NIB – Eidfjord i Hardanger


Nå skal vi på tur  til Eidfjord, et sted mange farer forbi på vei mellom øst og vest.

Men vurder et stopp, for Eidfjord kan by på mange perler for øyet. Eidfjord er et godt sted å nyte naturen og rekreere.

Her er det rike tradisjoner på jakt, fiske og turisme, kraftverk og fjellgårder og gammelt og nytt side om side. Her går veien over Hardangervidda mot øst, en flittig brukt gjennomfartsvei, og nå kommer Hardangerbrua. Her går  Normannslepa over vidda og ned fra fjellet via Måbødalen, det gamle hovedtråkket mellom øst og vest.

Eidfjorden smyger seg mellom fjellene når du kommer fra vest. Eidfjord ligger altså innerst inne i Hardangerfjorden, i Eidfjorden. Her møtes fjord og fjell, kommunen er en av landets minste i antall innbyggere, ca 900, men strekker over enorme fjellmassiv og store deler av Hardangervidda.Unik fra fjord til fjell sier kommunen om seg selv….

Naturen har vært gavmild her. Den vesle kommunen har fått cruisebåtkai, opplevelsessenter, svømmehall med vann, kafeer og hoteller…. den er en av de små rike kraftkommunene i Norge, så infrastruktur og kommunale tilbud er godt tilrettelagt. Her kan du få nesten gratis tomt… hvis du vil flytte hit.

En av disse store båtene kan altså ha tre ganger så mange innbyggere som kommunen.

Og jammen er de store og mektige, det lille hvite du ser til venstre er nemlig et 5 etasjers hotell.

Dette er Queen Mary 2 på visitt… du ser hotellet nærmest skipet. Sommeren er vakker i Hardanger.

Her ser vi fjorden deler seg, vi er på vei inn mot Simadalen, der vi kan dra opp til den vesle fjellgården som har egen NIB – Kjeåsen.

Derfra er utsikten formidabel… men gå til NIB for å se mer…

Ja her kan vi trygt drikke kaffe og hjemmelaget kake….  eller kjøre den lage tunnellen ned igjen og kjøre inn i Simadalen.

Der inne finner du den flotte Skykjedalsfossen.

Du kan og klatre opp lia og innover mot Hardangerjøkelen.

Vinterstid hviler Eidfjord.  Da kan de som hardinger flest tutle med morsomme greier inne i de små bryggerhusene sine og vente på sommeren.

Eidfjord er en blanding av fjord og fjell, gammelt og nytt. Her er bl. a et felemakerverksted.

Nedre Eidfjord er preget av nybygg, byggefelt og sentrum med kommunehus, samvirkelag og butikk.

På platåene Hereid og Lægreid er det små klyngetun og gammel bebyggelse. Her er garder i drift og det er hundrevis av gamle gravhauger. Eidfjord har godt merkede turløyper for småsko i hele sentrum.

Men vi drar en mil lengre opp.

I Øvre Eidfjord er det bygget et opplevelsessenter og kafe. Resten av bygda har mange vakre små røde hus,

koselige små gårdsbruk, og bygda har vakre farger mellom de mektige fjellene.

Eplehager og gardsdrift preger bygda.

(bilde natursenteret mangler).

Til tross for enorme investeringer i turistrelaterte prosjekter, har bygda klart å skaffe svært få reiselivsarbeidsplasser. .

Men nå må vi videre… opp gjennom Måbødalen. Her har en fisker bygget seg et lite ly for været, en perle å se…

Dette er Tveitafoss Kraftverk. Vannet fra Vøringfossen gir litt ekstra energi. Herfra kan du klatre opp Normannslepa mot Sysendalen.

Det er fremdeles vannkraften som gir bygda de store inntektene, og over halvparten av innbyggerne er direkte eller indirekte offentlig ansatte.

Vannet er Eidfjords hvite gull.

…og det kommer store elver ned alle daler og fjellsider. Praktfulle syn….

Her er Vøringfossen, Eidfjords viktigste naturattraksjon. Hundretusener besøker stedet hvert år. Vøringfossen har og egen NIB her på vgb.

Her sett fra Fossli hotell

LIke vakkert om vinteren, men da er det ingen turister her…

Vøringfoss kafeteria og Fossli hotell ligger på hver sin side av fossen.

