs» under Annet innhold. Da skal de dukke opp på siden din igjen slik at du kan flytte dem dit du ønsker.

  9. Det er morsomt å se at de har så mange autentiske varer, som tydelig er laget med få verktøy og med historien i hand. Vanlige glassperler er det heldigvis lite av, og desto mer jern og bronse.
    Også praktiske ting står det respekt av, når historien holdes i hevd.

    Og i Gudvangen har de jo vært heldige med været to år på strekk… DET er flaks det.. det tredje følger gjerne med.
    Velkommen vest, det er et utrolig vakkert område.

  10. Det snodige er at den er avmerket, og har vært det hele tida…

  11. Der så det helt herlig ut! Ønsker å kunne få oppleve slikt en gang. Det tror jeg er et minne for livet! Mange flotte bilder:-)

  12. Så morsomt innlegg.Flotte bilder og farger. En blir jo i godt humør av solskinnet!!! Gleder meg til mer fra deg:)

  13. Takk for morsomme bilder! Og vakre bilder, i de flotte omgivelsene.

    Å lage NIB tar tid, men jeg syns forsåvidt at denne står seg selv. Må NIBene bli så avanserte? Hva tenker du om det? Jeg tenkte selv en del på det her i sted..Har tatt masse bilder fra Trollheimen og fra Frøya, som jeg ivrer etter å legge ut…Men det tar tid. En ting er bloggsystemet nå, en annen ting er krav jeg selv setter til en NIB etterhvert..det er lettere å bare legge inn bildene med spontane kommentarer..og morsomst å legge dem inn når de er ferske..Så jeg får se. Synd hvis man må vente lenge fordi man tenker det blir så mye arbeid med et innlegg.

    Kanskje du vil like bildene fra Trollheimen, du som er så glad i troll…:)

    Fin sommer videre til deg, Lise!

  14. Nå er det jo slike over hele landet, så de er ikke så vanskelige å finne. Moro med såpass fine hndverkere.

  15. fine bilda, og spennanes å se derfra.

  16. Kjempefine bilde. Skal surre meg til og leggja inn bilder frå sommaren når eg kjem heim etter den tolvte. Nå står Hornbore Ting i sverige, ein liten men koselig vikingmarknad for tur og så Vikinger i Vestfold. Frå tirsdag til Sønndag.

  17. Jeg sa jeg skulle ta meg litt bedre tid og nå har jeg det. Flotte bilder, og jeg får så lyst å ta meg en tur dit. Var på vikingmarked i Horten for noen år siden, og så på at de lagde linplagg fra bunn. En liten linåker, og banking av linstråene. Kjempespennende.

    Det er fint på vestlandet og det er så mye vakker natur og flotte fosser.

  18. Dere er virkelig i ferd med å bygge opp en kultur. Det står respekt av det dere gjør.

  19. Så kjekt å se deg igjen :-).
    Ja, den vikingekulturen de nå bygger opp ser ut til å ta fatt i MYE gammel og viktig kunnskap, det er skikkelig interessant.
    Og vestlandet… er uforlignelig vakkert…

  20. Denne hadde jeg faktisk ikke sett. Ataglig fordi den ikke har vært inneldt som NIB (Smiler), men nå har det jo kommet enda en reportasje fra Gudvangen.

    Jeg oppfordrer til et samrbeide gjennom gjensidige hyperlinker i teksten, men på en slik måte at man ikke faller fra den opprinnelige reiserute.

    Samtidig kan ogsås dette meldes inn som NIB, men da under «Vikingliv i Gudvangen»
    (eller Vikingene i Gudvangen)

    Det lille problemet er vel at ingen leter på «V» for å finne Gudvangen.

  21. Jammen Argus, det kommer jo tyudelig frem at dette IKKE er en NIB, men akk o ve… jeg må jo ferge og grissle for å lage den store herfra…

  22. Hehe, det kommer vel tydelig frem av bloggen min at bilder har vært det siste jeg har hatt tid å tenke på.. all den søla og så 144 smykker… det var MYE redigering det..
    Men det kommer nok noen, men nå vil jeg ha snø istedet for det gørrtriste grå som er utenfor her nå…

  23. Fordundre meg..jeg var der jeg, men ikke å se på noen av dine bilder:)
    Godt å mimre tilbake til en svunnen sommer, og glede seg til neste vikingsesong!

    Ulsmann har nå lagt ut sine bilder fra sommeren.
    Også mer å se på http://www.bjorgvinma

  24. Hei på deg! Nå har jeg lagt inn en hyperlink i min enkle lille NIB, så alle kan få se din fine reportasje.Håper du får masse oppmerksomhet, for det fortjener du. Er du snill så legger du inn en link til meg, så kan folk snurre rundt hos oss begge.Hyggelig å samarbeide vel, så får vi dobbelt oppmerksomhet? Ha en fin kveld:)

  25. Nå er det fiksa… 🙂

  26. Jeg har jo flere bilder, det spørs jo om du er med på dem???… hvor satt du og hva bedrev du?????

  27. #14, 5
    Spørs hvilken dag du var der…ser at leiren er litt skrinn…var du der fredagen så er jeg ikke der…kom seint fredag kveld/natt:)

  28. Bildet med dama som sitter foroverbøyd og lager mat..(Fantastisk kjekk dame forresten:)med en kjekk mann og søte barn;)) Helt til høyre, øverst i det bildet, er teltet vi bodde i..:)

  29. Jeg skal sjekke katalogen og se til helgen… nå blir jeg borte et par dager. Jeg spurte alle som har fjes med om jeg fikk lov å bruke dem… da er du ikke spurt i alle fall :-)om du ikke husker det. Jeg var der søndag mener jeg…

  30. Kan hende du har spurt men at jeg ikke husker..det er travelt å være viking ser du!
    Tok du bilde av skipet da det ble rodd opp elven og senere ut i fjorden av bare damer? Det var på søndagen..
    Da var jeg der vettu;)

Legg igjen en kommentar

