NIB – Under Vøringfossen


Denne turen går til bunnen av Vøringfossen. På bildet under ser du dimensjonene i landskapet. Fra Fossli Hotell, det røde bygget og ned til bunnen er det 300 meter. Selve Vøringfossen med fritt fall på 145 meter ser du til høyre i bildet.

Nedi dette juvet skal vi på tur…..

Måbødalen, der Bjoreio stuper ut, og Vøringfossen har gjort seg til Norges mest kjente foss. For å komme ned dit, kan vi enten kjøre bil til mellom tunnellene og parkere ved hovedveien.

Eller vi kan ta trolltoget halvveis ned langs den gamle veien, som slynger seg mellom knauser og bekker og tunneller med magesug og fantastisk utsikt.

De aller fleste ser Vøringfossen slik, skrekkslagent stirrende ned juvet, her de står nå er det to hundre meter rett ned.

Å stå på kantenb av juvet, se på regnbuene og vannet som kaster seg langs de sorte fjellsidene er facinerende… men å gå inn til bunnen, å være så liten i naturen, og se det storslagne… det glemmer man aldri.

Når du har kommet ned dit hvor et lite skilt peker mot Vøringfossen har du ca 3 kvarter å gå inn til fossen. DU må ha på deg regntøy, og en pose til kamera er lurt. Det regner nemlig alltid der inne… det sises at luftfuktigheta er så høy at man kan drukne på land.

Gode sko og vær forberedt på å klatre over en del store stein. Det er glatt, og det er små ras som har ødelagt stien. Og se opp, det finnes fremdeles en del folk som ikke har skjønt at det er folk i bunnen, og alt løst vil de kaste ned. Det finnes knapt løs småstein på toppen…

Først skal vi klatre ned gjennom turtens rike til bunnen av dalen. Stien slynger seg forbi gamle tufter og det er sterke kontraster i lys og mørke.

En pust på de store steinene, mens elva bruser ned mellom svære kløfter og man er liten blant de sorte fjellene.

Små frodige oaser skjuler seg mellom steinene. Og høyt der oppe ser du veien og mennesker se ned på deg.

Den røde fargen på fjell og steiner er en lav-art. Og gulsildra klorer seg fast der den finner et lite vannsprut.

Du vil faktisk også finne tuftene etter en gammel kafe! Bjoreio glitrer seg nedover bjørkeskogen, ned til de gamle steinkvelvingsbruene og til nytt kraftverk.

Ser du ned og til siden så finner du lav i alle farger, et helt verdenskart.

Til slutt kommer du til den gamle hengebrua. Den krysser Bjoreio, og fører deg inn på siten de siste par hundre metrene inn mot fossen.

Du både ser og hører den, men det er fremdeles tørt… den beste tiden å gå på er om ettermiddagen, når sola skinner innover dalen.

Lysspillet er formidabelt….

…og trolsk…for troll er det her nede…..

mange….bare se etter….

Og så regner det. Hele tida. Mens sola skinner og de glatte steinene ikke gir trygghet for føtter som skal holde fotografen i balanse…

Så fint det er her…

Og han er mektig…Vøringen….der han brøler mot den sorte fossebrønnen.

Vel, da er vi klissende våte og det er på tide å snu hjem igjen.

Det gir oss sjanse til å se på floraen. Det er utrolig mye blomstrende planter i Måbødalen. Den lune dalen og fuktigheten og de solrike hyllene er farget av storkenebb, en mutant av humleblomst….

Og det bor visst noen her nede og….

ser man opp kan man kanskje se ørn, og fugl er det mye av…

Og lyset….? Ja det er virkelig noe for seg….

Over den gamle hengebrua… jeg kan ikke si om den er reparert pr idag, men den ble stengt i fjor.

Da er det til for å tørke seg i sola, og spise matpakke.

…puh, snart oppe på gamleveien igjen!

Da kan vi koste på oss litt klipp og lim og ha bildene i erindringen – for det er så vakkert at man klarer ikke ta inn alt i et bilde…

Vel oppe igjen kan vi se ned… og kanskje vi NÅ ser at det er både folk og annet der…og stor stor natur…

Og vel oppe igjen kan man hvile trette føtter i lyset fra vest.

Takk for turen, den er storslagen, og tar ca to timer!

Ditt neste reisemål er Norsk Folkemuseum!

Din reiselink er http://www.vgb.no/21224/perma/205863

39 responses to “NIB – Under Vøringfossen

  1. jeg blir helt bergtatt bare av å se bildene…du for en utrolig opplevelse det må være å se dette i real life! FOR noen bra bilder og for et NYDELIG land vi lever i…uten å vite…

    Det er som du sier TROLSK!

  2. Helt fantastisk, snurre! Denne turen skal jeg ta en gang. Har stått på toppen og kikket ned, men ante ikke at det var så flott på bunnen.

  3. takk for flotte bilder og tur…. :))

  4. snurremegrundt

    Ja dette er et sted hvor man ikke glemmer at man har vært…skikkelig trolsk… jeg tror ikke bildene kan formidle det helt..

    Og jeg som ikke får perlet, utstillingsåpning i morra, og NIBène må være ferdig i kveld…

  5. Helt bergtatt ble man jo av dette. Toomel til deg:)

  6. Takk for et lite og fantastisk eventyr i norsk natur. Det er jo slike reportasjer som gjør at man får litt ekstra utferdstrang. Nyydelig var det.