Her kan enhver ta trolltoget ned gamleveien for å se juvene og de gamle tunnellene slynge seg ned fra fjellet. De aller fleste ser fossen fra toppen…

Her begynner Sysendalen.  Vi har på under to mil kommet opp på nesten 800 meter over havet. Det bor ikke mer enn 30-40 mennesker her, men området er i utvikling, det skal blant annet bygges 700 nye hytter her.

I fjellet råder vakker fred, og fjellets gaver og gleder er en lise for sjelen.

Dette er Isdalen, en liten avstikker fra hovedveien.

Like ved veien ligger den gamle garden Høel, som tidligere var et lite pensjonat for de reisende.

Et par timers gange fører deg til toppen av Høelaksla, og utsikten er formidabel.

Dette er Sysendalen, det store hytteområdet i Eidfjord. Her begynner Hardangervidda, og innerst ser du Sysendammen, som regulerer Vøringfossen.

Og dette er sett den andre veien,fra Maurseth… med Høelaksla i bakgrunnen. Her bygges det hytter.

Men vi drar på Sysendammen…

Du kan hilse på geitene som holder landskapet åpent i området. Klatrer i trær gjør de og…

Den store tippen til høyre er toppen av dammen… en stor attraksjon og et yndet turområder. Det er vidt vakkert syn fra toppen av Sysendammen.

Lite vann her ja….

Men veggrøftene og krattene langs Sysendalen er fulle av Tyrihjelm og geitrams. OMrådet har en god flora.

Men nå har du kommet opp på Hardangervidda.

Etter myrene i bakkene opp, flater landskapet ut.

Store steiner med kartlav ligger som de har ligget i tusener av år. Området er nasjonalpark og snur du en stein, skal du snu den tilbake.

Dette er rekreasjonsområde for mange, både lokale og fra øst og vest. Det er gode turisthytter på Vidda og stiene er godt merket.

Høst ved Hellehalsen.

Ja, hvem ville vel ikke vandre med tankene sine langs stille vann i høyfjellet i august…

Farvel Eidfjord. Her Dyranut.

Og Halnesjøen….

Takk for godt selskap!

Din neste tur går til Tangen fort i Langesund

Reiselink http://www.vgb.no/18077/perma/208563

38 responses to “NIB – Eidfjord i Hardanger

  1. Her var det mange spennende bilder !

    Gleder meg til dette blir «Permanent» 🙂

  2. Kjempeflotte bilder! Enig med MadJoy, gleder meg til du har «snurret deg rundt» og det blir permanent!
    Da kommer jeg inn på nytt og nyter bildene i langdrag. 🙂

  3. snurremegrundt

    Velkommen tilbake…..

  4. snurremegrundt

    Takk Starlett, nå har jeg mest lyst å labbe i fjellet… natta, og tvi tvi, klarte vi 100 stk?

  5. Dyranut og Halnesjøen kjenner jeg godt fra rypejakta i yngre år.
    Dete ble jo en flott reportasje, men hvorfor er Eidfjord så mye vakrere gjennom din kameralinse enn gjennom min frontrute…?

    Argus-37

  6. snurremegrundt

    Hehe, KAN det ha noe med rypene å gjøre?
    Konsentrer deg om noe annet du, det er ikke såååå mange ryper der ute. Og så setter du ned hastigheten på bilen, og VIPS…pene ting å se.
    (bortsett fra en den gammalt ræl..)

  7. Så vakkert, tusen takk for turen:)

  8. Å, sååå vakkert!!!

    Takk for at du deler nydelige bilder og masse fin info- herlighet, er det noe du IKKE kan??? 🙂

    Ferdig med bildene dine??? Vært inne og sett dem også jeg- kjempeflotte!
    Lykke til med utstilling!!
    🙂

  9. snurremegrundt

    ..og takk i like måte Naturglede! :-)))

  10. snurremegrundt

    Ikke sant Berngard!?
    Det gjelder jo bare å stoppe og stikke nesa ut og se om det er no der, istedet for å suuuuuse avgårde langs hovedveien fra a til å…

    Ja NÅ er jeg ferdig, litt støvsuging og rydding nå, så får jeg kaffekoppen min og er klar til å kjøre bil en time.. men akk… 27 grader…man ville heller tvinna metalltråd i husveggen…

  11. Flott reportasje med flotte bilder.

    Må nok bekjenne at jeg har rast gjennom bygda noen ganger på vei opp til vidda. Men jag har stoppet litt noen ganger da.