  7. Kjempefantastisk, alstå! Drømte meg helt bort nå, jeg..
    Du er flink til å ta bilder og sette dem sammen, og naturen her var STORSLAGEN! Hit vil jeg en dag…:)

    Skal tomle deg når jeg logger meg inn i kveld, slik at den vises på siden min, denne flotte saken her.:)

  8. snurremegrundt

    Takk benbye, men mine fotoferdighetsfiklerier kommer nok ikke opp mot dine. Men jeg har takknemlig natur her…

    Du burde definitivt NIB`e….

  9. Tuuuusen takk snurre for en helt fantastisk bildetur!!!

    Helt fabelaktig, tommel opp:-)

  10. Nudelig, storslagent og skummelt, skummelt skummelt 🙂

    Takk for flott tur et sted jeg neppe noen gang får ruslet. Å oppleve gjennom andres øyne, kan ofte være like godt!

  11. snurremegrundt

    Takk for tåmmærn!!! Tror du vi klarer hundre innen midnatt….hehe… jeg har problemer med å rekke en til.

  12. her har jeg vært, jeg kjenner meg igjen! Like flott som da jeg var forbi også, gitt!

    Du har fanget stemningen ved fossen så flott!

  13. Tommelen opp, for et helt fantastisk flott innlegg :O))

    Magisk var det…

  14. snurremegrundt

    Og takk selv for kjempepositivt initiativ! TVI med lanseringen….

  15. Snurre da! Har du vært og trukket frisk luft igjen da!!! Det er bare IKKE bra med for mye vet du!! hehe Kjempeflott plass! Hit vil jeg også dra og oppleve litt!! Så kjempeflott ut gjorde det! :0)

  16. snurremegrundt

    NIB er jo morsomt, og takk for skryt!
    Dette blir skikkelig bra !

  17. snurremegrundt

    Jeg pusta bare på utpust! HELT sant!

  18. det var godt! Så vet jeg at helsa di holder litt lenger enn den skal!! hehe Regner jo med NOEN NIB innlegg hver uke nå som du er så godt igang!! Er det mulig å komme med ønsker til NIB-destinasjonene dine eller?? hehe ( Sånn uten å tenke på helsa di!!! ) :0)

  19. For en fantastisk natur og flotte bilder, denne fortjener flere tomler, men jeg har dessverre bare den ene….

  20. snurremegrundt

    Takk for det Berngard, det var mye jobbing, men nå kan NIB publiseres…jippi.. og jeg gjøre mer andre greier…
    VI må pushe lille trille litt og…

  21. Denne reportasjen var bare helt fantastisk, all ære for den! Og jeg er så heldig at det er jeg som får lov å anbefale den og linke til deg. 😀

  22. snurremegrundt

    Nei, det er ikke så veldig mange som går den, sett i forhold til alle som er i området som klatrer seg ned, men å dele turen, er og en glede!
    Men velkommen om du skulle få sjansen!

  23. snurremegrundt

    Ønsker og ønsker Hr. trille…. mumle…
    Men mener du de nedlagte drivhusa, den bobilen og den gamle ferga som skal bli turistbåt, så mener jeg det er verdt å vente til det er rødda… hehe…
    Neida, vi har lansering, derfor litt ivrig..

  24. Jeg har kommentert den fantastiske turen før, den er storslagen!

    Men linken fungerer ikke, du må nok sjekke.

  25. Kjempefin reportasje Snurre. Virkelig en fin tur og den skal jeg prøve å få til en gang.
    Må vel stoppe da 😉

    Skikkelig profft NIB

  26. snurremegrundt

    Takk carpe… men den er så storslagen at det burde kanskje vært film…

  27. Nyyydelig «tur» du tok oss med på!!! Tusen takk!!! 🙂

  28. snurremegrundt

    Nå må jeg straks ha meg en tomlerunde selv her… takk takk :-))))

  29. Og takk for det Starlett, men dine er og herlige og fargerike og flotte! VI lager fiiiine ringer!

  30. Jeg hadde visst prestert å legge inn et mellomrom når jeg kopierte…. nå skal den funke. Takk fint du sa fra!!

  31. Ja Breiflabben, det er heretter en plikt ;-))))

  32. Bedre reklame for Hardanger kan ikke lages!! Dette er the real thing!!!

  33. snurremegrundt

    Sænkju Helge, det er gøy at du liker det 😉 Når alle drar i samme retning, blir vi best…..

  34. snurremegrundt

    :-)))) Takk for tommern….

  35. Dette var en fantastisk reportasje med bilder av ypperste klasse.

    Og så kom hengebroa på toppen av det hele i slik storslått natur med et spenningsmoment til: Holder den ? Den er nok forsvarlig , og jeg tror din reportasje vil få mange til å ta denne turen.

    Tommelen opp !!!!!

    Kjartan 🙂

  36. For noen nydelige bilder. Det er ikke tvil om at dit skal jeg også en tur. Vet ikke når, men jeg skal. Takk for kjempefin bildetur.

  37. Hengebrua har hengt der i årtier, men i fjor ble den stengt. SÅ er det bel å spørre hvem som vil betale for å fikse den. Men det bør jo skje, mulig det allerede er gjort.
    Ja stedet er utrolig, du må ta en tur.

  38. For en fantastisk flott tur, og masse vakre bilder.
    Hit kunne jeg godt tenke meg å ta turen en gang!

  39. Ja hit må du dra, pass på å følge klokka så du får sola med deg inn dalen så du får regnbuene!

Legg igjen en kommentar