    Fin tur du tok oss med på 😉

  12. snurremegrundt

    Der ser du… måkke kjøre så hardt…

    Stoppe, bli kjent med landet sitt.. oppdage det turistene ser…

    🙂 FOrtsatt god sommer Breiflabben, ikke bli stekt…

  13. Nydelig! God helg til deg!

  14. Der var den ferdig og virkelig flott ble den! Du store verden for en mektig natur! Tommel opp og god helg! 🙂

  15. For en herlig plass! Og for en flott reportasje. Virkelig mange gode bilder her, med fin tekst til. Tommel opp for denne 😀 Takk for turen!

    God helg!

  16. Vakre bilder, Snurre. Utrolig jobb du har hatt, for å dele disse nydelige bildene med oss.

    Det er veldig vakkert opp forbi Eidfjord og Vøringfossen. Har balansert på nedsiden av Voringfossen, 4 mnd gravid og fryktelig kvalm.. Bakenfor ved kafeteria’n. Skummelt!! Passe høyt ned…

  17. # 3B

    Det var i min beste ungdom da man var usårbar og tålte det meste. Da var det «dobbeltsesong» på ryper. Om dagen «med fjær» og om kveld/natt – «uten fjær».

    Det var i grunne like interessant begge deler, men jeg tror egentlig jeg hadde mest utbytte av dag-sesongen.

  18. Jepp! End ett resultat på at snurre har fått litt for mye frisk vestlands luft igjen… presterer litt for bra… Sitter med en tanke bare i huet jeg nå…. reise! Hjem til Hardanger!!!

    * Og det er bare din skyld!!!!! hehe

    Mumle… kera…ovn nesten romtemp… mumle …. begynne å tømme ovn??? …. mumle… hmmm… kanskje??? :0)

  19. Og nå skal jeg linke ditt flotte innlegg med et av mine. _Nå_ i natt. Det er jeg glad for. 🙂

  20. Kjempeserie, snurre! Virkelig gode bilder! Var inne på en butikk i Eidfjord en gang og oppdaget at det var helt umulig for meg å forstå hva folk sa. Vanligvis har jeg ikke problemer med de norske dialektene, men der sa det bare stopp…

  21. snurremegrundt

    Takk Riskymor, og det samme til deg!

  22. snurremegrundt

    Jeg syns den ble ganske bra selv, men jeg tror jeg må fylle ut med flere bilder eller lage en til fra noen spesielle steder jeg vet om….

    Men men… vi har mange andre steder igjen og.
    OG: Godt jobba Starlett, du er ei stjerneNibbe!

  23. snurremegrundt

    Takk for tommel, og god reise videre… 🙂

  24. snurremegrundt

    Ouuugh… dah- bare magesuget er jo nok til å bli kvalm av, men du får dra tilbake med lille monsgter i band og NYTE stedet!

  25. Utrolig flott bilder av en storslagen natur! Det er dette vi elsker å vise frem av Norge til utlandet…:)

    Tenk at jeg har ikke vært her i traktene…det må jeg en gang!

    Tusen takk for turen:) OG thumps up!

  26. snurremegrundt

    (jeg tror ikke jeg tør å kommentere den ytterligere)

  27. snurremegrundt

    Jeg har jo forklart at jeg puster bare på utpust når jeg er slike steder…hehe

  28. snurremegrundt

    Weeee! Blir moro å se helheten nå…

  29. takk for en flott tur….. og bilder…:)

  30. Du imponerer meg like stort for hvert innlegg du, ganske utrolig :O))

    Tommelen opp, nok en gang…

  31. Hehe, neste gang bruker du papir og blyant, og ser til å få papir på alt som foregår der inne. Du vet jo hvordan historieforskere graver.
    Det kan jo bli historisk dokumentasjon…om en stund…

  32. snurremegrundt

    Å feriere en sommer i Norge er faktisk ganske flott…. jeg anbefaler det, har gjort det selv flere ganger.

  33. Mye fint å se….

  34. snurremegrundt

    BARE hyggelig BTidag!

  35. snurremegrundt

    Jammen, jeg gjør bare så godt jeg kan, og dette var jo litt moro! Takk for tommern… Og god reise videre..

  36. Tusen takk for en kjempeflott tur!
    Masse vakre bilder:-)

  37. dette området kjenner jeg godt!

    Jeg bodde mange år øverst i Hallingdal!

    Vi tok turen vestover for å finne våren, og det greide vi! Den var nemlig der, nede i Hardanger!

Legg igjen en kommentar

